HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 fONKEN med HiVi B3N
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/25 :  20:00:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mer lim ...

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/25 :  20:14:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Första lådan är härmed klar, men jag ska köra ner sidornas överhäng lite med fräsen och ytbehandla. Till ytbehandlingen har jag någon vit lackbets eller vax; Herdins står det på burken.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/14 :  17:37:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu är de klara och de spelar ju riktigt skapligt. Var fan kommer basen ifrån???? Låter lite "klent" och ""begränsat" vilket kan ju bero på vissa naturliga (fysikaliska) begränsningar. Men som datorhögtalare lär det slå allt som heter JBL, AltecLansing och fan-och-hans-monster på fingrarna.
Jag tar med dem till Göteborg.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/05/14 :  19:01:53  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det vá som fonken...de blev färdiga!

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/14 :  19:05:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det kan du hoppa upp och bita dig i knävecket på ....
Ska strax sätta saxen i tyllet på kopisens hustrus balklänning och nästan samtidigt borra hål för islagsmuttrarna på baffeln till de stora oortodoxa. Sedan kan jag ju montera ihop dem med.

Härnäst: DACen och GG-förförstärkaren.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/15 :  19:18:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bilder var utlovade.

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/05/15 :  19:55:58  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Tror du verkligen att det håller med M6:or till elementen ?!
Aja, du hade inga M8:or antar jag?

/Anders

Edited by - Gastone on 2010/05/15 19:59:27
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/15 :  21:31:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
M4, har inte fått alla islagsmuttrar på plats riktigt och jag ska ha andra skruvar.
Go to Top of Page

Nitrum
Starting Member

5 Posts

Posted - 2011/01/26 :  13:03:00  Show Profile Send Nitrum a Private Message  Reply
Hej,

Lyfter en gammal tråd lite, men jag tänkte hänga på här inför mitt stundande bygge av ett par ufonken.

Orginal ska ju dessa ha FF85K, men dessa verkar omöjliga att få tag i längre.
Jag kan för lite om högtalare och parametrar för att förstå om de HiVi element som används i tråden är bäst som ersättare eller om man ska hitta några andra.
Om man vill handla direkt över disk så har ju Hifikit FE87E hemma, men är det en bra ersättare?

Har huggbävern månne lyssnat på en ufonken med FF85K element, eller finns det någon annan som gjort någon jämförelse?

Snickrar vidare på lådan så länge så kommer det lite bilder på det i en separat tråd så småningom.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/01/26 :  16:21:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag själv har aldrig lyssnat på annat än mina HiVi-fonkar. Jag är å andra sidan inte speciellt impad av Fostex, men det är mer en generell och ideologisk historia.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/02/13 :  14:29:33  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag har snart byggt klart andra paret lådor till mina Fostex FF85K, första var Fostex förslag på basreflex, andra är ett par ufonken, i MDF med mörkbrunt fanér. Bildreportage kommer!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/13 :  15:37:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
KUL!!!

Jag håller på att sakta assemblera mina nya lådor under undvikande av fel och missar jag gjorde med de första lådorna.
Kommer mer info och bilder senare.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/03/07 :  21:10:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Några byggbilder på de nya lådorna:

V-spåren frästes för att fyllas med spackel och (kanske??) därmed eliminera sådana där trista sprickor som brukar bli i MDF:ens skarvar.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2011/03/08 :  03:03:51  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Tror inte du kommer undan att det rör sig tyvärr.
Du skulle dock kunna måla lådorna först. och efter det applicera kanske svart fogmassa så att du får en "unik" design.. Kan nog se rätt coolt ut.

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2011/03/08 :  03:42:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Fogmassa är högtalarbyggarens bästa vän..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/03/08 :  18:17:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har hittills löst alla MDF-problem med skinn/läder men den här gången ska det fan-i.mig målas.

Köpte ett gäng små 2-tummare av någon här på forumet med tanken att sno ihop något supersimpelt men så har jag haft den här konstruktionen i bakhuvudet:

Nu har det dykt upp en underbar möjlighet att kopiera den här konstruktionen ...
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2011/03/08 :  20:01:55  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Cooolt.. bara gört!

Signatur..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/03/20 :  14:59:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hur fixar man en kraftigt svängd liten skiva?? Det finns tunn plywood och MDF på jobbet men jag anar att kröken blir för snäv.
Plexiglas eller Lexan kanske??

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/03/20 :  15:18:06  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Underbart bygge, skyhög WAF!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/03/20 :  15:21:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skorna handlade ur Ellos reasortiment - bara en hundring paret.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/03/31 :  22:08:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Färdiglackade, nu ska bara elementen på plats. Fattar inte varför hålen krymp dock ...

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/04 :  16:20:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
hONKEN är klar. Har inte haft ihjäl mig med att få en bra ytbehandling men det här är vad jag mäktar med just nu.
De är sprutmålade i någon blekgul färg (äggkrämsgul kanske??). Köpte ett par sprejburkar billigt.

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/04/05 :  10:20:50  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Är ljudet i dem (i förhållande till pris & volym) mycket bättre än de mini-burkarna du hade med dig på förra DIY-träffen ?

/Anders

Edited by - Gastone on 2011/04/05 10:21:27
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/05 :  12:31:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mycket svårt att avgöra. Tycker att ljudet är mörkare men det kan bero på så mycket, annat lådmaterial (som är 2mm tjockare), annan fyllning och kanske andra (rengjorda) öron.
De slinker med till vårens träff i alla fall.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/04/05 :  13:12:46  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Ang damskorna skall du nog kolla in bilstereobyggarna o deras plastspackel. Finns många bra beskrivningar på nätet hur förmgjutna högtlarlådor görs med plasten
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000