HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Kan man verkligen göra på detta viset?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2009/11/19 :  21:29:17  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Jag har funderat lite på det här med hd-baserat ljud.
I stället för att ha en Squeezebox eller Sonos i lyssningsrummet så funderar jag på hur bra dom nya USB-dac:arna är?
Min tanke var att ha en (tyst!) Pc brevid stereon och usb-dac till da omvandlingen. Så långt är väll allt frid o fröjd, men man vill ju ha fjärr oxå
Det var då "knas tanken" föddes!
Det finns ju apps till Iphonen för att använda den som fjärr till SB, skulle man kunna köra Squeeze server eller sonos mjukvara på pc:n utan någon "box" för att få ut ljudet ifrån Usb:n?

Känner att jag inte kan förklara det helt solklart och jag hoppas ingen frågar varför, för ja vet inte om jag kan motivera det heller, men ja tycker det var en kul tanke

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

omar
Member

100 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:01:58  Show Profile Send omar a Private Message  Reply
måste nog be dig förklara igen, va du vill göra.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:57:41  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Ska finnas en "spelaremulator" till Squeezebox för att testa olika saker som plugin, hantering etc. Har för mig att det är en fullt fungerande spelare och gör samma sak som en riktig box (-hårdvaran förstås).

*edit*
http://softsqueeze.sourceforge.net/

Annars finns det väl andra spelare som har webif. Har dock inte koll på vilka.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2009/11/19 23:00:33
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:58:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag tror du måste köra SoftSqueeze i datorn för att det ska lira....och den vet jag inte hurpass vass den är via USB eller ljudutgång för den delen.

edit: Joda hann före med Teorin....Softsqueeze är javabaserad...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2009/11/19 22:59:58
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2009/11/20 :  07:42:11  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Omar: Ja ska försöka förklara, jag vill ha gränssnittet från Squeezeboxen med fjärrkontroll funktion fast ljudet ut ur datorn, ingen klämbox.

Magils, Joda: Tack för tippsen, ja ska kolla upp dom

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

Edited by - Double A on 2009/11/20 21:25:12
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/11/20 :  11:48:14  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Får jag fråga VARFÖR du inte vill ha en Squeezebox?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/11/20 :  21:07:40  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Squeezeboxemulatorn heter Squeezeplay nu för tiden. Kör den i sovrummet via USB till en Nuforce Icon och det fungerar som klockan. Har dock inte provat i ett "riktigt" system, så jag vågar inte säga huruvida den låter lika bra som den riktiga squeezeboxen. Enda problemet är väl egentligen den tid det tar att starta upp datorn när man vill lyssna.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2009/11/20 :  21:40:55  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

JWO: Ju mer jag försöker förklara detta ju konstigare känner jag att det hela verkar

Boergars: Tack då vet jag att Squeezeplay finns och fungerar

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/11/20 :  22:01:38  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Double A, ipeng i iphonen eller ipd touchen och squeezeplay i din solidstate PC funkar utmärkt. Du behöver dock köra squeezeboxserver någonstans på nätverket för att kunna mata squeezeplay.

Jag håller på att pilla lite med en 7" touchskärm att sätta i bokhyllan och köra squeezeplay i den så jag slipper dra igång 42" plasman för att kunna styra squeezeplay med squeezebox touch skinnet :) DET blir en smygen lösning tror jag. En squuezebox touch i HTPC;n helt enkelt.

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/11/20 :  22:05:53  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Also, det FINNS en linuxlösning för sonos då någon har lyckats komma över koden och kompilerat den till x86 platformen. Jag har dock trots idogt provande inte fått det att lira.

enligt skvaller är killarna på sonos INTE nöjda.
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2009/11/21 :  04:53:30  Show Profile Send omar a Private Message  Reply
jag är otroligt seg, men om jag fattat det rätt så äger du inte en squeezbox men du vill stremma musik ?
hm, kan komma med massa förslag om detta inte hjälper

jag har löst det på följande sätt :
jag har en alix moderkort med amd geode fungerar som musik biblotek, som är kopplad till förstärkaren.
Har även en display satt på chassit till den. (kostade cirka 1500kr att bygga, dock fick jag displayen).
till den använder jag en microsoft usb fjärrkontroll för att styra.
mjukvaran är gentoo som os , samt eget skrivet program för musik bibloteket, som även har ett webgränssnitt i fall jag vill ändra med laptopen (har vissa problem med firefox just nu ).

om du vill styra med telefonen t.e.x windows telefon så kan du alltid använda rdesktop mot datorn för att direkt komma åt datorn, alternativt om du äger en
iphone så kan du använda appet Remote Control iTunes, som sagt måste då ha itunes :P

hoppas det hjälper

Edited by - omar on 2009/11/21 04:55:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000