HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hornresp på 64 bitars system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/11 :  21:49:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hej, tror jag är på rätt forum nu, annars får någon flytta tråden.

Har problem med Hornresp, kör 64bitars windows 7. Upptäckte att 64bitars windows inte klarar av 16bitars applikationer.
Någon som har en lösning på detta problem?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/11/11 :  22:02:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Högerklicka på exefilen och välj egenskaper.
Sedan kikar du på fliken "Kompatibilitet"
Där borde du kunna välja t.ex. Windows 95 eller 98.

(Man brukar kunna hitta rätt fil genom att högerklicka på genvägen och välja "Visa källa")

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2009/11/11 22:02:55
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/11 :  23:09:21  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Funkar inte eftersom 64bitars windows inte stödjer 16bitars applikationer.. antingen måste jag ha tag på Hornresp i 32bitars annars någon form av emulator.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/11/12 :  01:02:46  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag skulle köra tex windows 98 eller så som en virtuell maskin på din windows7-burk!
Det tycker jag själv är smidigt.
Fort går det med att starta

Microsoft har egen mjukvara som faktiskt är gratis. Tror det finns här:
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/

Själv har jag lekt lite med virtualbox på mitt Ubuntu ibland

Olle Norell
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/12 :  09:43:49  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hmm.. verkar som en vettig lösning, men ja kan inte köra deras programvara då jag bara har home premium, då måste jag uppgradera till professional.. Där får man för att man kör med lagligt windows.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/11/12 :  11:38:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Där får man för att man kör med lagligt windows


Kör hornresp i 64bit Ubuntu utan några som helst bekymmer, gratis och lagligt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/11/12 :  13:18:07  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Aha, så du kör det i wine? Enklare program brukar ju fungera bra.

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/11/12 :  13:25:50  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Tur att virtualbox finns till windows då
http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Tror det är fri mjukvara...

VM-ware finns med, vet inte om det kostar...

Olle Norell
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/12 :  14:53:15  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
VMware player är gratis och man kan äntligen skapa maskiner (ver 3).

virtualbox är inte det stabilaste, finns dom som gott upp 0.0.001 version där ingenting fungerar längre. Om det fungerar så peta inte för mycket.
Jag hade problem med nätverk när jag provade, fick lov att avinstallera pga att windows installer **** hela installationen vilket gjorde det omöjligt att installera något annat innan jag tagit bort virtualbox. Microsoft är dock att skylla där.

Har installerat VMware player och ska testa hur bra det är.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/11/12 :  15:45:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Aha, så du kör det i wine?

Japp


quote:
Enklare program brukar ju fungera bra.

Catia V5 och photoshop funkar också, liksom 12.000 andra program ej ursprungligen avsedda för linux.

ursäkta propagandan :) se det som info.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2009/11/12 15:47:02
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/11/12 :  16:02:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det finns en fristående version av VirtualPC också som kanske fungerar.
VirtualBox var värdelöst senast jag testade, även om jag ska erkänna att det var ett år sedan. Instabilt och buggigt som få.

martinsson: Du kan propagera bäst du vill, men min åsikt att Linux inte är ett bra skrivbordsoperativ kommer att kvarstå. Ska jag ha något annat skaffar jag hellre en Mac. Som serveroperativ är läget ett annat däremot.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/11/12 :  16:20:39  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Tjejen kör virtualbox på ubuntu och tycker det fungerar bra, förutom ljud.
Hon kör windows XP i karaktän säger hon

Olle Norell
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2009/11/21 :  05:11:09  Show Profile Send omar a Private Message  Reply
själv så tycker jag att virtualbox fungerar bra för mina behov. det är gratis, har möjlighet att köra olika dispar, samt testa iso filer jag skapat för att se om installen fungerar,
visst den är bökigt att få ljud och internet att fungera men när man väl fått det att fungera så är det ju lungt
och forumet till den är helt okey.

Edited by - omar on 2009/11/21 05:12:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000