HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Billigare hemmabioförsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2009/11/01 :  12:54:12  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Vet någon om det finns hembio-försteg med HDMI som inte kostar så mycket? Jag skulle vilja ha bara BD-spelare och hembioförsteg synliga och slutstegen dolda eller vid högtalarna. En vanlig hemmabioreceiver med allt inbyggt är ju ekonomiskt men mindre flexibelt och stora. Men de hembioprocessorer jag ser har alla high-end prislappar.
Vad är då billigt, kanske upp till 5.000kr?

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/11/01 :  16:52:21  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Här är en begagnad Denon för 6500 kr, det är nog det enda jag sett som kommer i närheten av det pris du nämner. Jag tycker det ser ut att vara en fin apparat.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/11/05 :  10:16:11  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Varför inte valfri begad processor med 7.1 analog ingång? Köp en blu-ray med inbyggd dekoder och 7.1 utgång så är saken biff sedan... Blir lite mer kablar förvisso, men det funkar. Kolla runt på nätet och se vad du hittar. Äldre processorer är inte värda mycket pengar idag och kan vara svåra att bli av med, så det är köparens marknad.

Annars är det svårt att hitta något för de pengar du nämner...

Tips på bra analog kabel är de gröna snokarna på Kjell&Co. De låter märkvärdigt bra och kostar extremt lite. Kör dem själv i min anläggning och de spelar minst lika bra som Supra EFF gör, fast till 20% av priset.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2009/11/16 :  22:00:38  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jo jag inser väl att bioprocessorer är inriktade på highend-nischen.

Denon-maskinen var ju otroligt fin "From Denons pro division" utlöser habegär.:) Lite bortkastat bara om man inte har balanserade slutsteg? och det som sänker värdet är kanske att det inte funkar med analoga källor (?) som wii.
OcA, det där har jag faktiskt inte tänkt på. Det ger ju lite pengar för ljudet. Ska funderar mer på det där.
Min Samsung BDP har förstås inte 7.1 analogt...
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/17 :  23:03:07  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Håller helt med OcA, köp en äldre processor med 7.1 in! Du får otroligt mycket för pengarna då då de verkar väldigt svårsålda idag, man ser processorer som annonseras i år på hifimagasinet. Skrev en tråd om detta i vanliga forumet här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73520

Om du är sugen på Denon-maskinen, tänk bara på att den inte kan koda av de nya HD-ljudformaten internt. Varför skulle den inte funka med analoga källor? Det borde den väl göra?

Sen tror jag att det där med "pro division" mer betyder att den är ämnad för "professionella tillämpningar" (läs PA, större lokaler o.s.v) vilket ju det faktum att den bara har XLR ut talar för - inte att den nödvändigtvis är bättre än andra Denon-prylar, bara en annan del av Denon som pysslar med dem. Men jag tycker det verkar vara en fin maskin till ett bra pris! Men gör en sökning på hifimagasinet, finns en del godis...
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/11/18 :  20:33:15  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag är själv sugen på att köpa ett nyare surroundförsteg och har just tänkt i banorna att köpa ett äldre med ingång för 5.1 eller 7.1 kanaler och komplettera med en skivspelare med inbyggd avkodning av HD-format. Det som dock talar mot det är om man vill spela film i HD-format från hårddisk via en mediaspelare som t.ex. Popcorn Hour. Då har man bara digitala utgångar för HD-ljudet och behöver således avkodning i försteget. Kanske inte nån stor invändning, men värd att tänka på.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/11/18 :  22:04:32  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Kan inte Popcorn Hour encode'a om HD-ljud till max bitrate DTS? I en del htpc kan man göra det iaf. Så slipper man ta analogt från källan, som ju ofta kan ha sämre analogdel.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/11/19 :  17:52:09  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Det där vet jag inget om, men det låter väldigt intressant! Man kanske kan komma väldigt nära HD-ljudet utan att ha HD-avkodning i processorn då?

Just det där med risken att analogdelen är sämre har jag också funderat lite på. Blir kanske lite utanför ämnet, men man får ju se till helheten. Jag läste just att Oppo Digital snart släpper en BDP-83 med förbättrad analogdel, den tycker jag verkar väldigt intressant.
Kostar visserligen en slant, men har hyllats över hela världen i det "vanliga" utförandet. Ligger t.ex. i kategori A bland Stereophiles rekommenderade produkter. En sån ihop med en bra processor med 7.1-ingång skulle sitta fint!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/11/20 :  15:08:36  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Det finns billiga Denon , Pioneer , Onkyo och HK som har HDMI, tittar själv på ny maskin för runt 4-6000 och det finns en del.
Blivit lite svag för Pioneers design , ska bara hitta nånstans man kan låna hem o lyssna lite...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/11/20 :  15:34:41  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Det går ju att köpa en reciver och använda förstegeg i den. Köpte nyligen en Marantz 6003 som är riktigt braaa, behöver man mer pulver är det bara att hänga på slutsteg. Då får man med alla nya format/system som kanske inte finns i ett äldre försteg.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000