HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Två Halmstadflyttar och en björn i Nissan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 40

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/12/29 :  00:03:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
4/1 inbokat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/12/29 :  08:12:38  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Nu när Ingvar har ansträngt sig så mycket så är det naturligtvis enda datumet som undertecknad inte kan.
Kanon av Akkelis att låna ut lokalen.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/12/29 :  08:39:01  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Om jag flexar ut lite tidigare från jobbet märker inte frugan att jag åker till Munkebäckstorget.

Skulle vara kul om högtalarna även drivs med lite billigare prylar oxå?
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/12/29 :  13:12:16  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/12/31 :  15:31:24  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Så här innan vi ger oss på det bubblande tänkte jag bara visa ett par mätningar, inte extremt väluppställt eller noggrant.

Horn är ju inte det mest linjära vi kan hitta men det känns ganska hyffsat, första kurvan visar närfält, mikrofonen på en centerlinje mellan elementen, rundtagande, ingen dämpning, i vårat vardagsrum.

Här sitter mikrofonen aldeles framför hornöppningen, figur 8 inställd, dämpad bakifrån, glömde dra ner nivån så det visar nog 3dB för mycket.

Nu vill jag önska alla forumvänner ett riktigt gott nytt år och hoppas att vi träffas på tisdag hos Stefan.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/12/31 :  17:10:18  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Skulle du kunna mäta med HOLMImpulse och kanske skicka mätfilen?

Kan tänka mig att det är lite lagom tryck i magen om man står framför redan vid låga volymer =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/01/01 :  12:19:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej Ingvar

Får jag fråga hur du resonerat när du valt att designa hornet med mynningen framåt? Är det bara för mindre element som det är relevant att ha mynningen bakåt och placera dem i rummets hörn? Skiljer det sig på något signifikant sätt på hur hornen fungerar i rummet beroende på mynningsplacering.

Tja, lite blandade funderingar så har på nyårsdagen

God fortsättning
/FF

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/01/02 :  13:50:04  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ett riktigt horn konstrueras alltid med hornmunnen i lyssningsriktningen, om det inte är ett hörnhorn, som t.ex klipsch klassiska cornerhorn.

Sedan finns en hel del konstruktioner för bredbandare typ Lowther och liknande som är för korta, då vänder man ofta hornmunnen mot väggen/hörnet för att utnyttja golv och väggar som en förlängning av hornet och därmed även få en större slutarea.

RLK är konstruerat för att kunna användas ganska fristående, golvet är naturligtvis ett basstöd men annars skall det gå att placera ganska fritt i rummet och ändå nå under 30Hz.
Som synes på den undre mätningen i mitt vardagsrumm så faller nivån mindre än 3dB från 30-20Hz och då är de ganska fritt uppställda, i princip inget väggstöd alls för hornmynningen, endast golvet.

Ingvar

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2011/01/02 19:41:50
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/01/02 :  20:46:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
RLK är konstruerat för att kunna användas ganska fristående, golvet är naturligtvis ett basstöd men annars skall det gå att placera ganska fritt i rummet och ändå nå under 30Hz.
Som synes på den undre mätningen i mitt vardagsrumm så faller nivån mindre än 3dB från 30-20Hz och då är de ganska fritt uppställda, i princip inget väggstöd alls för hornmynningen, endast golvet.
Det är imponerande att de gräver så djupt tycker jag. Särskilt när de står fritt från väggarna. Ska bli riktigt spännande att få lyssna på tisdag.

/mvhff

Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2011/01/03 :  15:38:32  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Har du färdigsågade lådsatser att leverera? Vad kostar dom?

Mats
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/01/03 :  20:23:07  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Färdigsågade lådsatser kommer nog, det finns ännu bara detta första par som vi spelar på hos Stefan i morgon.
Än så länge sågat och byggt på frihand, det måste in i nc-fräsen för att bli möjligt att ta fram en byggsats där bitarna passar tillräckligt bra, det blir ganska svårt att bygga ändå.

I morgon så börjar vi som Stefan sagt 15.00 och håller på fram emot 20.00, jag ser riktigt fram emot att spela på dessa småhögtalare i hans butik med Audio Space förstärkarna, jag har med en eller annan rolig skiva,ta med någon favorit Du med!

Ingvar

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/01/04 :  16:37:31  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Jag vet att ni sitter och lyssnar och har allmänt trevligt just nu. Lite avis är man ju. men bor man lite fel (rent geografiskt vill säga) så hoppas man i det snaraste få lite intryck från dagens evenemang.

F5,F5,F5........

//byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/01/04 :  19:13:35  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Trött och stressad mellan jobb och packning inför resa gjorde att jag inte riktigt orkade lyssna speciellt mkt.
5 låtar hann det bli.. innan okoncentrationen infann sig. Trummor och röster mådde inte dåligt av den högtalaren iaf! =) Ska ta mig ner till Ingvar någon gång och lyssna på lillebröderna och förhoppningsvis med lite mer ork!

Tack Ingvar och Akkelis för ett trevligt initiativ och välkomnande!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/01/04 :  19:57:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ja, nu borde folk kommit hem efter lyssningen...

Hur var det?

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/01/04 :  20:32:17  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Min äkta hälft är inte hemma ännu, så jag misstänker att det låter alldeles för bra för att avbryta. De håller som bäst på att byta sig igenom Stefans hela arsenal av ljudkällor för att hitta den optimala ljudupplevelsen för kvällen. Tror jag.

Eller så sitter han på nån pub nånstans ...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/01/04 :  20:39:08  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Eller så sitter han på nån pub nånstans ...

Kan det vara så?

PG

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/01/04 :  20:56:18  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Möjligheten är minimal, men den finns ...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/01/04 :  21:37:55  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Möjligheten kan även vara maximal................

PG

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/01/04 :  23:01:36  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Nyss hemkommen efter lite lyssning på Ingvars fina horn.

Jag är inte den mest namnkunnige lyssnaren men jag fick en riktig aha-upplevelse när vi lyssnade på Thin Lizzy - Chinatown - Sugar Blues. Härom dagen lyssnade jag på samma platta via spotify (premium) och lurar. Upplevde den då lite tunn och inte särskilt medryckande. Det var en komplett annorlunda upplevelse att höra samma låt på vinyl, rörstärkare och horn! Vilket drag och närvaro, riktigt kul.

Tack så mycket för att ni ordnade denna trevliga lyssning.

/mvhff

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/01/04 :  23:44:47  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Fram till 20.15 kan jag intyga att Bernt inte var på Puben, han har lovat att intyga samma sak om mig till Brittmarie vid eventuell förfrågan.

Angående bärande och bytande så har Marina rätt, men det var olika förstärkare som bars upp och ner i trappan, och det var inte Bernt utan Preben som stod för dessa aktiviteter.

Den lilla Audio Space kombon som vi spelade på den största delen av kvällen visade sig låta absolut bäst i dettta samanhang, även den riktigt lilla integrerade Audio Space förstärkaren lät riktigt bra, men då var ljudtrycksbegränsningarna tydliga.

Lite grand tror jag att när man träffas så här så är det väldigt trevligt och roligt, man vill gärna spela sin favoritmusik för vänner och man vrider på lite för mycket, hornen uppmanar ju till lite spela högt också och rockn´roll är ju vad det är.

Men trots ca 104dB känslighet så anstränger man ett El84 steg ganska våldsamt om man spelar på ca 100dB medelnivå, med lite dynamik i programmaterialet så är vi inne i klippning stora delar av tiden.

Det lät riktigt trevlig och bra men absolut bäst den sista timmen när vi spelade svagare och förstärkaren imponerade då riktigt ordentligt.

Någonstans känns det som livet går bra och är på väg åt rätt håll när man sitter i bilen på väg hem med sin bärhjälp/son som fyller 25 på torsdag och han säger: Ni spelade ju så Jxxla högt, hörde Du inte att det blev grötigt, klippte?

Ska han säga! han spelar skithögt själv, nästan lika högt som jag spelar när jag lyssnar själv, men det är för att Janne skall höra också, nu använder vi en annan sorts förstärkeri och har nog klippning på helt andra nivåer, betydligt närmare elementhaveri.

Nåväl, riktigt roligt blev det och jag vill rikta ett stort tack till Stefan som upplät sin butik för denna övning och även för gott kaffe. Sedan naturligtvis ett stort tack till alla er som kom och lyssnade och deltog med egna skivor och omkopplande etc.

Brittmarie skulle lägga upp lite program för första kurstillfället i Linedance 2011, nu fanns det plötsligt inga högtalare i vardagsrummet när hon skulle "stega in musiken", det fanns QW-1:or i gästrummet men de föll inte på läppen, man får snabbt vanor minsan.

Ingvar

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/05 :  16:06:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det var en kul afton, måna kända ansikten och spelglada högtalare.

Det var lite väl högt emellanåt tyckte jag men när volymen var lite lägre så kunde man höra hornens kvaliteter. CD10 i diskanten passade mina öron bättre fast jag vill gärna höra högtalarna med 12dB filter också.

Jag tog ett par kort med mobilen, kanske jag skulle posta dem?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/05 :  16:48:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
kanske jag skulle posta dem?

Näe, post är till för julkort. Lägg upp dem på nätet för alla att beskåda istället
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/05 :  17:10:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fin idé! Här kommer mina två kort:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/01/05 :  17:56:17  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Bilden på Dr Livingstone vilse bland de Afrikanska maskerna måste väl vara från Egyptenresan?

Ingvar

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/05 :  18:16:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nä, för personen på bilden har ingen fez.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 40 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000