Author |
Topic |
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/12/19 : 22:22:11
|
Priset för elementen till forumvänner blir, basarna 8PR200, 1300:-/st diskanterna HF100, 380.-/st och hornen STH, 205:-/st.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/12/20 : 18:46:23
|
Så, då har en elak skäggig gubbe från Kareby varit här och underkänt diskanterna!
Nu är det förvisso korrekt men han kunde valt något mildare uttryck. Han drog katten i svansen också!
Men å andra sidan Har Bernt naturligtvis rätt, i denna konstruktion duger inte diskanten, byter till CD10Fe i morgon och ändrar filtret, fortsätter dock till en början med det korta tractrixhornet, hinner inte få ihop trähornet före mellandagarna.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2010/12/20 : 19:28:38
|
quote: Men å andra sidan Har Bernt naturligtvis rätt, i denna konstruktion duger inte diskanten, byter till CD10Fe i morgon och ändrar filtret, fortsätter dock till en början med det korta tractrixhornet, hinner inte få ihop trähornet före mellandagarna.
Bernt brukar ha rätt, fråga Marina .
Följer tråden. med ett stort intresse.
PG |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/12/20 : 20:29:46
|
Nästa gång skall jag bita Bernt!
Katten |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2010/12/20 : 21:15:42
|
Coolt :)
Vad var det för fel på Faital Pro drivern då ? Vad har den för egenskaper som inte passar till denna applikation ? |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2010/12/20 : 21:34:17
|
Ingvar, brukar du ligga på högtalaren och vara skäggig över hela kroppen .....
PG |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/12/20 : 21:59:50
|
quote: Ingvar, brukar du ligga på högtalaren och vara skäggig över hela kroppen .....
Nej det är nog Bernt, jag brukar sova med min skäggiga haka på bardisken, jag bits inte heller, eller drar katter i svansen.
Det är inget fel på Faitaldrivern Mathias, det är jag som använt den långt utanför specarna, ville testa då den dels är löjligt billig och känns välgjord, i PM-4 där jag använder den enligt specifikationerna låter den riktigt bra, i RLK har jag försökt att dela den vid ca 2300Hz 1:a ordningen seriellt filter, skall delas absolut lägst 2600 och min12dB/oktav, låter ändå riktigt ok i RLK när man spelar orkestermusik eller glesare modern musik men så fort det blir mycket hf energi, närmickat, trummor, cymbaler etc så fungerar det inte längre, det låter i princip överstyrt.
Nu skall vi väl tänka på att vi jämför med den kanske bästa hf-driver som finns idag, CD10Fe, det var dock värt ett försök, nu är det ju så att även CD10 är väldigt billig i sammanhanget så det får väl hyvlas någonstans så vi bibehåller tänkt kostnad för forumvänner, jag har redan sparat 1000-lappar på kattmat då vi skickat katten som julklapp till Bernt.
Ingvar |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/12/20 : 22:26:34
|
Mycket snack här ser jag!
Diskanten lät som sagt stressad men det hela är ju inte färdigt heller. Är man bortskämd hemifrån med CD10Fe så är ribban på hög nivå också för den drivern är rent sjukt bra.
Basen var däremot riktigt trevlig tyckte jag. Inget luddigt basreflexbummel där inte.
Katten såg mycket förvånad ut när jag drog i svansen. Den här gången fräste hon inte åt mig i alla fall. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/12/20 : 23:30:34
|
Snack och snack, jag har inte sagt ett ord, det är han den skäggige med hästsvans som pladdrar, varför drar ingen i den föresten, i stället för att plåga ett försvarslöst littet gulligt djur?
Nåväl:
Jag väntar här så skall det nog fräsas nästa gång!
Katten |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/12/20 : 23:41:31
|
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2010/12/22 : 20:09:24
|
Kan man få den med självlysande koner på basarna? |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/12/22 : 20:14:03
|
Sådär, då har jag gjort läxan jag fick av Bernt. Började dock först med att stoppa in ett 2:a ordningens konventionellt filter, ca 2700Hz, och fortsätta med Faital drivern, diskanten blev riktigt trevlig, som i PM-4 ungefär , välupplöst, transientsnabb men ändå inte hård, stressfaktorn som Bernt benämner det är borta. Däremot så blev det en tråkigare högtalare, lite liv i röster, strängar och närmickat blås försvann, jättebra, men njae, inte riktigt rätt.
Så, ett nytt filter, 1:a ordningen, 1200Hz och dit med CD10Fe.
Nu blev det en helt ny högtalare, otrolig upplösning och närhet i diskanten men aldrig tillstymmelse till hårdhet. Transientvilligheten blev ännu bättre och luften kom tillbaks, flås i en sax eller utandningsljud i närmickad sång.
Det mest häpnadsväckande var dock perspektiv och ambiens, akustiskt inspelat eller live fick en helt ny dimension, massor av djup och tydlig separation av var instrument är någonstans. Jättemycket bättre utan avkall på spelglädje, snarare ännu mer sådan, katten orkar inte lyssna mer nu, hon ligger i Brittmaries fåtölj och snarkar, högt!
Ingvar |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/12/22 : 20:17:22
|
Hmmm, är det nu jag ska säga "vad var det jag sa"? |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/12/22 : 20:28:38
|
quote: Kan man få den med självlysande koner på basarna
I original tillbehörskit ingår en rulle 3M VHB dubbelhäftande tejp samt en stor påse lysmaskar att fästa på basarna, det är inga lågprismaskar utan äkta tyska Glühwürmchen av yppersta kvalitet så det torde räcka för att få lysande basar i tre år, om man inte spelar för mycket Carli Tornehave.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/12/22 : 20:34:44
|
quote: Hmmm, är det nu jag ska säga "vad var det jag sa"?
Nej Bernt, det kallas att strö salt i såren, att sparka på den som redan ligger, översitteri och mezzerschmidtfasoner, jag skulle föredra om vi kunde låtsas som om detta diskantintermezzo aldrig ägt rum.
Ingvar |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/12/22 : 21:09:58
|
Ok, då säger jag inte det. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Levator
Member
295 Posts |
Posted - 2010/12/22 : 21:19:31
|
2 skäggiga gubbar och en hornhögtalare, detta är bättre än alla dokusåpor! ;-)
Ska bli väldigt roligt att lyssna på slutresultatet,men resan dit måste jag säga är väldigt underhållande!! Mvh Johan |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2010/12/22 : 21:51:24
|
Länge leve skäggsåpan
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/12/22 : 22:00:03
|
quote: 2 skäggiga gubbar och en hornhögtalare, detta är bättre än alla dokusåpor! ;-)
Jovisst Johan, verkligheten överträffar gikten, som dom säger.
quote: men resan dit måste jag säga är väldigt underhållande!!
Då kan Du tänka Dig hur roligt Brittmarie har, hon vaknar varje morgon bredvid den vedervärdige mannen från Lundby som oftast är högljudt iriterad, kanske för att skjortan är svår att knäppa då den av outgrundlig anledning är påtagen bakochfram, han hittar ingen vänsterstrumpa men har två på högerfoten. Om vi säger så här, hon betraktar mr Bean som en drömprins.
Ingvar |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
FinnJ
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2010/12/23 : 16:43:17
|
Dette er en Julehilsen til Ingvar fra nabolandet i vest.... Er i gang med bygging av QW-1 og gleder meg som en unge til å få disse ferdige.Det blir nok desverre ikke før Nissen dukker opp da horn er utsolgt hos Norsk importør. Mulig nødløsning blir Eighteensound xt 120 som sikkert kan brukes til noe skoj senere. GOD JUL alle sammen.
mvh Finn |
Diy.... |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/12/23 : 21:56:10
|
Hej Finn!
En riktigt god jul önskar jag Dig också. Tittar in på avforum ibland för att se hur det går. När Du är färdig med dina QW-1 tror jag inte Du skall använda BB-1 eller NFM som bakhögtalare, det är bättre om Du använder QW-1:orna bak och har ett par RLK som frontar .
Nåväl, En riktigt god jul och gott nytt år önskar vi Dig Finn.
Ingvar
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/12/24 : 12:55:11
|
Jag har lovat Brittmarie att varken såga eller fräsa i vardagsrummet idag, vi pausar projektverksamheten tills i morgon, även katten har lovat att inte fräsa, hur länge hon nu minns det.
Vill således bara önska er alla en riktigt fin jul och tacka för det intresse så många visat för mina ganska virriga funderingar och projekt.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/12/28 : 21:07:32
|
Det är med riktig glädje jag kan meddela att vi har ett datum spikat för en träff/lyssning uatnför den Ahlbergska bostaden, nämnligen tisdag den 4/1.
Det är Stefan på Akkelis Audio som upplåter sina lokaler och ger oss möjlighet att lyssna på RLK tillsammans med hans fina signalkällor och förstärkare!
Tidsplanen ser ut som ca 15.00-20.00, jag ser hemskt mycket fram emot detta och tar mig friheten att bjuda er välkomna, Stefan lägger nog ut ytterligare information på sin hemsida.
Ingvar |
|
|
Topic |
|