HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Två Halmstadflyttar och en björn i Nissan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 40

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/12/08 :  21:10:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Beedoor, stavas det, på skånska.

Sockerrör!!! Vad blir det av det? Något Cubanskt?

Cigarrer är inte fel .

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/12/10 :  12:39:07  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Har det blivit någon ändring under inspelningstiden ?
Go to Top of Page

Freddy
Member

70 Posts

Posted - 2010/12/10 :  17:12:36  Show Profile Send Freddy a Private Message  Reply
Idén med en demodag av dina högtalare låter spännande. Jag är intresserad av att komma. Bor strax norr om Göteborg så sover det gör jag hemma...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/12/11 :  09:03:22  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Den mest markanta förändringen under inspelning har varit uppförandet vid mycket svaga nivåer.
De första dagarna blev det ganska trist, dynamikfattigt och lite dött när man spelade riktigt svagt. Detta har ändrats helt och högtalarna blir mer och mer likformiga, det låter lika dynamiskt och levande oavsett om man spelar starkt eller svagt.

Nu måste jag säga att jag inte lyssnat speciellt kritiskt, jag har spelat massor, plockat som en idiot i skivhyllorna, det har varit enormt roligt att lyssna på gamla skivor timmar i sträck.

Det är så länge sedan vi hade riktiga horn här hemma så spelglädjen och den nästan brutala dynamiken har tagit överhanden, det är så löjligt roligt att lyssna på musik så jag har struntat i att lyssna på högtalare.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/12/11 :  10:57:50  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
ett bra tecken ingvar att det spelar på musiken
det var lika med koaxerna jag sålde till imperial, det blev bättre o bättre med tiden.

18 ska de va.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/12/11 :  11:00:23  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Härligt, det ska vara roligt att lyssna på musik, då har man lyckats med högtalaren.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/12/12 :  23:31:24  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Uggle/Laban-högtalaren är intressant.

PG

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/12/13 :  19:33:46  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
RLK måste låta riktigt bra, , Ingvar sitter nog och spisar plattor konstant

Edited by - tian on 2010/12/13 19:34:53
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/12/13 :  20:17:19  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ja, så måste det vara, 10:an

Hoppas att han vill delge fler intryck .....

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2010/12/13 :  22:44:37  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Om jag skall delge fler intryck så är vi snart inne i en ren reklambroschyr, men om vi utgår från iden att detta inte primärt skall vara en kommersiell högtalare utan ett DIY projekt till mina forumvänner så kan vi, PG, fundera lite runt det här med gåshud.

En liten test med vår favoritgåshudslåt, The ballad of Lucy Jordan, Marianne Faitfull, spelade aldeles nyss och gåshuden fungerade ypperligt, till och med katten fick gåshud och ståpäls över hela kroppen, kanske beroende på att hon klättrat upp ett par våningar inne i hornet och vilade middag där, så nära elementen är ju upplösningen och transientåtergivningen ännu bättre.

Nåväl, nu lämnar vi mina åsikter om denna högtalare därhän en stund, de efterfrågade träffarna är under planering och som det ser ut nu så kommer här att finnas möjlighet att lyssna hemma hos mig eftermiddagar mellan Jul och trettondagen samt efter 11/1 och Januari ut, intresseanmälan via PM eller mail vore bra, jag har fått ett jätteroligt erbjudande om att använda lokal och utrustning i samarbete med en trevlig och seriös handlare i Göteborg, tider kommer efter färdig planering, har även en riktig ok loakal att använda i centrala Kungsbacka, 200m från stationen, skall det vara vettigt att använda denna så bör man nog vara åtminstone 20 personer, så återigen, meddela intresse så får vi organisera vidare.

Ingvar

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2010/12/13 22:48:26
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/12/14 :  18:29:57  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Efter Nyårsdagen och innan Trettondagen går bra för min del, är det fler det passar då?

Blir det endast element och filtersatser eller går det att få en tillsågad låda också?

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/12/14 :  18:44:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ingvar är en hejare på fogsvans!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/12/14 :  18:51:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:

Jag misstänkte en viss händighet med sticksåg, men jag kan ha fel

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2010/12/14 :  19:26:20  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det kommer att finnas tillfällen mellan Jul och trettondagen så det är inga problem PG.

quote:
Blir det endast element och filtersatser eller går det att få en tillsågad låda också?

Det kommer att finnas kompletta lådsatser, tyvärr är vår justersåg felvänd, riktad mot Dals-Långed, så vi kan endast erbjuda frånsågade lådor.

quote:

Nu minns Du fel Bernt, jag är europamästare på kattsvans och hyffsat händig med en rubank

quote:
Jag misstänkte en viss händighet med sticksåg, men jag kan ha fel

Även detta ett marginellt missförstånd, jag är riktigt duktig på att försvinna ut i ett stickspår när någon egentligen vill höra vad jag har att säga, detta har i och för sig endast hänt en gång, en repressentant för ordningsmakten var uppriktigt intresserad av vad jag hade att säga vid ett intermezzo som möjligen kunde betraktas som
ett mindre störande av den allmänna ordningen, detta är den enda gång någon lyssnat färdigt på vad jag haft att säga, lyssnaren uppvisade dock en ganska oförskämd skepticism till min utsaga och sedan dess skiter jag i att berätta sanningen.

Ingvar

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/12/14 :  20:07:57  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
sedan dess skiter jag i att berätta sanningen.

Hoppas att det inte gäller uggle/Laban högisarna .

Nä, jag litar på dig och gör gärna ett besök i Kungsbacka.

PG

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2010/12/17 :  13:40:18  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Hur skulle det fungera med ett par Lowther EX4 i RLK-lådan?

Mats
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2010/12/17 :  14:01:04  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Med största säkerhet aldeles utmärkt, konstruktionen är ganska lik Lowters acousta 124 men lite längre och större munarea, går djupare.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2010/12/18 :  12:02:25  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Sådär, fått ok på att benämna dessa RLK pyttehögtalare som ett Hififorumprojekt.

Kompletta ritningar och bygganvisningar samt filterförslag kommer upp som pdf:er på måndag.
Det går troligen att bygga dessa horn med en hel massa andra element än de jag använder, skulle tro att 2st Coral beta8 i en sån här blir helt magiskt, flera olika Lowther element borde passa bra och även riktiga Philips 9710 med alnico magneter. Det går även utmärkt att använda en 12", då blir det svårt att få plats med diskanten i lådan, lägger till en brädbit för den som vill prova med 10" t.ex Coral beta/flat 10.

Skall försöka skapa en lista på lämpliga element och vilka parametrar som är viktiga. Kom gärna med förslag/frågor.

De element jag använder, Faital 8PR200 och HF100+STH, kommer att finnas tillgängliga till ett ordentligt rabatterat pris, kan även leverera färdigsågad lådsats, här blir dock volym och vikt ett litet problem, en bra bit över 100Kg så det får levereras på pall, det blir altså nödvändigt att leverera till företagsaddress, i Stockholm har jag ett uthämtningsställe och kan leta efter sådana alternativ på fler orter.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2010/12/18 :  22:57:57  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag tänkte att vi börjar med lite teknisk bakgrund och tar oss fram till elementparametrar därefter.

Jag byggde mina första egenkonstruerade horn för 40 år sedan ( en sanning med modifikation, de var en omräknad variant av Schmackshorn för en 12" i stället för originalets 8", slutresultatet visade sig kräva bygglov) Då använde jag en Texas instruments räknare, idag använder jag en Casio, inget simmat, ingen datorkonstruktion utan endast de ålderdomliga beräkningsmetoderna, ser oerhört komplexa ut på papper men är egentligen ganska simpla, resultatet blir nästan alltid 42.

Det här hornet, RLK, rockin´little kitten, är ett ytterst traditionellt exponentialhorn, ett "äkta" horn (inte avsett som kvalitetstämpel) dvs det har en första kavitet mellan element och horn och hornhalsen har en area som är mindre än elementets area, i detta fall lite drygt halva arean av 2st 8" element, vi har således kompression och det är då vi får den riktiga hornfunktionen, dvs impedanstransformering.

Den viktigaste egenskapen hos ett element för att passa i ett horn (som jag ser det) är motorstyrkan, BL faktorn, vilket är ganska logiskt då en horndriver spelar mot kompression, dvs högt tryck, det är också därför man i ett horn hittar en av de reella fördelarna med att använda 2 mindre element i stället för ett större, man får nämnligen dubbla motoreffekten, 2 st 8PR200 motsvarar en 12" med en bl faktor på 22,6 N/A, en riktigt optimal horndriver. Konen skall gärna vara ganska lätt men måste vara mekaniskt stark om vi skall våga använda såpass hög kompressionsgrad som 2:1.

I detta horn bör elementet ha en resonansfrekvens mellan 30 och 50hZ, inte under 30, där lastar inte hornet och ett element med lägre resonansfrekvens kommer att bli helt okontrollerat och troligen gå sönder ganska kvickt.

Nu blir det en kort paus, har tomt i glaset, sedan börjar vi fundera på element.

Ingvar

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/12/18 :  23:16:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kanonspännande att få ta del av resonemanget bakom!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2010/12/19 :  13:15:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Med risk att bli lite tjatig tänkte jag att vi tar en enkel genomgång av ett horn, hur det fungerar, vad som händer och även inkluderar medaljens baksida, en sådan finns tyvär alltid.

Som nämnt tidigare så kan vi betrakta hornet som en transformator, i hornets början har vi ett tryckmaximum och ett hastighetsminimum, vid hornslutet har detta blivit ett tryckminimum och ett hastighetsmaximum.

I RLK där vi har en hög kompressionsgrad, nästan 2:1, dvs att arean i hornhalsen är hälften av 2 st 8" elements effektiva membranarea.

Slutarean på detta horn är 2714cm2, dvs lite drygt samma som 2st 18" element, således kommer dessa två 8" element att flytta luft på samma sätt som 2st 18" i en konventionell låda vid samma konutslag.

Vi får en otrolig transientåtergivning och tonrenhet i basen, harmonier i basinstrument blir tydligt hörbara och allting blir väldigt oansträngt pga de ytterst små konutslagen, vid 100dB kan man knappt se konerna röra sig.

Baksidan är att hornets egenskaper är inte speciellt linjära, frekvensgången blir lite bergochdalbana, detta förbättras med vikningen av hornet, bandbredden ökas också.

Ett horn blir nog aldrig lika linjalrakt som en korrekt konstruerad sluten eller br låda kan vara.

För mig uppväger dynamiken och spelglädjen i ett horn med råge dessa tillkortakomanden men jag tycker Ni skall lyssna på ett bra horn innan Ni startar ett sånt här bygge, det blir ändå en del slantar och rejält mycket jobb att sätta ihop 2 sådana här småhögtalare.

Nu skall jag gå och handla lite så tittar vi på element efteråt.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2010/12/19 :  15:58:42  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Sådär, handlat, skall strax laga lite mat men vi kanske skulle börja titta på elementfrågan.

Antingen använder vi två 8" de bör då ha en resonansfrekvens runt 30-55Hz, en ordentlig motor, BL över 8N/A en välgjord kon , element med kantupphängning av skumplast håller inte för denna kompressionsgrad.

Lämpliga kandidater kan vara den jag använder, Faital 8PR200, 18Sound 8NMB240 fungerar troligen utmärkt efter inspelning, bredbandare från Lowther, Fostex, Coral etc.

Om man vill använda en 12" i stället så är nog min favorit Beyma 12P80Nd men här är antalet tänkbara kandidater jättestort.

En fin 10" bredbandare som t.ex Coral beta 10 om någon lyckost sitter på ett par sådana fungerar fantastiskt om vi lägger till en träpinne och minskar halsarean, kommer på de nya ritningarna.

Sedan kan vi modifiera hornet för en 15", blir ca 8cm högre, där tycker jag dock att vi är strategiska och avvaktar resultatet från Bernts nya projekt med 15XA38Nd.

Ingvar

Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/12/19 :  17:00:17  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Riktigt intressant och lärorikt!
Följer med stort intresse.

Mvh
Fredrik

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/12/19 :  20:35:26  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det är kul med lite info angående hur du tänker när du konstruerar.

PG

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/12/19 :  20:47:00  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Vad blir det för pris på Faital-elementen?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page
Page: of 40 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000