HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Rigg för en medelålders rocker... over and out
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/30 :  13:46:14  Show Profile Send 24U a Private Message
Ja, idag har jag inte mycket att göra, så jag fortsätter, för detta va ju skitskoj. Nu kommer RIAA't. Detta är en pärla i serien. Vette tusan om något RIAA är så prisvärt som detta. Fullständigt tyst. En gain som nästan påkallade kalsongkoll efter att inte ha parerat med volymen. Va tusan? Alla anläggningar jag haft ligger skivspelaren många dB under en lineingång??? Inte denna, inte! Brakade loss med mig sittandes strax intill höger högtalare, så jag höll på dra ner svarven när jag slängde mig på volymratten. Detta RIAA skall mycket till om jag nånsin byter. Helt min spelstil med klipp i anslagen utan att alls vara en råbarkad buse. Man hör fraseringarna perfekt även om man lägger på ett hårdrocksvax. Mina Purple från 70-talet lyfte till helt andra höjdder när jag köpte detta. Rekommenderas alla som sitter och undrar hur vinyl låter... egentligen. Nåväl, sansa sig nu och nyktra till en aning och lägg ut bilderna: förresten innan, kolla nätdelen. En mellanklass integrerad skulle ju bli avis... *skärpning, rättning mittåt!* Byglingar av high-end klass internt för anpassning av puppa, medans impedansanpassningar måste lödas tyvärr även om det inte drabbat mig ännu. Två utgångar, den ena valbar om man vill ha volympott eller fixed. Kan alltså driva slutsteg direkt.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/10/30 :  16:02:14  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Rotel Michi ?%#!`?%# vad jag vill ha!

Detta är för mig dröm prylar...

Fortsätt gärna

Mvh / Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2009/10/30 :  16:33:30  Show Profile Send JonFo a Private Message
Dom är snyga dom där michi grejorna. Skulle vara kul att höra lite sabbath och purple på din rigg! :)

# Jon
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/30 :  19:24:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Inte lär det bli hårt iaf.

EDIT: Ljudet alltså

Edited by - huzze on 2009/10/30 19:25:32
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/31 :  12:18:35  Show Profile Send 24U a Private Message
Näeehh. Inte mycket som blir hårt, men riggen är inte hur snäll som helst. Fullständiga idioter i skivproducentkedjan kan den inte förlåta och skall inte heller. Blir anläggningen så ullig, blir det heller ingen kantskärpa när skivan är mycket bra gjord och man vill inte offra all hifi för att kunna spela PRECIS alla skivor. Som ett exempel slängde jag på Rainbows difficult to cure igår. Vad dom sysslat med där, vettefaen, men det är sååå otroligt illa gjort att allt från Purple 10 år tidigare slår Rainbows produktioner med hästlängder. Undrar om inte den egensinnige och enligt mig överreklamerade Ritchie Blackmore har ett finger med i spelet. Lyssnar man på Purple och den andra spinoffen Whitesnake är det mycket bättre producerat även om det inte är lysande på vissa whitesnake-plattor. Vill man höra hårdrock och instrument från den tiden som inte sönderprocessats och har all original klang, timbre och stor naturtrogenhet, skall man lyssna på Machine Head. Den spelades verkligen in på ett hotell med Rolling Stones mobila studio och den slutar aldrig ge mig rysningar som går över i rena frossbrytningar på vissa spår. Det är ett mycket gott exempel på vad man kan åstadkomma med kunskap vid upptagningen istället för en övertro på att "det fixar vi till sen i datorn/studion". En av få skivor där varenda låt är ett rent mästerverk. Lyssna på Ian Paice trummor. 20-22 bast och spelar så. Underbarn! Underbart! Har Ni ingen vinylrigg, köp den remastrade/remixade dubbel-CDn. En av få mediebyte som blev skitbra! Tror Roger Glover är lite av ett fenomen i studion. Nä, nu läser jag vidare om Malmömässan, hörs!

Edited by - 24U on 2009/10/31 12:20:21
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/09 :  08:37:51  Show Profile Send emilraaf a Private Message
Tack för skivtipset. Får pröva cd:n
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/11/09 :  09:53:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Vilken trevlig läsning 24U! Och mycket spännande grejer i en renodlad rigg! Skulle inte haft nåt emot att prova det där RIAA't framför allt. Men jag sällar mig till "vill-ha-kören" ang de andra Michi-komponenterna också.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/10 :  11:18:47  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej igen! Man kan ju aldrig vila från detta intresse och just idag kom Rega av händelse fram som en intressant lässtund och döm om min förvåning när jag i klartext läste detta från deras egen manual över RB300;

Further adjustments for the neurotic/paranoid enthusiast

There are many hypothesis and theories regarding the accurate setting of bias compensation,
cartridge alignment and V.T.A.
All these theories exist because these adjustments are only approximations or compromises.
There is no one hundred percent correct answer.
If the previous instructions are followed carefully then the arm and cartridge are likely to
perform at or near to the optimum.
Nevertheless other methods do exist (i.e. the use of test records for setting bias compensation
and complex multiple point alignment systems for cartridge setting). If properly
understood and implemented these systems cause no harm and may be used.
However care must be taken when using test records as these are generally designed for
professional use. They are only relevant as a comparison between different products and
can lead to hi-fi paranoia if used in isolation.
Likewise more complex cartridge setting systems may be valid but are difficult to understand
and if not used correctly may cause more harm than good.
So experiment if you wish but you are likely to gain more pleasure from listening to music.

Inte kan det väl vara så att dom känner sina kunder lr vad tror Ni?

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/11/10 :  11:26:10  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
can lead to hi-fi paranoia if used in isolation
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2009/11/10 :  11:31:47  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
quote:
Undrar om inte den egensinnige och enligt mig överreklamerade Ritchie Blackmoore har ett finger med i spelet. Lyssnar man på Purple och den andra spinoffen Whitesnake är det mycket bättre producerat även om det inte är lysande på vissa whitesnake-plattor.

Tror nog det snarare är avsaknaden av Roger Glover i studion, Har nämligen för mig att det var han som satt bakom spakarna på mkII skivorna men även på de första Rainbow och Whitesnake plattorna

Snyggt system för övrigt, önskar att det fanns ett lika snyggt försteg där ute som riiat.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Edited by - Labbe on 2009/11/10 11:32:44
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/10 :  13:05:39  Show Profile Send 24U a Private Message
Det finns det Labbe. Denna killen har komplett rigg och tror jag fortfarande finns kvar. Han har CDn, försteget och lilla slutsteget. Han vacklar oerhört hur han skall göra; go easy...

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14795

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/10 :  13:07:34  Show Profile Send 24U a Private Message
Och, tack förresten

*glömde*

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/10 :  13:23:23  Show Profile Send 24U a Private Message
När man pratar ändå har uppe tråden om neuroser och hobbies har undertecknad denna tatuering på armen för att undanröja alla tvivel... på galenskapen, menar jag.

Ska bli skoj att se om nån känner igen motivet? Det bör det vara, med det det antalet galn ... f'låt experter det finns här...

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/11/10 :  13:59:49  Show Profile Send huzze a Private Message
Needle to the groove

Märke/modell tar jag inte...
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/10 :  14:04:27  Show Profile Send 24U a Private Message
Det är inte märke och modell jag tänker på... motivet är taget/"stulet" och lite moddat, men från vart?

Det roligaste är att jag blev kalenderpojke för tatueringsstudion tack vare denna tatuering. Det trodde jag aldrig som blekfet 47-taggare... Plötsligt händer det...

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/11/10 :  14:21:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Där har vi definitivt en ÄKTA entusiast!!

Jag är imponerad ända in i själen!
(och ganska friskförklarad också!!!! )

Edit: Måste nästan vara en SME som är förebild va?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2009/11/10 14:23:14
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2009/11/10 :  14:26:05  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
NU snackar vi hardcore!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/10 :  14:36:06  Show Profile Send 24U a Private Message
Kastar in en ledtråd... Tänk skivomslag... av den riktiga sorten...

Bara som kuriosa; jag har frekventerat ett hifi-hak, där den allområdande debatten var bitar, bitstream, jitter, uppsampling och guds gåva till musikälskaren är en dator med USB och extern DAC. Nu vill jag inte påstå att detta är dåligt, för allt i världen, för jag tycker det är bra! Det också, betonar jag då! Denna tatuering har sitt ursprung i att en gång för alla markera att sanningen ligger inte i vilken DAC man använder, utan vilken MAC (Mechanical to Analogue Converter), vilket sedermera blev en vedertagen standard i butiken. Digitalnissarna himlade fett med gluggarna, men hade inte så mycket att sätta emot då ett binärt pulståg på sin höjd skulle kunna utgöra ett tribalband runt biceps, men aldrig detta vackra motiv...

Så nu vet Ni bakgrunden. Ännu så länge är jag inte under tvångsförvaltning, men jag har hela livet på mig att bli omyndigförklarad, så det ordnar sig nog med det också...

Don't worry, be happy

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2009/11/10 :  16:47:21  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
En variant på ett rainbow omslag kke? skulle i så fall tippa på rising.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

fisken
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/11/10 :  22:41:15  Show Profile Send fisken a Private Message
Hifi-Sound stereo test record?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/11/10 :  23:30:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är ifrån Off the Record med Sweet :-)
Och visst är det en SME

Jo jag är en gammal Sweet fantast

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/11/10 23:33:00
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/11/11 :  09:20:39  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Läcker tatuering !!

[i][purple]
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/11 :  09:29:08  Show Profile Send 24U a Private Message
Visst är det Off the Record som fått stå
modell för denna gaddning.

Två personer tog det snabbt.

johan.björklund och Improved Audio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/11/11 :  11:03:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På den tiden så var man ju redan inne på fel spår så visst fastnade man för omslaget.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/11 :  12:15:11  Show Profile Send 24U a Private Message
Fasen va skönt att jag inte är ensam i denna världen... Sedan jag flyttat och blivit arbetslös har detta ställe definitivt utgjort ett av de viktigare vattenhålen i tillvaron. Till och med min sambo kan sätta sig en stund bredvid och läsa på kvällen och le åt alla entusiasters underbara funderingar på tillvaron.

Hon sa, "dom är ju inte bara halvgalna, dom är ju intelligenta och roliga också!" Så fortsatte hon, vänd mot mig, "Så, vad gör du där?".

Med en sambo som hon, behöver man inga fiender... Hon är rödhårig också... Men, jag älskar henne och är lika förvånad varje dag hon står ut med mina galna idéer... Det kanske finns en Gud ändå? Jag är isåfall övertygad att han inte gått över till CD än, utan vänder vax för glatta livet...

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000