Author |
Topic |
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2009/10/19 : 20:07:12
|
Är lite sugen att prova en ny typ av motvikt till min rega-arm.
Har kollat in en variant från Express Machining som kallas Heavy Weight. Den skall bara vara att skruva på. Har fått bra resensioner här: http://www.tnt-audio.com/accessories/heavyweight_e.html
Finns andra alternativ? Någon som provat? |
Modda allt som går att modda! |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2009/10/20 : 07:52:08
|
Hittade massvis med recensioner på nätet. Totalt förvirrande! Tänkte få i gång en diskussion här och få lite info av de som provat.
det som tilltalar mig med Heawy Weight är att man inte behöver byta ändstycket och att tyngdpunkten hamnar lägre. skall ge bättre spårning.
Ser inte allt för svår ut att tillverka själv. Undrar vad det är för material i den där inpressade svarta hylsan? Är den nödvändig? Vad gör den där stora stoppskruven i botten? |
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2009/10/20 : 09:35:47
|
Michell TecnoWeight är iaf riktigt bra tycker jag. Stabilt och fint hantverk. Det verkar dock finnas en hel del precis som en google sökning säger. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/10/20 : 10:30:29
|
Jag har en orginalvikt från vår P9 MkI som du kan få prova
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2009/10/20 : 11:03:01
|
quote: Ser inte allt för svår ut att tillverka själv. Undrar vad det är för material i den där inpressade svarta hylsan? Är den nödvändig? Vad gör den där stora stoppskruven i botten?
Det är mycket enkelt att göra en själv bara man har tillgång till maskiner jag har gjort flera till olika tonarmar.
Den svarta hylsan är av plast den sitter där för att avkoppla vikten från tonarmen på Regas vikter sitter där O-ringar för att göra samma sak. Vikten måste avkopplas för den orsakar en del hemskheter som är påtagliga vid lyssning vissa vikter man ser har inte detta t.ex Michell TecnoWeight.
Extra skruven som är med tror jag är till för att sänka tyngdpunkten på vikten man helt enkelt skruvar ut den tills man tycker att det passar för just din pickup.
Jag har provat med och utan avkoppling det är skillnad jag föredrar avkoppling för att det upplever jag som att inget tillförs eller förändrar tonarmen. Men återigen är det personliga preferenser som avgör.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2009/10/20 : 12:52:39
|
lindome Var det svårt att byta bakstycket? Såg att Michell har en skuvliknande sak på bakstycket som inte sitter där original.
mace Den motvikten har inte den lägre tyngdpunkten som kag tror gör gott för ljudet. Men tack för erbjudandet.
Bubbel Bra input! Du har inte en kopia på Heawy Weight som man kan prova/köpa? |
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2009/10/20 : 13:13:37
|
Bardis: Ärligt talat vet jag inte I samma veva som jag skulle köpa TecnoWeight till min RB300 så köpte jag en TecnoArm istället
Tror dock inte att det skulle vara så svårt, många har gjort just den uppgradering vi talar om.
Lycka till |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2009/10/20 : 21:31:14
|
Jag har sett en guide någonstans hur man får av "bakstycket" jag letar reda på den.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2009/10/20 : 22:28:43
|
Nä jag hittade inte guiden men det är enkelt att byta bakstycket sitter dit skruvad den tar man bort med en griptång men ta inte i så hårt för det finns risk att man överdriver kraften och då skadar man tonarmens upphängning. Jag har gjort detta ett par gånger har du tur sitter den så löst att med fingerkraft lossnar den.
Om du har möjlighet att få dessa grejer gjorda är detta länk nr1 http://www.krishu.de/rega-tonarm-mods/ den är på tyska men har allt som behövs.
Nä jag har inga vikter till Rega inga maskiner att tillgå just nu men det kanske är en god idé att utveckla.
anders |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 12:45:07
|
Den sidan var verkligen intressant. Ser att de inte använder något mellan motvikten och ändstycket. Hur reagerar pickupen på resonanserna om man kör metall mot metall?
Får se om det går att lägga ut arbetet på en motvikt på lego. |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2009/10/23 : 20:46:11
|
quote: Ser att de inte använder något mellan motvikten och ändstycket. Hur reagerar pickupen på resonanserna om man kör metall mot metall?
Plasthylsan som finns på The Heavy Weight fungerar som ett filter och tar bort oönskade vibrationer men sedan finns det de som inte bryr sig om det och gillar det de hör. Jag föredrar någon form av avkoppling mellan vikt och tonarm den tonarm jag har nu är utan avkoppling jag upplever det som om att det saknas något när man lyssnar men ny vikt kommer vad det lider med filter .
anders |
|
|
RTB
Member
75 Posts |
Posted - 2009/10/25 : 19:03:10
|
" mace Den motvikten har inte den lägre tyngdpunkten som kag tror gör gott för ljudet. Men tack för erbjudandet."
Nackdelen med sådana vikter är att nåltrycket ändras om skivan inte är helt jämn. Så länge skivorna är helt plana eller nåltrycket inte är kritiskt kan det säkert vara värt det. |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2009/10/25 : 22:46:10
|
RTB Utveckla gärna dina påståenden.
Kan nåltrycket verkligen påverkas nämnvärt av en skev skiva? Det handlar ju bara om någon millimeters höjdskillnad och är den ännu skevare har man andra större problem. En motvikt med lägre tyngdpunkt skall centrera massan i höjd mer nålspetsen just för att få bättre spårning.
När blir nåltrycket kritiskt? |
|
|
RTB
Member
75 Posts |
Posted - 2009/10/26 : 11:45:53
|
Bara för du frågar måste jag givetvis försöka kontrollera. Observera att jag inte konstruerar tonarmar utan går mer på vad jag läst. Hur som helst, om jag lägger en tre mm skiva under nålvågen får jag skillnader då vikten är flyttad ut från centrum. Sen får jag faktiskt skillnader i alla fall fast jag tar bort min extra vikt och bara mäter med den ordinarie centrerade vikten. Men inte lika stora skillnader, så jag tror fortfarande att det kan ge mätbara skillnader om motvikten är som den du kollar på.
"När blir nåltrycket kritiskt?" Jag menar helt enkelt vissa pickupper där det specificeras ett nåltryck på tex 1,58 +- 0,05g och tillverkaren hävdar att det är just kritisk med rätt nåltryck. Kolla tex här: http://www.thecartridgeman.com/music_maker.htm Det är inte alltid nåltrycket är så kritiskt.
Om jag får ställa en motfråga: Tänk dig att pivotpunkten flyttas upp någon cm men massan är centrerad vid nålspetsen som du säger. Ger det då bättre spårning än om pivotpunkten och massan är närmre nålpunkten? Vilka parametrar är viktigast?
Jag vet att det finns båda sätten att göra motvikter och tror egentligen inte det behöver vara "fel" med det ena eller andra. Flera mm skevhet i skivor är förhoppningsvis inte så vanligt.
|
|
|
|
Topic |
|