HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox server automatisk uppdatering?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2009/10/13 :  18:11:53  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
För att inte stjäla Jockes tråd om version 7.4.0, öppnar jag en egen:

Tänkte också uppdatera till version 7.4 och har förstått att det lönar sig att avinstallera gammal squeezecenter först, vilket är lättare sagt än gjort eftersom jag har en ny musikdator/server (fitpc) som jag kör ubuntu på. Även detta har jag hittat instruktioner för, så det borde gå bra.

Dock är jag lite nyfiken på varför den automatiska mjukvaruuppdateringen inte fungerar. I inställningar under fliken advanced (tror jag den heter, den nästsista fliken i version 7.3.3), där kan man välja software och välja om man vill ha automatisk kontroll av ny mjukvara. Är det jag som missförstått något eller borde inte mjukvaran uppdateras automatiskt från t.ex. 7.3.3 till 7.4.0 om man valt automatisk uppdatering?

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/13 :  18:44:14  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
sudo apt-get install squeezeboxsever (om du vill uppdater till squeezeboxserver, vill du uppgradera till senaste squeececenter så byter du bara ut det sista)


Mer automagiskt än så blir det inte, den kan KOLLA efter ny version, men inte installera den i Linux (sånt automatiskt som händer utan admins vetskap är av ondo och finns bara på M$-maskiner)

(Allt detta förutsätter att du lagt till squeeze-repositoren i sin /etc/apt/sources.lst)
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/10/13 :  22:41:50  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Nu måste jag fråga varför det skulle vara bättre att avinstallera Squeeze center innan man installerar Squeezebox server?

När jag öppnade Squeeze center i fredags stod det längst ned på sidan att det fanns en ny version och en länk till den. Jag klickade på den och körde bara på installationen. Vilka nackdelar har jag fått genom detta förfarande?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/14 :  09:01:26  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
windows eller *nix? på dom *nix burkar jag kört squeeze på så får man uppdatera enligt min instruktion ovan.

Att avinstallera handlar väl om databaskopplingar och andra filer/resurser som ligger och skvalpar runt i datorn och potentiellt krockar med din nya version. Utvecklarna vill ha det så, gissningsvis är det väl gjort så av en anledning. Varför vill man INTE avinstallera tidigare version?

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/10/14 :  09:13:33  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Windows XP Pro
quote:
Varför vill man INTE avinstallera tidigare version?

Tja, finns det en länk för uppdatering så känns det ju enkelt att trycka på den. Om jag inte missminner så stod det att den började med att avinstallera. Har för mig att rätt många program brukar börja med att avinstallera innan de börjar installera, eller?

Så svaret är väl: För att slippa ett moment. Om det sedan finns något motiv att göra det kanske det är värt besväret, det var det jag ville ha svar på.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2009/10/14 :  09:26:48  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Tack för svar och följdfrågor.
Åter till Ubuntu :-)
Om jag alltså installerar squeezebox server enl. instruktion ovan, så behövs ingen avinstallation av squeezecenter innan? Varför då?
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/14 :  09:27:56  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
ahh, jag TROR att även windblowsversionerna börjar med att avinstallera. Jag trodde du villa ha bägge versionerna kvar för att kunna utvärdera ljudkvalitet osv... (det tror jag iofs med ligger i olika firmvareversioner i hårdvaran)
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/10/14 :  13:04:02  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
OK, visste inte att installationsprogrammen betedde sig olika med olika OS.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000