HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 CD spelare med volymkontroll...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/20 :  12:35:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hej alla kunniga, snälla hjälp mig.

Jag kör min signalkälla rakt in i en högtalarprocessor och sedan vidare till slutsteg, alltså finns där ingen volymkontroll någonstans i kedjan efter DVD spelaren.

Så jag behöver alltså en DVD/multiformatspelare med volymkontroll som kan justeras via fjärren.

Helst med balanserad 2 kanals utgång också, men det är väl bara att glömma för ett pris under 10kkr.

Gärna med "volume up/down" knapp på fjärren, men det är inget måste.

finns detta ? det fanns så mkt vet jag, men hur är det nu för tiden ?

Snälla hjälp mig, kom med några förslag, jag har letat igenom diverse manualer men där i står inget.

Fridens / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2009/09/28 09:34:29

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/09/22 :  18:52:14  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Det är EFTER högtalarprocessorn du behöver en volymkontroll, för den är väl digital den dära processorn? Alltså EFTER den. Du kommer antagligen behöva flera kontroller eftersom du kör aktiv delning, så du kan sno ihop någonting med VCA:er ! På så sätt slipper du det brus du får i högtalarna, och upplösningen kommer bli högre eftersom du kör full spätta ut från högtalarprocessorn !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/23 :  07:12:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Ja och nej, processorn tar endast analogt in, och jag kan ändå inte bottna den med utnivån från vanliga cd spelare, ljudkvalitén är kanon redan vid lägre nivåer, och jag mäeker ingen skillnad i detta avseenede även om jag drar upp nivåerna.

Jag förstår dina argument och de är helt riktiga, men jag känner inte till något om det där bruset i högtalarna, det finns liksom inget, det är knäpptyst, och vad det gäller upplösning så får jag nog säga samma sak, jag märker ingen skillnad, det är bra i alla fall.

På grund av detta letar jag nu efter en signalkälla (mulitformatspelare) med variabel utgång som kan regleras via fjärrkontroll.

Helst önskade jag att det fanns en med balaserade utgångar, på såvis hade jag kunnat ha hela kedjan balanserad, det skulle ha varit bra då jag har en hel del andra kablar i närheten av låginvåkablaget, risk för EMC, men det är väl bara att glömma grrr...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/09/23 :  09:35:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Min Denon DCD 3000 har volymkontroll, och den har XLR ut ! Jag använder dock digital ut och reglerar volymkontroll via försteget som sitter efter.

Denna är dock enbart en CD. Du kanske vill ha en lösning som tar DVD, alltså en DVD-spelare ?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/23 :  09:44:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Japp! DVD/multiformatspelare med volymkontroll som kan justeras via fjärren (balanserat ut är önskvärt).

Problemet är att det sällan står i manualer eller produktspecar om denna möjlighet finns, därav min fråga till er som har erfarenheter av liknande apparater.

Skall jag ge mig på en beskrivning av den karaktär jag helst ser vad det ljudet beträffar så vill jag gärna har riv, snärt, kraft och klös, dvs inte tillbakalutat och mjukt ljud, helst av allt givetvis, ingen karaktär alls, men detta är nog svårt att hitta.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/09/23 :  17:47:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Okej, bered dig, här kommer värsta vilda galna tipset !
Bygg en PC, en helt tyst, som du kan köra allt på ! Sedan
bygger man in nån volymkontroll, eller använder ljudkortet.

På faktiskt håller man på at bygga nått sådant som skall ersätta
försteg och CD typ..


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/23 :  19:46:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
En sorts "DAW "Digital Audio Workstation" ?

Mkt frestande, men tyvärr besitter jag inte kunskapen, bara önskemålen.

Drömmen ser väl ut som något sånt här :

1He, rackmonterbar
tar alla format av bild och ljud som kan tänkas finnas
blue ray kompatibel
Inbyggd DD / DTS dekoder
balserat ut (alla utgångar)
HDMI och VGA ut (plus allt det andra vanliga)
volymkontroll för alla utgångar via fjärr
Fjärr som kan sladdkopplas
uppgraderbar (framtidssäker)
inbbyggd hårddisk min 500GB
nätverksuppkoppling

Men i brist på denna drömapparat (rätta mig om jag har fel på denna punkt, snälla, finns den så köper jag den) så får jag vända mig till mer normala apparater.

Så alltså :

tar flertalet format
har volymkontroll på fjärren
helst balanserade utgångar

finns detta ???

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/10/08 18:08:18
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/08 :  23:50:39  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Jag har en volume knap på min fjärr till min Sony DVP NS905V.... men den funakr inte på DVD/CD, troligen bara på Sony TV eller andra modeller. Men den feature er jo mycket vanlig på ICA-modeller till 395;- Men det är troligen inte en sådan model du vill ha tag i.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/10/08 23:52:10
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/08 :  23:58:23  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Ett problem med volymkontroller till CD-spelare brukar vara att de inte har något "minne", dvs när man slår på spelare står den på "default" vilket brukar betyda högsta möjliga volym. Jag har volymkontroll på min CD-spelare men vågar inte koppla den direkt till slutsteget av just denna anledning.
Jag tror risken är stor att du får samma problem med en multipspelare med volymkontroll.

Alternativet är väl en vanlig multiformatspelare + ett enkelt försteg som sköter volymen.


Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/09 :  16:55:42  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Ett problem med volymkontroller till CD-spelare brukar vara att de inte har något "minne", dvs när man slår på spelare står den på "default" vilket brukar betyda högsta möjliga volym.


Jotack jag vet, min denver 7602 (eller vad det nu var för nummer) lider av denna åkomma, och med 3st slutsteg "in the recieving end" så är det ju inte utan en vss försiktighet man knäpper igång grejjerna, desutom spelar den direkt utan förvarning.

Inte för att jag orolig att systemet inte pallar med, men det kan bli en ganska obehaglig upplevelse.

Min gammla PAnasonic A320 (god bless'em) har både volym på fjärren för alla kanaler, och minne, problemet är att man måste in i några menyer för att komma åt den...

Men återigen, detta verkar vara ett outforskat område, då jag hittills inte hört eller sett något om några andra modell idag som har volym på fjärren, tja, förutom min lilla denver för 399kr på rusta : )

dåligt, med tanke på att flera av dagens spelare har har inbyggd dekoder, och flerkanalsslutstegen hopar sig på marknaden, en del av dekodrarna är nog inte helt kassa heller så i rent minimalistisk anda varför finns där ingen möjlighet att reglera utnivån för att slippa ytterliggare en komponent i kedjan, hör ni det alla ni tillverkare där ute, konsumenten har talat ! :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2006/11/02 :  22:17:01  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej Martinsson!
Först o främst: Jätte TACK för hjälpen på Arken!
Över till ditt problem, jag har tyvärr ingen klockren lösning men två förslag ialla fall.

Nr1. Handla en sådan här (jag lånar den gärna av dig!) http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html
Kör digitalt ut från Dvd/Cd/mullti-mullan maskinen in i Transporten (fan vilken cool burk) och där efter XLR till alla dina slutsteg! Fjärr, volym, internet radio, super dac för endast 18 000:- sek (finns på dustinhome)

Nr2. Snik varianten, men jag gårigång på denna oxå! Kolla http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-197667.html
En dbx orginal tråd (cat5) volym/fjärr med mute! Det skulle va kul och ta reda på om ljudet påverkas av denna pryl (mer en volymen då) jag skulle kunna tänka mig en DR 260, ingångsväljare och en sådan som ett rätt fräckt försteg/filter.
De va allt från här, over and out!

Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/04 :  13:20:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
schyssta alternativ Doubble A, jag får nog gräva lite djupare bland dessa "outside the box" förslagen, klart bra tänkt!

Helst skall det vara något i stil med det övriga, dvs något som tål att hanteras proffesionellt, men det är kompromisser som driver oss alla, jag är villig att göra vissa.

Vad et beträffar zonesystemen så är dessa paneler givare till signalbehandlingen internt, dvs de har ingen dirket påverkan på signalkvalitén, detta var ett klart intressant förslag.

Det är nog ingen idé att lägga en kravspec. det är inte så lätt att finna vad jag letar efter, jag kan avsläja att det handlar om något som är lika tåligt som det övriga, tar upp 1he (eller 1ru) utan extra krussiduller som tilltalande yttre (sedan när gjorde blåa lysdioder och 14mm borstad alu frontpanel något för ljudkvalitén?).

Det är ren och pur funktion och säkerhet som räknas i min värld.

Så säg mig, utöver AA's förslag ovan (som är goda i sina avsikter och bemötande i vissa avseensen (tack)), existerar något liknade det jag här eftergågar, om ni ens kommer i närheten snälla låt mig få veta!

Drömmen :

En slädeslös robust, 1he, maskin med uppgraderbar mjukvara och fjärr med möjlighet till sladdanslutning, optisk och coax utgång liksom balansrad analog, i 5 kanaler, men enkel och självklar nivåreglering på remote för alla kanaler, som tar alla eller majoriteten av de förkommande formaten, med rå, stabil, ändamålsenlig hårdvara och mjukvara med flexibilitet och robust mekanik.

sanningen ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/11/17 23:34:21
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/09/28 :  08:17:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag väcker liv i denna tråd igen då jag nu har insett att jag verkligen behöver en ny källa, en ny cd eller dvd med andra ord.

Jag trodde jag var hemma med en Marantz SA8003 men denna hade inte volymkontroll, man misstar sig ofta (mkt ofta) på att fjärrkontrollen till cd'n har volym +- knappar, men läser man manualen så ser man att detta var för att reglera deras förstärkare, grr....

Jag tar ner kraven till endast volymreglering via fjärrkontroll.

That's it, så här långt känner jag till :

Nytt:
yamaha cdx 397mkII
sony cdp xe270
sony cdp xe370
Beg:
denon dcd 3000
Yamaha cdx 470
Panasonic dvd a320 (via menyer, inte bra)

Jag behöver fler alternativ i prisläget runt 10.000kr, gärna något nytt men givetvis går även begagnat bra, snälla kom med tips, detta är svårt.

Jag har hittills inte hittat något nytillverkat över 3000kr (se listan ovan) med denna funktion vilket är synd, så vad har jag missat ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2009/09/28 :  10:28:00  Show Profile Send Anjin a Private Message  Reply
På begagnatlistan kan Denon DCD-1450AR läggas till. Har en sådan i min ägo.

Den är absolut inte i 10kkr-klassen, men jag kände mig tvungen att lägga till den iaf.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/09/28 :  16:13:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
tackar, hittade en annan denon idag som har precis det jag letar efter :


* 1 RU Rackmount Size with slot-in CD mechanism
* Supports CD-DA (.cda), WAVE (.wav), MPEG-1/2 Layer III (.mp3)
* Balanced Audio Output (XLR)
* Digital Audio Output with S/PDIF and AES/EBU Connectors
* Fixed and Variable Level Unbalanced Audio Outputs (RCA x 2)
* IR, RS-232c (9-pin D-sub), and GPIO (25-pin D-sub) controllable

6449:- från ljudia, hmmm.... :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/09/28 :  16:44:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
beställd...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/09/28 :  18:43:47  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Intressant, det verkar finnas en DN-C640 oxå med ethernetport för att streama från dator/nas

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/10/02 :  14:47:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag har nu lyssnat i ca 1 timme och det låter kalas, den har en skön broadcasting-fethet över sig och verkar ha precis hur mkt kraft som helst, den ger ett mkt robust och proffsigt intryck när man hanterar den.

DN-c640 var föregångaren till 620'an som jag förstår det, och den verkar ju vara minst sagt kapabel :)

Så här långt är jag mkt nöjd, den här spelaren är rolig att lyssna på, kraft och pondus så det räcker och blir över, den har en värme över sig och bra tryck i botten, störtskön, en spelare som får en att vilja höjja mer och mer, farligt :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2009/10/02 14:48:16
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2009/10/11 :  20:57:22  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Spännande. Jag är lite sugen på en 640 som ersättare till Squeezebox och transport. En allt-i-ett-maskin liksom. Jag måste bara fråga. Hur står sig Denon-620 mot ... vanliga hifi-spelare (rega, naim, quad, etc)? Jag misstäcker att 620 och 640 är samma maskin förutom nätverksmöjligheterna. Du verkar ju vara nöjd iallafall =). Vilka cd-spelare har du haft innan?

Snoogens
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/10/12 :  11:40:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Vågar inte utala mig om hur den står sig mot andra spelare i samma prisklass, jag har däremot jämfört med yamaha CDX 397Mk2 och CDX470 samt Panasonic A320 (DVD spelare) och en del andra gamla maskiner som jag haft under åren, jämfört med dessa så har den som sagt ett betydligt mer kraftfullt ljud.

Det jag däremot kan säga med viss grad av säkerhet är att ingen annan spelare i samma prisklass har variabel utnivå och balanserade utgångar samt stöd för .wav och .mp3, och går att rackmontera, åtminstone inte vad jag har sett så här långt.

Jag är mkt nöjd med hur den låter iallfall, den har en fart och pondus i ljudet som verkligen gör det roligt att lyssna på musik.

Så tyvärr, Ranefjord, jag önskar jag mer att komma med här.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2009/10/12 :  18:21:14  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Tack ändå =). Det är lite svårt att ta sig iväg och lyssna på en sådan här maskin, just för att ... ingen butik i närheten har den inne =). Det känns lite jobbigt att behöva chansköpa en cd-spelare (som iofs "bara" ska agera transport) som kostar 10 loppor. =) Nåja, vi får se. Det ser ut att vara fina maskiner de där Denon-pro'isarna.

Hur är det föresten. Jag läste någonstans att 620 och 640 är inställda på att spela enkelspår och inte kontinuerligt från ett spår till ett annat (som på vanliga maskiner), men att detta går att ändra enkelt i inställningarna. Stämmer det? =) Alltså att om jag vill spela spår fyra, så följer inte spår fem efter automatiskt som standardinställning, utan spelaren stoppar efter spår fyra.

Snoogens
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/10/16 :  06:52:02  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Min går att ställa in och det finns rätt mkt att ställa in om man så önskar, start mode tex. som du är inne på här, kan ställas in för direktstart och kontinuerlig spelning, likaså fade in och out, och eject lock, dvs att man itne av misstag ska kunna ejecta skivan under spelning, samt mkt mer.

Jag brände en data skiva med både Mp3 spår av olika kvalite samt wav och allt funkade kalas.

Klart fräckt, jag har dock ännu inte kunnat bekanta mig med mjukvaran.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000