HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Klämbox, Usb-Dac, Bärbart Vad välja ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/08/21 :  08:28:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Alright!
Det är snart dax att ge sig in i att lägga upp skivsamlingen på datorn.
Men vilken lösning är bäst, eller vilka fördelar/nackdelar har dom olika?
Jag vet att många är lyriska att ha en dator kopplad till Usb Dac.
Andra kör med Klämbox till en vanlig Dac.

Så ni som kan, Hjälp

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/08/21 :  09:28:45  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Jag kör med Squeezebox till en Lyngdorf DPA-1 och är mycket nöjd med det, för det mesta i varje fall...
Misstänker att du kommer att få lika många svar som möjligheter.
Enda raka är väl egentligen att försöka se på så många lösningar som möjligt IRL.
Du är välkommen att kolla min lösning om du vill.
Bor på Gamla Väster.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/08/21 :  10:27:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Som jag ser det, så har klmämboxen fördel utav trådlöst, fjärr men vilka filformat klarar den ?
Laptop med Usb spelar allt, saknar fjärr, man kan välja grafiskt gränsitt, info om skivorna.
Har jag missat nått ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/08/21 :  10:54:29  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Till laptop köper du en billig PDA på ebay och installerar netremote. Vips så har du en stor fjärr med pekskärm. Netremote funkar till Itunes, winamp, mediaspelaren och J river media center.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/08/21 :  11:00:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
PDA=pekskärm ?
Kollade in CH:s variant av det på nån DIY mässa :o)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/08/21 :  11:02:17  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Squeezeboxen klarar väl i princip allt du skickar på den förutom Apples DRM-förgiftade filer, men vem vill ha sånt.
Dock klarar Classic och Duett inte högre än 48 KHz, Transportern klarar 96 och det skall vara en Squeezebox Touch på gång som också skall klara 96 enligt ryktena.
Det som jag ser som en mycket stor fördel med Squeezebox är att det är ett öppet system, dvs det finns en hel del applikationer skrivna av entusiaster och det finns inte mystiska begränsningar i t ex FLAC-nivå som jag förstått att Linn och Fidelio har (kan iofs ha fel där).
När det gäller skivinfo så ser man en del i controllern till Squeezeboxen och det finns extra applikationer att ladda ner som ger mer info (som sagt, det är ett öppet system), man kan även köra med Moose http://www.rusticrhino.com/drlovegrove/ på en dator som är ansluten till nätverket, det är en trevlig applikation, nämde jag att det var ett öppet system...
Jag kör Squeezenter på en server som är igång 24/7 och normalt styr jag systemet med controllern men ibland drar jag igång HTPC'n i samma rum och styr med Moose därifrån. Det går även att styra med en Ipod Touch om man vill, det här med öppet system har jag nog nämt...

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/08/21 :  12:15:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply

Är det bra med öppet system måntro

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/08/21 :  12:38:00  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det känns lite konstigt att ha argumentetet att squeezebox skulle ha "öppet system" i kontrast mot datorn. Tror den senare kan ha ett mycket öppnar system som man kan skräddarsy mycket mera om man vill.
Jag tror att man bör hoppa över USB-dac i den mån det går. Tror att både squeezebox och ett ljudkort som går via PCI(-e) med SPDIF är bättre än att skicka data över USB.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/08/21 :  13:07:53  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Nja, det här med öppet system är i första hand riktat mot allehanda andra spelare och inte mot en dator.
För min del passar Squeezebox bäst, jag har i och för sig en HTPC i rummet som jag skulle kuna använda men jag tycker den låter för mycket för musiklyssning (film och TV är OK, inte så kritiskt)och att sätta dit ytterligare en dator känns som lite overkill.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/08/21 :  13:57:16  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Dator kernel usb dac.....bra!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/08/21 :  15:17:00  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Klämboxen till en separat dac är en lätthanterlig och snabb lösning (tycker jag), samt stabil, om man låter servern med slimservern göra sitt jobb och inte besväras av surf, ned/uppladdningar osv vilket alltid kan generera mindre intressant fenomen för oss med pyttemjuks fönster som os...

Fast själv tycker jag om att mellan varven sköta bläddrandet i musikbiblioteket med hjälp av den lilla bärbara datorn. Översikten är godare än med klämboxens lilla fönster och det går snabbt att surfa runt och läsa om musiken/artisten/albumet om så önskas... Men däremellan tycker jag det är skitskönt att slippa datorn och bara ha en lite fjärrkontroll inom räckhåll!

Så båda världarna är mitt val...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/08/21 :  15:19:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kör på grabbar, jag gillar eran input !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/08/21 :  16:16:36  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Hej Johan,

Jag har lagt in hela min skivsamling på datorn, och är på G att sätta upp en digital musikstation vid stereon.
Jag har en Benchmark DAC1 USB, så jag kan testa både via usb, spdif och toslink.
Tänkte börja att prova med min Macbook och Itunes som transport, sedan lockar förstås en Squeezbox touch om den får ett rimligt pris, eller kanske rent av en Mac Mini :)

Vi kan ta och testa de olika varianterna ngn dag, det är ju inte så långt mellan Rörsjöstaden och Limhamn :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/08/21 :  23:11:42  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag har kört klämbox en liten stund och kör nu med squeezecenter på en nas i klädkammaren. Funkar galant. Planen är att styra med en ipod touch så småningom.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/08/22 :  00:33:14  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
PDA-handdator, palmpilot. Har pekskärm.
Får jag tid över i morgon ska jag leka lite med kameran och visa exakt vad jag menar. Ska komma ihåg det med bara

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/08/22 :  08:32:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har tre klämboxar och en Boom .... datorn använder jag för att rippa. Det borde säga allt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/08/22 :  10:24:23  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Äh, skit. Jag satte mig precis med kameran och filmade in vad jag tyckte var en liten sekvens om hur man använde "min" lösning. Det blev över 250meg. För att ta det i ord så kan jag tänka mig att det blir som en squeezebox duett där PDAn används som fjärren. Med den kan du skapa playlists, se taggar och omslag på låtarna som spelas, komma åt hela ditt mediabibliotek, ändra volym och spelordning. Som squeezeboxen. Skillnaden är att då det rör sig om program så kan du ju lätt ändra hårdvaran (datorn) efter behag. Och så slipper du ju att streama musiken på ett nätverk.
Minus är väl att du kommer troligen att få de olika buggar som säkerligen poppar upp då och då, vi snackar ju trots allt datorer här.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/08/22 :  22:04:56  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Valet borde vara enkelt!!!!!!!! Dator USB Musik

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/08/23 :  14:31:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
, skit. Jag satte mig precis med kameran och filmade in vad jag tyckte var en liten sekvens om hur man använde "min" lösning. Det blev över 250meg. För att ta det i ord så kan jag tänka mig att det blir som en squeezebox duett där PDAn används som fjärren. Med den kan du skapa playlists, se taggar och omslag på låtarna som spelas, komma åt hela ditt mediabibliotek, ändra volym och spelordning. Som squeezeboxen. Skillnaden är att då det rör sig om program så kan du ju lätt ändra hårdvaran (datorn) efter behag. Och så slipper du ju att streama musiken på ett nätverk.
Minus är väl att du kommer troligen att få de olika buggar som säkerligen poppar upp då och då, vi snackar ju trots allt datorer här


Tackar!


quote:
Hej Johan,

Jag har lagt in hela min skivsamling på datorn, och är på G att sätta upp en digital musikstation vid stereon.
Jag har en Benchmark DAC1 USB, så jag kan testa både via usb, spdif och toslink.
Tänkte börja att prova med min Macbook och Itunes som transport, sedan lockar förstås en Squeezbox touch om den får ett rimligt pris, eller kanske rent av en Mac Mini :)

Vi kan ta och testa de olika varianterna ngn dag, det är ju inte så långt mellan Rörsjöstaden och Limhamn :)

En demo låter kanon, jag är Newbie i ämnet

*Edit*
en fråga, vad är en Ipod touch ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/08/23 14:32:23
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/08/23 :  18:34:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är en iPhone utan telefon.
En MP3-spelare med WiFi.
Det gör en användbar som 2-vägs fjärrkontroll för att styra iTunes eller Squeezecenter från lyssningsfåtöljen.

En länk till progammet iPeng för att styra Squeezecenter via iPod Touch/iPhone:
http://penguinlovesmusic.de/
(Squeeecenter är programmet som styr de olika Squeezeboxarna.)

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/08/23 :  19:31:30  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Jag har kört klämbox en liten stund och kör nu med squeezecenter på en nas i klädkammaren. Funkar galant. Planen är att styra med en ipod touch så småningom.

Jag har same same, but different. (Nasen står i matkällaren.)
Har två SB Classic, en via kabel och en trådlös, samt en Boom (trådlös) i badrummet i källaren. Härligt att kunna lyssna på skivor vid bad och/eller dusch.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2009/10/04 :  14:25:07  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jag slog till på Squeeze Duet bl a efter att ha läst John Atkinsons test i Stereophile där han skrev att Squeeze med bra DAC är i princip så bra återgivning som man kan få med CD-standard material (2006) och behöll Squeezen. Han körde mot en Ayre CD för 6000dollar. Atkinson förstörde nog nattsömnen för många annonsörer.
http://www.stereophile.com/budgetcomponents/906slim/index.html

Problemet är ju stabiliteten. jag är inte direkt ensom om att dunkat pannan i väggen ett antal gånger när något i kedjan strular när man ska sätta sig och koppla av till musik ett tag...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/04 :  14:51:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det gäller att ha en bra router.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000