HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Tungt paket med DHL..........
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/09/29 :  22:10:22  Show Profile Send h00hbt a Private Message  Reply
Jag vill dela med mig lite av en upplevelse jag hade för snart ett år sedan då ett stort paket anlände till mig med DHL.......

Jag bodde då på 4:e våningen, utan hiss, och DHL kom med ett "paket" som vägde c:a 70kg! Jag var ensam hemma och orkade naturligt vis inte bära det själv, så jag mutade honom att hjälpa mig genom att erbjuda ett par flaskor vin, gissa om det fungerade :-)

Väl uppe så var det dags att skruva upp "paketet"



Skitig trälåda som ser ut att innehålla något radioaktivt junk från öst.....och innehållet såg verkligen spännande ut. En billig fjärr som såg ut som något man använder att dra för automatiserade gardiner!! Hu så billigt och plastigt, hur ser resten ut?



Ok en fjärr, vad mer gömmer sig? Något stort och svart gömmer sig under plasten, en best?



Ok, så jag plockar ut smådelarna och lyckas lirka fram ett rör, stor som en colaburk och mycket rustikt byggd, en GM70. Anoden är av grafit men det finns även koppar, de älsta och tillverkade 52-54 har metall anod. Det finns rykten om att GM70 användes i stridsvagnar etc men det är faktiskt bara skrönor. De användes bla flitigt i det Sovjetiska samhället för att distribuera nyheter och propaganda till hushållen genom ett nät av "in house" radio som fanns i lägenheter.



Dags att försöka lyfta ut den ur lådan, själv!, och placera den på racket. Jag lyckades utan att knäcka ryggen. Vips, en Golden Middle Expressive MK II integrerad GM70 SE förstärkare. Detta är något så ovanligt som en Rysk förstärkare byggd av Golden Middle i St. Petersburg. Den är bestyckad med 2 5U4G rectifieringsrör till PSU. Vidare så har den en 5Y3 också den för rectifiering, 2st 6F6 Pentoder, 2st 6J5G Trioder, och slutligen 2st GM70. Alla rören hförutom GM70 har Ryska beteckningar men jag använder västeländska så att ni hänger med. GM lindar sina transformatorer själva och hela förstärkaren är "hard wired" bortsett för den del som sköter fjärrmottagningen. Nåja en bild på skapelsen....



Och som sann audionörd så måste ALLT skruvas isär och noggrannt undersökas, det kan ju vara spännande eller hur :-)



Sen var det "hur låter den?" och jag kan närmast beskriva det som åt 300B hållet men med djupare bas utan att förringa diskant och mellanregister, mer PONDUS helt enkelt. Lite tekniska data för den som är nyfiken på det....

Technical Specifications :
The single-ended amplifier (SE)
Output power raiting - 30W (8 Ohm)
Used tubes (one channel) - 6J5+6F6+GM70+2*5U4G
Remote control
The integral amp (quantity of inputs - 3 )
The amplifier is equipped with systems SOFT-START and STAND-BY
THD=0.8 % (-3db) , Uin=1 V
Frequency response (-3db) -10-35000 Hz

Den drar c:a 800W och lämnar 30W musik och en massa värme vilket är bra nu när det börjar bli kallt ute, fantastiskt! två flugor på smällen :-) För den som vill hälsa på Golden Middele virituellt går det bra här http://goldenmiddle.com/ fantastisk hemsida.......





If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary

Edited by - h00hbt on 2009/11/11 10:48:31

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/09/29 :  22:24:28  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Klart häftig apparat!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/29 :  22:32:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ett litet monster

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/09/29 :  22:59:22  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Coolt

Istället för vedspis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/09/30 :  04:43:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Milda Matilda! Vilken bjässe.
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2009/09/30 :  07:17:27  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
Vad är måtten på Golden Middle Expressive MK II samt priset...

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/09/30 :  18:59:13  Show Profile Send h00hbt a Private Message  Reply
Hej kme

Måtten på GM MK II är 54cm bred och 48cm djup. Priset på en ny var 2007 c:a ¤8000.


If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2009/09/30 :  19:15:45  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Mäktig spis.

Snacka med Ola å Perka å ge Drömmen en match

/


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/30 :  19:27:44  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Cool! En förstärkare från GM70:s hemland ... Fanns flera andra intressanta förstärkare där (PP ECC88+2XEL84; PP 6N6P+Interstage+2X5881) ...

Edited by - Jolojl on 2009/09/30 19:35:58
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/09/30 :  20:38:27  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Rörporr ! intressant, mer bilder :)

[i][purple]
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/12 :  09:54:05  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Grym som tusan! Är du nöjd med ljudet? Var har du för signalkälla och högtalare?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/10/12 :  22:36:38  Show Profile Send h00hbt a Private Message  Reply
Hej Audiovector

Jodå, ljudet är jag nöjd med. Förstärkaren ger ett kraftfullt och fylligt ljud som påminner om "300B ljudet" med djup stram bas (pondus) men även en knastertorr diskant. Jag har en CD spelare med rör i utgången Xindac (ingen värsting) men hyggligt bra, kommer att byta upp mig när jag hittar något. Högtalare, jag har ett par Weiner Lautsprecher Manufaktur (WLM) Diva Monitor med typ 97dB känslighet, lättdrivna, så det ger en bra tryck med de 30W förstärkaren lämnar. Allt står i ett rum som mäter 6x4,5x3,7 meter, högt till tak alltså!

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000