Author |
Topic |
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/10/09 : 09:53:50
|
Du kan mäta direkt på sladdändarna. Du får kanske lite högre spänning än vad som anges, men det är normalt. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/10/09 : 11:10:37
|
Än en gång är allt inkopplat och denna gången med säkringar, och återigen bränner den säkringarna (1a och 3a tröga) och absolut inget är inkopplat och alla sladdändar isolerade ifrån varandra. Det får helt enkelt bli att kontakta edcor om lösning på problemet. Hur kan man påvisa att felet är ifrån dem och inte "fel användarhantering" ? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/10/09 : 16:17:41
|
Kontakta dem!
Jag mäter 9,2 Ohm på primären på en effekttrafo till GU50-SE. Sekundären (HSP) ligger på 79 Ohm medan glöden på 0,2 Ohm. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/10/09 : 18:11:51
|
Saxat svar: ***
To Andreas :
We will ship a replace unit to you ion Monday. It will be shipped as a sample no charge so you shouldn't have to pay customs again.
-------------------------------------- EDCOR Electronics Corporation 7130 National Parks Highway Carlsbad, NM 88220 USA ***
Det där ökar mitt tycke om företaget många snäpp, inga ord o visor eller ens tillbakaskickad enhet. Jag pustar ut :) |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/10/09 : 18:25:45
|
Verkar vara riktigt trevligt folk på Edcor. Jag bnrukar säga att nivån på ett företags kvalitetsansträngningar ser man inte förrän man får problem och vill ha hjälp av leverantören.
Jag har nästan åkt förbi deras fabrik. Djäkla trist natur men grottorna lite söder om Carlsbad är helt OK.
|
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/10/12 : 19:12:00
|
Under tiden som jag väntar på ersättningstransformator så damp det ner ett paket ifrån hong kong, så nu har jag det mesta som behövs för att göra klart båda chassin.
Jag kommer här återigen med en förmodligen dum fråga om transformatorernas placering och rotation sinsemellan. Det som jag har kommit fram till skall vara rätt enligt "kokboken" så är det en konfigurering likt denna:
Men jag funderar på att lägga strömtrafon ned då den är lite halvful och jag har bara "lock" till ena sidan till den (den utan kablar). Är det helt uppåt väggarna att montera strömtransformatorn enligt:
Jag har svårt att se framför mig hur elektromagnetismfälten strålar ifrån transformatorer. Och om man lägger transformatorn ned likt den sista bilden så bör man ha någon form av gummidistanser för att minska att vibrationer fortplantar sig ned i topp-plåten? |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2009/10/12 : 21:32:20
|
Monterar du som på sista bilden finns det risk att brum induceras över från nättrafon tillutgångsjärnen då lindningarna ligger i linje med varandra. Vrid nättrafon ett kvarts varv där den ligger så ska det i teorin vara mindre risk för brum. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/10/12 : 21:52:23
|
Tackar, tackar då följer vi teorin och hoppas att teorin stämmer någorlunda överens med verkligheten. Det är inte för kort avstånd mellan transformatorerna antar jag?
Då är det bara att sätta sågen i plåten :) |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/10/14 : 21:18:07
|
Jag har hunnit med att snickra lite i garaget och än så länge har det mesta gått i chassit's tecken. Det enda nu som saknas (peppar peppar?) till försteget är trafo och några skruvterminaler till kretskortet. På slutsteget har jag väl egentligen inte börjat mer än att försöka snickra klart lådan så att jag senare kan börja gå in och försöka översätta ett schema till realitet :)
Dagens bilder:
framtida slutsteg
försteget
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/10/14 : 22:25:50
|
Mycket tjusigt bygge!
En liten grej att meditera över inför nästa bygge.: om du lägger nätdelen för sig minskar du risken lite att 50/100 Hz läcker över i förstärkardelarna.
Tänk också på att du kan sätta nätbrytare (vrid~) i bakkanten och köra en stång rakt genom lådan så slipper du dra 230VAC genom känsliga delar. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/10/14 : 22:35:31
|
En annan sak också att fundera över är placeringen av högtalarkontakterna dess position gör att de kommer med tiden att få en del stryk lite högre upp hade inte skadat. Men om det är så att det finns saker på insidan som måste vara där p.g.a platsbrist är det en annan sak.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/10/15 : 08:06:38
|
Godmorgon!
Meditation kommer jag att få göra flertalet gånger innan dessa byggen är klara (jag försöker fokusera på det som finns här o inte det som kanske komma skall). Det är alla bra kommentarer som jag förhoppningsvis kan sätta till bra användning framöver, nu gäller det dock att göra det bästa av situationen.
Jag ville ha vippbrytare på fronten då jag gillar känslan i dom, men nu gäller det att dra strömmen dit på ett bra sätt. Kanske skulle varit smartare att ha flyttat ut rören en bit från centrumlinjen och dragit från strömbrytaren längs centrumlinjen o bak. Det kanske går att ha någon skärmad historia så att eventuella fält inte läcker till de känsliga komponenterna?
Bubbel: Anledningen till att högtalarterminalerna hamnade där dom hamnade var att jag ville få så mycket utrymme som möjligt mellan högtalarterminaler, rca och ström (funderade på att sätta rca-kontakterna på sidan eller uppe på plåten men ville inte få massa synliga kablar sett framifrån).
På vilket sätt kommer dom att ta stryk där de sitter nu? Om man håller på och lyfter slutsteget och högtalarterminalerna slår i "marken" ?
Ordningen jag bygger i är kanske lite kaotisk, men jag ska precis flytta från ena kusten till den andra och behöver få gjort allt snickeriarbete innan flytt (har inte skaffat mig en egen arsenal av verktyg än). Men jag tar bygget som det går, förhoppningsvis kommer jag att kunna spela på mina alster inom en framtid (notera utelämnandet av 'snar') ;) |
|
|
Elgstrand
Member
473 Posts |
Posted - 2009/10/18 : 21:41:56
|
Bygga en förstärkare vore något det
Ser ut att bli snyggt. Tycker om att du ställt träet upp på försteget. Hoppas jag att får höra skönheterna en dag!
Mvh / Fredrik. |
Its not about vintage, its about good music. |
Edited by - Elgstrand on 2009/10/18 21:44:24 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2009/10/18 : 22:26:44
|
Tjenare!
Snygga byggen. Kör hårt.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/10/23 : 21:47:02
|
Mitt uppe i flytt och renovering/iordningställande av lägenhet, så det lär bli en paus ett litet tag. Men som en kommentar till det tvärställda träet så var det nog det största misstaget i hela det projektet (det är dock inte klart ännu).
Då jag har en förkärlek till lack, så arbetade jag i bänkskivsmaterial utan att olja in det, detta visade sig vara riktigt dumt då träet togs in för lite torkning och när jag natten efter kom för att ta hand om chassit märkte jag att bakstycket var böjt som en bumerang... :)
Kontentan är att skulle jag gjort likadant med tvärställt trä så hade jag oljat in det direkt så det hållt formen.. Nu har jag istället ett muterat chassi, men jag tror att det kommer spela lika väl/illa ändå ;) |
|
|
JoakimL
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2009/10/24 : 19:47:39
|
Alternativt hade du nog sluppit problemet om du lackat även insidan. På så sätt får du två likadana krafter som tar ut varandra. |
Joakim Inkörd på Carlssonshögtalare sedan barndomen... |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 08:23:01
|
Nu har min ersättningstrafo kommit ifrån edcor, vilket i teorin borde innebära att jag skulle kunna färdigställa försteget och be till gudarna att mitt bygge har gått reko. Har dock fortfarande en mängd saker kvar att göra med nya lägenheten, plus att det kommer flyttgubbar med lass ifrån Uddevalla, så än kan jag inte sätta tänderna i försteget. Men jag återkommer så fort jag fått förhandla till mig en bra arbetsyta med sambon ;) |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/12/07 : 22:15:07
|
"Andreas vi behöver lite mer plats i tvättstugan, du har dina 'projekt' ståendes där, kan inte du ställa dom någon annanstans?"
-"Nja älskling för att få undan platsen där inne så måste jag först färdigställa dom, men då får jag naturligtvis göra lite avstickare ifrån (fyll i lämpligt projekt som kvinnan vill få gjort #1) och (#2)"
Hon:"hmmm ok..."
Så toffeln i mig har idag lyckats skrapa undan lite tid och det som stod på schemat var aikido försteget. Transformatorn hade kommit, så jag ville se så att denna fungerade.. vilket den gjorde!! Det var ett par lättnadspustar när inget började ryka eller vibrera sönder :)
Montera trafon på chassit, igenom med kablar, och connecta in glödströmmen till PCB't. Hålla tummarna och knäppa på strömmen... ingen rök *pustar*, tar fram multimeter och mäter på glöden.. 12.58V, fortfarande ok.. Power off.. 2 djupa andetag
In med rören i socklarna, 10 snabba ave maria och 14 pater noster.
WOHOO!!!! För en som har tummen mitt i handen så verkar pucken vara på väg mot mål! Morgondagens övningar kommer bestå i att koppla in B+ och linjeväljare. Jag kommer nog initialt att bara koppla in volymkontrollen och köra som ett rent stereoförsteg... vänta nu... det lät på mig som om att jag trodde jag skulle fixa detta....
Lite längre exponering.. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 10:33:55
|
Ser ut att bli riiiktigt tjusigt! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 20:08:03
|
En snabb temporärkoppling visar inga tecken på rök, utan endast musik! wohooo!!! :)
Nu ska tummen dras ur baken och koppla in pottar och strömswitchar och linjeväljare, men snart så kommer mitt första om än fuskrörbygge att 'pryda' (blev inte så snyggt jag önskat) min stereohylla :) |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 20:12:10
|
quote: Nu ska tummen dras ur baken och koppla in pottar och strömswitchar och linjeväljare, men snart så kommer mitt första om än fuskrörbygge att 'pryda' (blev inte så snyggt jag önskat) min stereohylla :)
Tar du legouppdrag? |
|
|
nikwal
Member
126 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 20:39:02
|
snyggt, och en såndär stereohylla med gängade stänger ska jag nog fanimig bygga!! synd att rostfritt är så jäkla dyrt, det hade jag vela haft där, hmm nåja
|
Edited by - nikwal on 2009/12/09 20:42:22 |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 21:02:34
|
quote:
Tar du legouppdrag?
Jag anar att det är en svensk ironi där en aikido förstärkare liknas vid en lego-byggsats och kanske till-o-med liknas vid en barnlek för somliga? För är det DEN attityden brigaden så får jag ta det som ett personligt nederlag och gå i ide för resten av vintern! ;) |
Edited by - enigma on 2009/12/09 21:05:47 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 21:05:38
|
Nä, jag tänkte på de 7,615 påbörjade projekt jag har ... |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 08:45:37
|
Blir jag bara tillräckligt varm i kläderna efter slutstegsbygget som jag hoppas kunna komma igång med snart så kan vi köra assembly line i min stackars tvåa, ta med sovsäck så står jag för mat o kaffe ;) |
|
|
Topic |
|