HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Enigma nosar på förstärkare - Döda brum?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/05 :  11:24:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fasen är just fördröjningen. Du kan skjuta ena utgången 0-360 grader. Jag är tyvärr ingen filterexpert.
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/06 :  16:13:12  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Efter en liten tur i garaget har snickrat lite på det som ska bli chassi till försteget och sedan slutsteget. Det finns en del kvar att önska efter lite slarv och otur från min sida, men lite 80-papper och lack kan förhoppningsvis lösa det mesta..

Jag väntar väl egentligen mest på transformatorn fortfarande för att testa så att allt fungerar som det ska, så att jag sedan kan utöka med det tidigare diskuterade filtret.

Idag landade ett litet paket från elektrokit med förhoppningsvis en mängd småkomponenter med vilka jag kan påbörja projektet "Andreas rörslutsteg", det kommer vara ett slutsteg med KT77 som slutrör, baserat på http://diyaudioprojects.com/Tubes/KT77-Push-Pull-Tube-Amp/ .

Jag kommer att gå långsamt fram även här och förmodligen ställa en mängd mindre vettiga frågor, men försök stå ut med mig :)

I vilket fall så kommer chassit till det bygget se ut något likt följande, vilket också avslutar dagens sändning:

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/06 :  16:17:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kul! En till OddWattare i landet.
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/06 :  16:19:18  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Man ska inte ropa hej innan man kommit över ån utan att vält för stort lass i det gröna gräset! ;)
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/07 :  11:42:11  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
I väntandets stunder så har jag börjat titta lite på strömförsörjningen till det framtida slutsteget och då till glöden. Det är tänkt att jag ska driva 4st KT77 och 2st 6SL7GT @6.3V. Transformatorn jag har här har ett par sekundärkonfigurationer varav två st 6.3V@ 7A & 2A. Jag är som sagt färsk på detta men enligt databladen får jag det till att 4st KT77 á 1.4A plus 2st 6SL7GT á 0.3A skulle innebära 6.3V @ 6.2A.

Då kommer fråga huruvida jag ska parallelkoppla sekundärerna till 6.3V @ 9A eller seriekoppla till 12.6V och hur blir då strömmen då dom olika sekundärerna har olika strömspecifikationer?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/07 :  11:48:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kör slutrören på ena uttaget och ingångsröret på det andra. Du kan ju då likrikta glöden till ingångsröret och kanske avhumma det lite.
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/07 :  13:20:21  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Varför inte endast köra likriktat till samtliga rör? Är det mest brumkänsligt för ingångsrören?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/07 :  13:38:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kanske. Där har du högsta förstärkningen. I min 5998-SET har jag dragit två gladmatningar från en trafo som är snarlik din. Utan likriktning.
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/07 :  13:44:33  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Det kom ett paket...

Detta är skitbra då jag nu kan göra klart det mesta till försteget... kommer rattarna nu om några dagar är det grädden på moset.. :)
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/07 :  19:53:49  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Någon som har koll på hur det blir med strömmen om man seriekopplar två 6.3V sekundärer med olika ström 7A & 2A, är det den "minsta" som sätter gränsen eller fördelas strömmen så runt 75% ström på ena och 25% på andra?

Har inte hittat information om detta efter idogt letande.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/07 :  19:57:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vid seriekoppling är det minsta strömmen som gäller.
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/08 :  19:08:30  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Idag kan ha varit en sorgens dag...

Glad i hågen tänkte jag nu koppla in transformatorn i aikido steget.

Koppla in strömkontakt och säkringshållare, kikade noga på transformatorns medföljande klisterlapp:

Av detta tolkade jag detta som att Svart-Vit & Grön ska tvinnas ihop, så dessa lödade jag samman och tejpade över med eltejp. Svarta ledaren in till säkringshållaren som sedan gick vidare till L (live?) på kontakten och den Grön-Vita till N på kontakten. De bruna ledarna löddes fast på Heater padsen på PCB't resterande tåtar eltejpades för att inte riskera någon olycka. I med ström och nada... Ok kanske den tröga 375mA säkringen jag hade i var för klen? Nu kommer vi förmodligen till det dummaste, den ringde en varningsklocka när 375mA säkringen brann, men ändå skulle jag koppla förbi säkringshållaren. Så transformatorn blev inkopplade direkt utan säkring och vid strömpåslag börjar transformatorn att låta o brumma o fräsa och jag är snabb som bara den och ska knäppa av strömmen då husets säkring går, transformatorn var rejält varm och jag inbillade mig att jag kände en doft.

Har jag nu lyckats att bränna och trasa sönder transformatorn och varför?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/08 :  19:22:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det finns tydligen fler vita och svart/vita och svarta - är det rätt du kopplat?
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/08 :  19:51:24  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Jag tycker att färgkombinationer är ganska lätt tolkade, för kombinationen Grön-Vitt har mest grönt och vita streck vilket då borde vara konsekvent för alla par-färger. Kan det ha varit att svart och grön-vit var på "fel" ledare i strömkontakten? isåfall borde man ju få samma problem om man bara skulle råka vända strömsladdens kontakt åt fel håll.

Jag har dock skaffat några 1A och 3A säkringar idag, jag hoppas verkligen inte att transformatorn jag väntat i månader på ska vara kaputt, några tips på hur jag säkert kan testa under morgondagen?

Jag bifogar en länk till en högupplöst bild på kablarna från trafon
http://i232.photobucket.com/albums/ee109/superimages/kablar1.jpg
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/08 :  20:18:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kan tänka mig att nättrafran liksom utgångstrafarna har primär- och sekundärsidans kablar separerade.
En gummigenomföring i hålen hade inte varit fel även om det säkert inte är det.
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/08 :  20:35:59  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Det tyckte jag var lite konstigt också att de bruna kablarna var på samma "sida" som primärkopplingarna. Jag filade till hålen ordentligt så dom ska nog inte ha gjort någon skada. Är mitt symptom ett kortslutningsfenomen, eller är det något som är fel i aikido-delen då jag endast hade kopplat på strömmen för glöden på PCB't. Eller kan det vara min ihoplödning av svart-vit och grön som är dålig eller ska jag plocka ner allt och prova att göra om ordentligt med säkringar och liknande och inte koppla på någon av sekundärerna utan bara mäta dom först?

Ursäkta alla mina novisfrågor, men man måste våga fråga :)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/08 :  21:14:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du svarar inte riktigt på frågor.
Kommer de fyra sladdarna Svart, Svart/Vit, Grön och Grön/Vit ut på samma sida?
Skruva bort trafon och kör utan att den är ansliten. Du kanske ska ohmmäta den först och se att du har primären resp sekundärerna rätt.
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/08 :  21:46:37  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Förlåt jag ska försöka vara tydligare. De fyra sladdarna Svart, Svart-Vit, Grön och Grön-Vit kommer ut på samma sida tillsammans med de bruna sladdarna. Resterande sladdar kommer ut på andra sidan.

Jag har mätt resistansen på sladdarna men det säger mig inte så jättemycket, resultatet är följande:

Svart -> Grön/Vit = 0.8ohm
Svart -> Svart/Vit+Grön = 1.6ohm
Grön/Vit -> Svart/Vit+Grön = 1.4ohm

Orange -> Orange/Vit = 16.5 ohm
Vit -> Vit/Svart = 17ohm
Gul -> Gul = 0.5ohm
Brun -> Brun = 0.5ohm
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/08 :  22:31:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply

Detta fattar jag inte. Vad har du mellan svart och svart/vit resp grön och grön/vit?

Jag märkte upp för säkerhets skull. De sladdar du INTE har anslutna till kortet får du inte tvinna ihop, men det vet du väl.
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/09 :  08:11:33  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
quote:
Detta fattar jag inte. Vad har du mellan svart och svart/vit resp grön och grön/vit?

Jag ska försöka förtydliga :)

Mellan Svart och Svart-Vit = 3.8ohm
Svart och Grön-Vit = 0.8ohm
Mellan Grön och Grön-Vit = 1.5ohm
Grön och Svart-vit = 4.4ohm
Grön och Svart = 1.6ohm

Säger det er någonting?

edit:
De sladdar som inte är inkopplade är tvinnade men inte ute i toppen där sladden är bar, utan där är varje sladd tejpad för sig för att inte vara i kontakt med någon annan sladd, det borde väl vara ok?

Edited by - enigma on 2009/10/09 08:13:46
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/09 :  09:00:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mellan Svart och Svart-Vit = 3.8ohm

Mellan Grön och Grön-Vit = 1.5ohm

Här ska du ju ha samma resistans.
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/09 :  09:14:31  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Jag mätte än en gång och fick samma resultat.. Och då kommer frågan, är det jag som har gjort fel eller kan det vara så att transformatorn var fel när den damp ner?

edit: som du förstår så mätte jag inte innan jag kopplade in den men jag hade kopplat "rätt"

Edited by - enigma on 2009/10/09 09:15:54
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/09 :  09:32:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fan vet!

Kolla om du har resistans från sladdarna till trafochassit.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/09 :  09:45:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, jag har rätt stor respekt för plåtkanter. Föeslår att du sätter
kabelgenomföringar av gummi eller plast i hålen där kablarna går igenom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/10/09 :  09:46:52  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Ingen resistans från någon sladd till trafochassit (jag lossade på skyddet också och mätte)

Om jag kopplar ihop svart-vit och grön och sen mäter resistans mellan dessa och svart eller grön-vit får jag samma resistans på ~1.4ohm, är det till någon hjälp? Jag ska prova att koppla upp allt igen för man måste inte ha någon last påkopplad? Man kan mäta direkt på sladdarna fastän dom inte är inkopplade till något?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000