Author |
Topic |
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 18:25:05
|
Så där så då jag har verkligen försökt att inte göra hela förstärkaren till ett ormbo, jag misslyckades verkligen rejält.. Det är skitsvårt att dra smarta och snyggt och i rätt längder.
I vilket fall så är nu ingångsväljare och volympot inkopplat. Jag är dock lite osäker på det här med jordning då jag har en ganska hög brumnivå utan någon insignal, sen vart jag osäker på inkopplingen av volympoten och skippade att koppla dit signaljord utan tog signaljorden direkt från kretskortet till utgångs-rca'n dette ger kalasmycket brum när man nuddar volymkontrollen, vilket är föga önskvärt. Det bör kanske upprepas att volympoten sitter på utgången och inte ingången, vilket kan förklara det höga brummet vid ingen insignal.
Så hur bör man koppla en 4pinnars pot egentligen, det är en kinesisk alps kopia där jag läst mig till att pinne 4 inte används till något särskilt, utan det är in, ut och jord. Så jag måste dra signal jord via volympoten, eller är det något annat man bör göra?
Sen funderar jag på hur jag ska göra med skyddsjorden vilken inte är sammankopplat med förstärkaren än. Får nog läsa på lite mer och se vad som rekommenderas. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 19:52:53
|
Ok en kort uppdatering då jag försökt få fram lite mer information. PCB "ska" vara avskiljt ifrån chassit med o-ringar, jag måste dock dubbelkolla detta. I vilket fall så blir hummet avsevärt tystare när jag tar i poten och chassiplåten samtidigt.
Jag har en 3 kanalig ingångsväljare och när jag vrider den till någon ingång som inte har något inkopplat så är brummet avsevärt högre än för en inkopplad enhet.
En kik i manualen visar
med infon: "Jumper J7 connects the pcb's ground to the chassis through the top leftmost hole. If you wish to float the chassis or capacitor couple the chassis to ground , then either leave the jumper J7 out or replace it with a small-valued capacitor (0.01 to 0.1µF). Warning: If rubber O-rings are used with pcb-standoffs, then the ground connection to the chassis is not likely to be made; tubes, use metal washer in place of top o-ring"
Jag har inte bryggat J7 och jag har O-ringar mellan PCB och chassi. Bör man koppla in skyddsjord direkt på J7 och bryggkoppla de två padsen där, eller är detta mer en säkerhetsåtgärd och har inget med mitt befintliga brumproblem?
Någon som har lite goda idéer som jag kan ta till mig inför morgondagen då jag ska försöka fixa detta. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 19:33:00
|
Ok jag fortsätter monologen här. Under dagen har jag kombinerat brödbak och lödning/felsökning. Grundbrummet blev bättre när jag kopplade samman jord ifrån volympoten till utsignaljord dock är det inte bra än, nu är brummet högre/lägre beroende på hur högt ställd potentiometern är. Vid högsta resistans så är brummet försumbart medans vid "högsta volym" så är brummet väldigt högt.
Är detta brum ett resultat av att jag har potentiometern placera på utgången? Morgondagens test blir att koppla potentiometer på ingången. Det brummar fortfarande när jag tar i potentiometern så jag funderar på om min jordkoppling är korrekt. Jag har ritat en picasso version av kopplingen, jag känner att det är fel sätt att gå tillväga men skulle behöva lite refernsinformation ifrån de mer erfarna här inne.
Så... någon?
Edit:Så ser det ut i nuläget. Samtliga ingångar går till linjeväljaren som sedan går vidare till pcb't från utgångarna på pcb't så går den heta signalen till in på poten, utsignal från pot går till utgång. gnd ifrån pcb går till gnd på utgång och ifrån gnd på pot till gnd på utgång.
Detta ger fortfarande ett brum när man tar i potentiometern. några idéer? |
Edited by - enigma on 2010/01/02 19:37:12 |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 19:10:12
|
Efter ett otal olika kombinationer idag nådde jag det läget att jag blev sur och försökte gå tillbaka till "basic", så jag lödde in en ingång direkt till ingången på PCB't och skippade allt vad linjeväljare och volymkontroll och tro på fan att den är tyst nu, brummet är helt borta. Nästa steg får bli att koppla in linjeväljare och skippa volympot och se om det är lika tyst eller om det är mitt skatbo av kablar till linjeväljaren som kan vara roten till problemet.
Återigen, ingen som har någon ide om hur man bör hantera jorden med en potentiometer, ska ingångsjord in på poten och sen utgångsjord ifrån poten till jord på PCB't ? Jag tror att det kan vara något här som skiter sig rejält för mig.
Sen angående mikrofoni, om man knackar lite på försteget utan insignal så får man lite ljud, kan förstärkaren hamna i självsvängning av denna typ av ljud? |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8625 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 20:07:56
|
Provat att jorda potentiometer huset? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 20:34:33
|
Jag "tror" det iaf. Är fortfarande lite osäker på vilka pins som är vad på potentiometern, jag tror det är en kinesisk alps kopia med 4 pinnar per kanal, pins 2-3 är in resp ut och jag dragit slutsatsen att pin 4 är jord och pin 1 är något konstigt (dess resistans sjunker först och ökar när man vrider potentiometern från lägsta till högsta.
Jorden på potentiometern har jag kopplat samman med signaljorden och sedan vidare till aikido kretskortets insignaljord. Detta borde i min mening vara att jag jordat potentiometer huset, men ändå ger det hum och ökande hum då man vidrör potentiometern, så troligtvis är det något fel i det jag gör. Jag har försökt att hitta någon stilig bild som visar hur det ska kopplas på korrekt sätt utan att hitta något. Jag har provat med två likadana potentiometer så jag tvivlar på att det är dom det är fel på.
När jag får lite tid över ska jag prova att koppla in bara linjeväljaren för att se vad som händer. Tidigare när både linjeväljare och potentiometer var inkopplade och linjeväljaren var på en icke anslutning ingång så brummade det extra mycket. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 15:01:37
|
Ok nu är linjeväljaren inkopplad utan någon potentiometer efteråt, och resultatet är att den är tyst och fin om linjeväljaren står på en inkopplad kanal som är igång.
Om väljaren står på en tom ingång så brummar det rätt rejält och står den på en en inkopplad kanal på t.ex en strömlös squeezebox så finns brummet där men avsevärt tystare. Så något speciellt händer när det saknas något inkopplat som gör att det börjar brumma.
Det är nu någon duktig här ska komma in och säga "jo men sätt en resistor över där o där så ska du se att det försvinner" :D
Jag får även en ganska hög "smäll" vid byte av ingång, hur kan man reducera det?
/Andreas |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 15:11:11
|
En omkopplare av typen Make-Before-Brake. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 15:18:33
|
Ah det finns en mängd olika typer? Jag kommer kika detta! :D
Inga idéer om brummet vid tom ingång, läser lite överallt att man kan koppla en resistor mellan het och signaljord eller kondensatoravkoppla, men det är fortfarande en del grekiska vilket som faktiskt är att föredra för denna typ av problematix |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 15:28:22
|
Det betyder att innan en ny ingångkopplas på håller brytaren kontakt med den gamla. Motsatsen Break-Before-Make bryts kontakten först innan ny kontakt tas.
Tror att det på svenskar heter kortslutande resp brytande. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 15:31:00
|
quote: En omkopplare av typen Make-Before-Brake
Bäst är en brake before make så slipper du smällen.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 15:55:54
|
Underbart, jag kommer att byta ut den primitiva omkopplaren jag har och nog dra en stång igenom också om möjlig för att korta ner signalkabelsdragning inuti.
Men spelar typen av brytare roll för det brummet som jag får vid när väljaren står på en icke-inkopplad ingång, eller är det någon form av jordslinga som goes-wild?
edit: Vänta lite nu, soundbrigade och bubbel säger helt emot varandra, vilket är det som stämmer? ingåndgsväljaren i dagsläget har fyra nedtryckande "spår" som vid snurr rullar över några "kullar" för att sedan ramla ner i ett nytt läge. Denna torde således vara en break-before-make? |
Edited by - enigma on 2010/01/09 17:05:17 |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2010/01/10 : 13:18:04
|
Jag läste i manualen till aikidon där ett tips för att reducera brum är att löda på en 100k-1M resistor mellan ingångskontakternas heta och dess GND. Vad är förklaringen för detta, kan effekten bli att ingången blir sluten och allt blir bra och fint? finns det några drawbacks med detta, eller så länge resistansen på ingångarna är högre än utgångsimpedansen på steget innan så blir det inga komplikationer? Jag svamlar lite och gissar som ni märker :D
Soundbrigade, det framkommer inte på vt4c's hemsida om deras omkopplare är break-before-make eller tvärsom, jag frågar här innan jag mailar dem frågan. :)
|
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2010/04/15 : 20:22:47
|
Sent ska syndaren vakna, efter flertalet långa meditationssessioner på toaletten, spelar nu aikidon tyst och fint! :) |
|
|
Topic |
|