Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 12:32:31
|
I senaste High Fidelity så finns ett reportage från Engelholms musikrum. Det ser mycket trevligt ut med smakfulla färger och visar att det går att bygga ett rum med diffusorer som man faktiskt skulle kunna trivas i.
Det jag inte förstår är att man i stort sett bara verkar diffusera och inte absorbera (bortsett från smalbandiga helmholtzare som tar rumsresonanser). Svanås koncept är tydligen att inte absorbera utan att diffusera. Ändå ska efterklangstiden bli kort.
Jag kunde kanske passa på att fråga Pär hur det fungerar egentligen?
Jag är bara nyfiken.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 12:37:12
|
Tack, BO! Låter som en helt egen tråd för att inte gå OT här. Annars kan vi ta det per mail.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 13:29:14
|
quote: The ********** is a high-performance quadratic residue diffuser that employs a series of 15 wells of specific depths to break up and scatter acoustic energy.
Dagens garv!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 13:32:44
|
Denna är intressant: http://www.linkwitzlab.com/stereo%20reproduction.htm
Tänkvärt:quote: One might estimate the decay rate, but the envelope is rather ragged. I am of the opinion that reverberation time is not a very meaningful parameter for acoustically small spaces like we have here.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/09/04 : 22:06:02
|
Jag tackar. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2009/09/14 : 18:34:11
|
Bygg en aktiv basdämpare! Bernt har gjort en tråd om intresset för kretskort till sådana... enklast billigast och förmodligen bäst, i alla fall klart roligast!
esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Forsman
Member
212 Posts |
Posted - 2009/09/21 : 20:01:30
|
Förklaring på att det inte hänt nå´t här.
Testade att slänga upp burkarna på spikes (inte testat tidigare, endast gummifötter som hårdast och SD fötter) Blev sån skillnad att jag inte upplever att jag behöver styra upp akustiken nämnvärt i basen, känns betydligt mindre av vibrationer i golvet bl.a (träparkett). syns även skillnad med Roomanalyzer´n, dock kan jag inte garantera att micken är på millimetern på samma ställe som sist
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 19:35:04
|
Intressant Forsman! Vibrationerna och efterklangen har helt enkelt absorberats av metallspikarna? Du vill inte göra en mätning med och utan spikar en gång?? samma mikrofonplacering såklart :-)
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Fabola
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 02:05:43
|
Är det någon som vet om och hur man kan kombinera membranabsorbent med helmholtzabsorbent och diffusor i en "konstruktion" på väggen bakom lyssningsplatsen. Bifoga gärna några länkar. |
|
|
Forsman
Member
212 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 17:35:56
|
quote: Vibrationerna och efterklangen har helt enkelt absorberats av metallspikarna
Yepp, bara dom placeras "rätt"
Faktum är att golvet måste ha varit med och stökat en del. Trycker man in örat mot soffan så märker man av mindre ljud som lever om "i" soffan än tidigare. (i vilken micken befinner sig under mätning)
|
|
|
adhoc
Member
362 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 20:21:44
|
quote: Är det någon som vet om och hur man kan kombinera membranabsorbent med helmholtzabsorbent och diffusor i en "konstruktion" på väggen bakom lyssningsplatsen. Bifoga gärna några länkar.
Vad har du för byggdjup att tillgå? Konstruktionen lär hamna kring 30-40 cm.
|
|
|
Fabola
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 19:48:51
|
30-40cm klarar jag. |
|
|
Fabola
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2009/10/04 : 09:59:18
|
Kan man göra en tunn, enkel, absorbent bakom en bokhylla? Vad tror ni om denna principskiss? Plywoodmembranen skall alltså gå från golv till tak och täcka hela väggen och inte som på bilden. Det är alltså ett försök att kombinera Helmholzabsorbent med membranabsorbent och diffusor/bokförvaring. OBS det är inte alls dimensionerat, så frågan om det är i närheten av att vara rimligt? Vet att det inte är speciellt snyggt, sen är frågan vad som händer om man har för mycket böcker? Finns det några smartare lösningar?
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/10/04 : 10:42:33
|
Luftkaviteten hos membranabsorbenten måste vara stängd, din är öppen. Men nått slags helmholzabsorbent har du fått ihop |
|
|
adhoc
Member
362 Posts |
Posted - 2009/10/05 : 00:41:31
|
Fabola skrev: quote: 30-40cm klarar jag.
Om du kan avvara tex 40 cm i djupledd i rummet , kan ett exempel med helmholtz- + membranabsorbent + diffusor i ett bli tex: 1) Dra fast 45x45 mm reglar i väggen som en ram. tex 1200x2400 mm. Gör ramen lufttät mot väggen med självhäftande fönsterlist på baksidan av reglarna. Täta av springorna i hörnen med acrylfog.
2) Regla ut 40 cm från bakväggen med 45x45 vid tak och golv. Täta av på samma sätt. Klä sidorna med spånplatta, MDF eller limfogsträ, 400x2400 mm, tjocklek 16-19 mm.
3) Nu har du början på en stor låda på ca 1,15 m³. Skruva fast läktvirke tex 22x35 mm i en ram inuti så att framkant inåt rummet hamnar vid säg 15 cm från väggen. Täta av alla fogar med acrylfog. Fyll med 45 mm glasfiber från tak till golv. Skruva fast en 19 mm spånplatta eller MDF-skiva mot läktvirket, använd acrylfog emellan för avtätning. Du har nu en ohålad helmholtzlåda på ca 432 liter. Nära golvet dra du upp ett centrerat rektangulärt hål om 500x100 mm. Kapa till läktvirke, stoppa in det i hålet och skruva fast utifrån vid sidorna och ovankant så du får en hals (ram) som sticker in lådan.Vid hålet ska du ha en draglucka med samma instick i lådan som du kan öppna/stänga till (som på Svanås Varitune) för att kunna stämma av helmholtzlådan. Längden på halsen inåt i lådan blir 19+35 = 54 mm. Vid fullt öppet hål ( 100 mm höjd) blir den som effektivast vid ca 80 Hz, vid 10 mm höjd vid ca 25 Hz.
4) Ovanför hålet skruvar du fast ytterligare läktvirke på sidtyckena + vid tak, så det sticker ut tex 18 cm från fronten på helmholtzlådan. Skruva fast en skiva om 180x1200 mm skiva ovanför hålet i helmholtzlådan. Täta av alla fogar. Du har nu början på en låda för membranabsorbenten, som är utanpåliggande helmholtzlådan. Fyll utrymmet mot helmholtzlådan med 45 mm glasfiber, säkra av glasfibern så den inte kommer i kontakt membranet som blir nästa steg. Spika fast en membranpanel med ytvikt 3 kg/m² mot läkten. Tex: 4 mm MDF, 6 mm plywood, 2 mm SBR-gummi eller 2 mm nitrilgummi. Gummiduk mot läktvirket har högre inre dämpning än MDF eller plywood och är effektivare som absorbent. (Jmf med RPGs Modex-varianter) Använd acrylfog mellan membran och läkt. Använd utanpå liggande trälist när du spikar fast membranet för ett jämnare / bättre yttryck. Standardbredd för gummiduk är 1400 mm, om du inte kan få tag på det enkelt genom packnings/plastleverantörer, finns det på Biltema med (sämre) måttet 500x1000mm, du får då regla av tvärsöver för täta skarvar mellan gummiduksbitarna. Du har nu en membranabsorbent avsedd för att vara effektivast vid 80-90 Hz, med gummiduk får du cirkus 0,8-0,9 i absorbtionskoefficient, sämre med en hård panel.
5) Dra fast en ståltråd i ett zick-zackmönster någon cm framför panelen. Fyll med 45 mm glasfiber som komprimeras något när du därefter spikar fast en BAD-panel utanpå ramvirket.
Det här borde du kunna fixa till på en kafferast eller två eller ... Hur som helst är det inte särskilt svårt och ungefär det som jag planerar att göra i mitt kommande biorum.
|
Edited by - adhoc on 2009/10/05 00:44:14 |
|
|
Fabola
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2009/10/06 : 20:33:57
|
Tack så himla mycket för en intressant lösning och bra förklaring. Tror jag hänger med på det mesta. Det som jag inte riktigt snappar är skarvningen av Biltema-membranet samt hur BAD-panelen skall fästas?
|
|
|
adhoc
Member
362 Posts |
Posted - 2009/10/07 : 00:47:12
|
Biltema-duken är 1000x500 mm. Ska du få en frontyta som är lufttät och i storleksordningen 1000x2000 mm, måste du ha en "tvärslå" i form av ett kryss invändigt i lådan. Du spikar då fast dukbitarna i tvärslån och själva lådramen. (Alternativt 3 st tvärslåar över bredden invändigt om höjden är ca 2 m). Försök dock få tag på gummiduk i fullbredd om 1400 mm, då får du mindre problem att fixa till en BAD-panel med bra yttermått tillverkningsmässigt. I Tokholm kan du kontakta tex Packningar & Plast eller Kuntze & Co, på Sveriges baksida tex Richard Magnusson AB, på andra orter slå på packningar, packningstillverkare etc på Eniro.
BAD-panelens yttermått anpassas mot lådramens mått och är bara att spika fast, man kan använda fönsterlist eller acrylfog mellan panelyta och lådramen. |
|
|
Topic |
|