HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Membranabsorbent
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/08/31 :  18:47:01  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Nå´n som har praktiska erfarenheter av dessa?

Resonans på 47hz med ett Q på ca 5 ska attackeras, nivå ca 12db.

Kör ett par basrör nu, men finns tydliga begränsningar av vad dom klarar av, vill inte lusa ned rummet med massa rör.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/08/31 :  19:15:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Är du säker på att rören står på rätt plats (optimal)
Jag plocka ner en resonans i samma region med 9db med 3 rör.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/08/31 :  19:41:19  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Snodde ihop en paint på rummet.
Fönster/balkong till vänster, dom gula blobbarna är basrör varav den ena ligger ned med öppning mot hörnet

Edited by - Forsman on 2009/08/31 19:42:00
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/08/31 :  22:20:45  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Slänger upp lite mätningar.

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/01 :  00:38:34  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
En fördel med en membranabsorbent är att den kan konstrueras för att hängas på vägg. Arbetsområdet är hårhållandevis brett eller, den är inte särskilt väl lämpad för att dämpa en specifik frekvens.

Skiss på några platsbyggda varianter

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/01 :  06:07:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har du provat att ha rören bredvid/bakom soffan, den nuvarande placeringen ser "fel" ut.
Har du även testat att mäta där rören står, har du ingen resonans där så gör dom inte mycket nytta.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/09/01 :  11:54:23  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Började med ett rör på varsin sida om soffan.
Inte mätt i hörnen, men kört lite med tongenerator och lyssnat runt lite i rummet.

Själva toppen vid 47hz ser lite olika ut för respektive högtalare, förmodligen det som strular.
Lite därför jag funderar lite på membranabsorbent placerad ovanför lyssningsposition
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/01 :  12:15:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Lite därför jag funderar lite på membranabsorbent placerad ovanför lyssningsposition
47Hz går knappast mellan golv och tak. Eller menar du bakom lyssningsposition?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/09/01 :  15:24:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Nå´n som har praktiska erfarenheter av dessa?
Resonans på 47hz med ett Q på ca 5 ska attackeras, nivå ca 12db.
Kör ett par basrör nu, men finns tydliga begränsningar av vad dom klarar av, vill inte lusa ned rummet med massa rör.

Hej Forsman!

Jag har inte byggt nån membranabsorbent men har ett par invändningar, om än baserat på det teoretiska planet:
* Avstämningen görs (som jag fattat det) baserat på "ytdensitet". Detta gör det väldigt svår-justerat om det visar sig man hamnar fel i Fs.
* Tyngden i membranet är inte fjäderlätt varför membranet inte börjar absorbera direkt. Man får en tröskelverkan vilket ger olika rumsbidrag beroende på hur starkt ljudet är.
* Övertoner! Jag är lite rädd för att det vibrerande membranet har övertoner vilket än med maskerar frekvenser över Fs.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/09/01 :  16:29:06  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Stämmer bra Bernt, mena på väggen bakom soffan.

Engelholm har en viktig poäng vad gäller tröskelverkan coh att den ev bidrar med skräp.

Får nog labba vidare med rören samt placering av högtalarna, dock väldigt begränsad just nu pga korta HT Kablar.

Det liggande röret har mynningen riktad mot det "övre" hörnet
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/09/01 :  16:30:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tror du att avstämningen är lätt att justera? Jag har ingen erfarenhet av detta, men ser med oro på justeringsmöjligheterna.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/09/01 :  16:47:47  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Förmodligen relativt lätt att justera med avstånd till vägg samt ev avstyvningar man flyttar runt på fiffigt sätt med magneter eller nå´t.

Men tror som du misstänker att den behöver ett visst ljudtryck innan den ger skillnad i rummmet.
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/09/01 :  19:17:56  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Flyttade runt rören i över en timme, dom hamnade tbx där dom stod fast med korrigerad dämpning och längd med plugg nedsänkt i röret.

Ser bättre ut men finns mer att hämta.

Kommmer ifrån ämnet så detta får bli avslutande inlägg gällandes rören
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/09/02 :  15:16:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Förmodligen relativt lätt att justera med avstånd till vägg samt ev avstyvningar man flyttar runt på fiffigt sätt med magneter eller nå´t.
Men tror som du misstänker att den behöver ett visst ljudtryck innan den ger skillnad i rummmet.

Jag förstår inte hur avståndet kan ge olika avstämningar? Som jag fattat det är det ytdensiteten, i princip vilket material som används och hur tjock.

Nån som kan förklara?

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/02 :  22:46:00  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Det om avståndet stämmer om absorbenten är platsbyggd (se skissen)
i övrigt så är det membranets densitet som bestämmer funktionen.

Om den är byggd som en fristående enhet så är det tjockleken
som ersätter avståndet.

Funktionen beskrivs på ett bra sätt i den här boken, den brukar
finnas på välsorterade bibliotek.

Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/09/02 :  22:50:56  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Ska se när man har tid att svänga förbi en brädgård, slänger ihop nå´t och ser hur den betér sig i rummet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/03 :  08:16:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Gör det! Experiment är alltid kul! Posta gärna mätningar sen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/09/03 :  09:23:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Det om avståndet stämmer om absorbenten är platsbyggd (se skissen)
i övrigt så är det membranets densitet som bestämmer funktionen.

Om den är byggd som en fristående enhet så är det tjockleken
som ersätter avståndet.

Funktionen beskrivs på ett bra sätt i den här boken, den brukar
finnas på välsorterade bibliotek.

Fattar inte. Dom tre olika varanterna verkar ju vara 2 membranabsorbenter och en traditionell absorbent med poröst materieal (ser inget membran där, annat än porös textil/tyg)?!? Mittenabsorbenten har ju bara ~50 mm luftspalt vilket inte ger nån absorption speciellt långt ner.

Den övre och undre använder sig av 1/4 resp 1/8 tums plywood. Sure! Fattar jag att det ger olika avstämningar och är då kopplat till yt-densiteten på materialet.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/09/03 :  09:52:02  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
quote:
Mittenabsorbenten har ju bara ~50 mm luftspalt vilket inte ger nån absorption speciellt långt ner.

Kanske inte så konstigt? Det står ju att det är en mid/high absorber.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/03 :  10:05:19  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
I boken jag hänvisar till finns även formel för uträckning av avstämmningen. Samt densitetstabeller för olika material, i kubikfot
iofs men det går ju att räkna om.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/03 :  10:21:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har för mig att MickeY har såna här absorbenter.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/03 :  10:26:05  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Alla som bor i trä/gips-hus har dom, inte optimalt konstruerade men ändå
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/09/03 :  10:31:58  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
quote:
Den övre och undre använder sig av 1/4 resp 1/8 tums plywood. Sure! Fattar jag att det ger olika avstämningar och är då kopplat till yt-densiteten på materialet.

Kan väl kommentera detta också.
En skiva fäst i kanterna fungerar som en resonanskrets med C, L och R om man gör elektriska analogier. Om ingen sluten låda finns bakom så är dämpning (R) och fjädringsmjukhet (C) inbyggt i skivan liksom L som är massan per ytenhet eller nåt sånt. Precis som med högtalarelement stoppade i lådor så påverkas en skiva av den fjäder som den slutna volymen ger och man kan därmed stämma av den med avstånd till väggen och även resistansen kan påverkas.

Ganska enkel fysik egentligen och membranabsorbenter är väl egentligen rätt praktiska om man vill göra lite akustikfix i "normala" rum?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/03 :  10:42:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag ska tillägga en sak här som jag kom att tänka på, och det är att en högtalare som bara står i ett rum fungerar som en absorbent.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/09/03 :  10:47:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Kanske inte så konstigt? Det står ju att det är en mid/high absorber.

TACK! Där va den missade pusselbiten! Jag tolkade dom tre bilderna som basabsorbenter från djup till hög bas, där den mittersta var mellan/hög-bas. Men det står ju bara mellan/hög.

quote:
Kan väl kommentera detta också.
En skiva fäst i kanterna fungerar som en resonanskrets med C, L och R om man gör elektriska analogier. Om ingen sluten låda finns bakom så är dämpning (R) och fjädringsmjukhet (C) inbyggt i skivan liksom L som är massan per ytenhet eller nåt sånt. Precis som med högtalarelement stoppade i lådor så påverkas en skiva av den fjäder som den slutna volymen ger och man kan därmed stämma av den med avstånd till väggen och även resistansen kan påverkas.

Är helt med! RCL krets! Fastnade på "djupet" och tänkte inte att det direkt är kopplat till volymen.

quote:
Jag ska tillägga en sak här som jag kom att tänka på, och det är att en högtalare som bara står i ett rum fungerar som en absorbent.

Exakt! Här kan man leka med att ha element kortslutet eller inte, för att påverka Qes. Antingen bara bygla + och - eller ha den kopplad till en förstärkare för att kortsluta den.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/09/03 :  11:31:46  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Om det är någon som känner för att experimentera lite så är det ingenting som hindrar att man kombinerar membranabsorbenten med en Helmholz! Det är bara att göra en lämplig öppning laddad med en luftmassa (rör eller slits) i lådan som membranabsorbenten stäms av med. Helmholzresonansen bör nog ligga minst en oktav lägre äm membranresonansen och med en sådan lösning så borde man kunna göra väldigt bredbandiga basabsorbenter som inte tar så mycket plats.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000