HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Hjälp med Felsökning på Tannoy Cheviot
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/08/11 :  22:34:52  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej

Jag har haft ett högtalar-element på lagning och fått spolen justerad, Högtalaren är testad på verkstaden och skall fungera riktigt. Jag har monterat elementet och kopplat upp stereon men högtalaren spelar bara i diskant-registret, Jag kan ha känt liten doft av något bränt innan elementet la av första gången.
Slutsteget kollat utan något fel. NAD-Försteget sprakade på volympoten.Kasserat!
Vet inte om stereon haft något med sjukdomsbilden att göra eller om högtalaren gått sönder av sig självt.

Jag misstänker det är filtret som har gått sönder,

Någon som har några goda råd?

Jag funderar på om jag skall gå på orginal-filter eller om jag kan finna en erkänt bra uppgradering på filtersidan och bygga nya till högtalarna?

Jag skall byta plats på elementen för att ta reda på om det går att utesluta element och stereon från felet.

Mvh Anders.S

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/12 :  07:38:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Äh, vad trist.

Om du börjar med att växla högtalare så har du tagit bort stereon ur ekvationen. Om du sedan växlar element på den fungeradne kanalen så har du tagit elementet ur ekvationen också. Då är det bara lådan & filtret kvar.

Jag kan felsöka filtret åt dig om du vill.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/08/12 :  10:10:40  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej Pac

quote:

Jag kan felsöka filtret åt dig om du vill.
Tackar för svaret och erbjudandet.

Jag tar gärna din hjälp Vi hörs senare i veckan.

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/12 :  13:27:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hur gick det med den lilla kontakten mellan filtret och elementet, fick du löst det problemet? Det är inte där det kan ligga?

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/08/12 :  14:55:44  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
quote:
Hur gick det med den lilla kontakten mellan filtret och elementet, fick du löst det problemet? Det är inte där det kan ligga?

Tror inte felet är där men det märker jag när jag skiftar högisarna. Det kändes okej när jag monterade kontakterna.

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/09/27 :  16:51:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Funkar de nu Anders?

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/09/27 :  18:35:59  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
quote:
Funkar de nu Anders?
Japp! Tackar för hjälp med felsökningen! Mycket impad

Slutsteget upmätt inställt med bias och servat. Försteget funkar bra skall byta en signalkabel sedan är jag på banan igen.

Mvh Anders.S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000