HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SB + laptop
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/25 :  15:03:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hallå på er.

Kan man koppla ihop en SB Boom o en laptop utan att gå via ett vanligt nätverk?

Funderar på att ta med min SB på fiskeresan till nordnorge.
Minst en dator kommer att följa med en gammal bärbar med Linux.
Så kan man installera squeezecenter på den o sedan koppla ihop den med boomen med en lämplig kabel (korsad tp-kabel eller)??
Har en extern disk som jag kan hutta in massa musik på

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/07/25 :  16:06:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja det borde gå fin, fint. Det där med korsad kabel känns som om du måste provköra innan du åker iväg, jag är inte säker på att det är nödvändigt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/25 :  16:44:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Oki!

Jag får väl ta med mig en kabel av varje

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/07/29 :  04:36:05  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Tobbe: torrsimma även usb-hårdisken innan du åker, USB och linux har aldrig varit bra vänner.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/07/29 :  06:31:58  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
theseal, va? Har aldrig haft några problem med USB i Linux överhuvudtaget, snarare tvärtom att det varit ännu mer plug'n'play än i andra operativsystem. Men visst, det skadar ju inte att vara säker...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/29 :  11:37:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vi har löst det så att jag tar med min dator upp (jag kör XP).
Magnus hade tydligen strul med det trådlösa närverket på sin linuxburk.

Test körde igår o det funkar fint med en korsad TP-kabel, tyvärr så stänger datorn av mitt trådlösa nätverk då.
Någon som vet om det går att köra trådlöst samtidigt som man kopplar in SB med kabel till datorn??


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/07/29 :  12:30:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Linux, USB och Squeezecenter ställer väl till det så att Linux "automonterar" USB-tillbehör såsom personliga till den som är påloggad, dvs. rättigheterna ställs så att ingen annan kommer åt. Squeezecenter snurrar i bakgrunden som en annan användare (kommer ej ihåg vilket nummer) och kommer således ej åt USB-devicen om man inte åtgärdar detta i nån konfig-fil.

Detta gäller för mina amatörmässiga experiment med Xubuntu.

Ett annat problem som kan dyka upp med korsad kabel är ju att PC:n måste? agera DHCP-server...?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000