HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur stor reciver?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/06/29 :  19:30:17  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Skall byta reciver i min hemmabio. Ni kan kolla på min systemtråd vad jag har för högtalare m.m Rummet är på 23-25 kvm .

En LG blueray har ersatt HK Dvdn. Skall köra 7.1 och Hdmi kablage. Jag spelar inte högt min HK reciver har räckt hittills.

Onkyo verkar vara det som gäller mest. Det finns en massa serier av apparater 6 7 8 9 . Har kollat runt men mest blivit yr, är tämligen blåst på hemmabio.

Hur långt räcker tex 606a?
Eller skall jag satsa på något värre?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/07/01 :  00:01:41  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Hemmabio är tydligen dött härinne


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/01 :  08:19:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vi är nog rätt många som kör även hemmabio.

Men det är inte lätt att rekommendera lämplig förstärkare.
Rent effektmässigt så passar nog de flesta förstärkarna, såvida du inte har riktigt trögdriva högisar o vill spela bra högt.

Vart ska avkodningen av ljudet ske? i Dvdn eller förstärkaren?
Om den ska ske i förstärkaren så är det intressant om den klarar alla nya format mm.
Om det är i LG:n så räcker det med att förstärkaren har en 7,1 ingång.

Själv kör jag med gammal Onkyo Integra 989 II.
Har visserligen än så länge bara kört 5,1 men ska ta o koppla min blu-ray till 7,1 ingången på Onkyon när jag orkar göra det

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/07/01 :  10:36:10  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Avkodning tja? Har inte satt in mig i detta med hemmabio. Är det inte vettigt att köra i reciver en Hdmi från Dvdn till förstärkare. Jag skall nog satsa på något nytt med 1.3 och Hdmi Onkyo har ju ett otal modeler. Är tex 8 serien mycket vasssare än 6 serien? Blir som sagt mest yr av alla format osv!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/07/01 :  11:04:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Köp stärkare med HDMI in så slipper du många bekymmer.
Men se till att LG:n klarar HD ljud bara !
Stärkare, tja en 100W borde räcka långt o den ska då även klara HD ljud.
Men det gör dom flesta idag.
Vad för märke, tycker det inte är så stor skillnad mellan dom olika modellerna i mellanklassen.
Jag tittade själv mest på handhavande o att det fanns Pre out i alla kanalerna då jag nyttjar 2 kanalssystemet som Front.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/07/01 :  11:24:37  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Eller avvakta till höstens modeller, då brukar barnsjukdomarna försvunnit (läs kompabilitetsproblemen).
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/07/07 :  12:22:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja och då kommer det med största sannolikhet komma receivrar med HDMI 1,4 som just kommit.MvhKristofer
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/07/07 :  23:37:59  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Var tydligen förvirrad i fredags (skyller på värmen) Skulle titta lite på Onkyo apparaterna hos den lokala hifinasaren. Men när jag gick därifrån hade jag tyldigen köpt en Marantz 6003. Får den levererad och inkopplad imorgon onsdag, verkar vara en vettig maskin. Skall man vänta ut alla konstiga format och allt det de hittar på i hemmabio svängen får man tydligen vänta ihjäl sig!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2009/07/07 :  23:54:25  Show Profile Send Bhuset a Private Message  Reply
Har en till låns hemma (marantz 6003)låter mycket bra till bio (bluray mm),medans arcamen är på rep i england.Arcamen har dock mycket bättre analoga ingångar...
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2009/07/29 :  20:38:49  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Jag kör med en Marantz 6003:a sedan 2 veckor tillbaka.
Är hittills mycket nöjd med ljudet ur den, (KEF 5003 SE högt.) trots att jag var tvungen att läsa bruksanvisningen för att få ngt ljud ur den Verkade ha tillräckligt med effekt och fullt med allehanda in/utgångar.

- never stop exploring -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000