HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Spotify ökar kvaliteten!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/23 :  09:13:41  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Läste på text-tv att Spotify från och med fredag ökar kvaliteten från 160kb till 320kb för sina betalande kunder!

Nu blir det till att skaffa sig ett betalkonto för egen del!

Tycker att 320kb räcker gott och väl för finlyssning och det är helt klart värt 99kr/mån!

Dessutom är väl den komprimeringen Spotify använder sig av väldigt bra? Jämför jag med 160kb mp3 och Spotify så låter Spotify bra mycket bättre...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/06/23 :  21:46:51  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Oh, låter som en bra nyhet! Har tyvärr knappt använt spotify än...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/24 :  09:48:59  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Använder Spotify extremt mycket! Har hittat massor med bra och rolig musik som jag aldrig skulle lyssnat på annars.

Pumpar de dessutom upp kvaliteten kommer jag att fastna för gott... Tycker att det låter helt ok redan nu, men till finlyssning är det lossless som gäller. Ska bli kul att jämföra nya bitraten mot Foobar och lossless!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/06/24 :  10:17:46  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
SÅ bra.

interfacet, utbudet och möjligheten att dela med sig enkelt och snabbt gör spotify till en killer, nu väntar vi bara på några klienter i mobiler, handdatorer, squeezeboxxar och framtida bilstereos...
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2009/06/26 :  22:14:10  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Saxat från Spotifys hemsida:

Initially, not all tracks will be available at the higher bit rate. We've begun converting the most popular tracks first and over the next few of weeks and months we'll be adding more and more high quality tracks until the entire catalogue is available in hi-fi.

Så personligen kan jag nog vänta ett par månader innan de låtar och artister jag lyssnar på dyker upp i hög kvalité..

Edited by - bluemindboy on 2009/06/26 22:15:22
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/06/26 :  22:57:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
We've begun converting the most popular tracks first and over the next few of weeks and months we'll be adding more and more high quality tracks until the entire catalogue is available in hi-fi.

Hoppas dom inte konverterar från 160kbit/s till 320kbit/s..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2009/06/28 :  14:26:28  Show Profile Send andreasb a Private Message  Reply
Lysnade på det mest spelade albumet på Spotify just nu, Oracular Spectacular med MGMT. Troligen i 320 nu för det lät väldigt bra. Det är ett stort steg från 160 kbit till 320, rent subjektivt.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/28 :  15:38:09  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag har för mig att de kör OGG/Vorbis eller vad det heter...
Kul, för det är fri mjukvara som är bra!

Olle Norell
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/07/29 :  12:08:29  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Är det någon som jämfört den högre kvaliteten mot cd? reflektioner?
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/07/29 :  12:53:01  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Såg i gårdagens DN att spotify till Iphone är på gång inom ett par veckor, dock bara om man är premiumanvändare. Kanske dags att skaffa en Iphone snart
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/08/02 :  09:57:35  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Har själv skaffat "Premium" på Spotify och jag tycker själv att det låter ruggigt bra.
Den enkelheten Spotify ger med miljontals låtar samt till den kvaliteten, så finns det inget annat än att tok rekommendera.

quote:
Är det någon som jämfört den högre kvaliteten mot cd? reflektioner?


Jag tycker nog att Spotify är nog helt klart lika "bra" som en vanlig medelmåttig CD-spelare.
Kan bara jämföra mot min Pioneer PD S707 och jag hör ingen "försämring" jämtemot Spotify.

Jag kör Spotify ---> Apple Airport Express ---> Nad C160 ---> Acoustic Reality EaR 1001 ICE Power monblock ---> Infinity Kappa 100

Edited by - tian on 2009/08/02 10:02:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000