HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tappade trattar i väggen.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/20 :  12:06:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Såhär skulle jag nog tappa dessa XLS basar. Man kan inte få så jätteimponerande impulsrespons och gruppfördröjning på dessa. Jag tror de kommer att mäta bättre än de simmar - det brukar vara så.

Ett alternativ kan vara helt raka pipor. Ingen expansion. Man får en bra omfång på bandbredden, men kraftiga fasvridningar i ytterändarna av dem. Jag har läst och hört både ris och ros om sålunda konstruerade tappade trattar. De blir små, bredbandiga och lättbyggda, men kanske inte låter riktigt lika bra. Jag skall prova själv nån gång men inte kommit dit än.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/20 :  12:09:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/07/20 :  16:22:59  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply

Jag skulle undvika att lägga till induktans till den redan löjligt höga Le som elementet har.

Jag tror att det behövs en del dämpning för att få till det. Och ju fler veck desto bättre. Tror jag iaf.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/20 :  16:41:16  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Tack för att du tog dig tid Om jag kommer att bygga med dom
här elementen så blir det nog med den högre avstämmningen.
Håller med om att impulssvaret ser lite sisådär ut i jämförelse med
mer PA-liknande element. Grupplöptiden går annars att få rätt
så likvärdigt men hur mycket skillnaderna märks när det är färdigt
har då inte jag nån koll på än
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/20 :  17:19:01  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
David: Det där var ju en ganska elegant lösning Lite lägre
verkningsgrad och går inte lika djupt men det ser inte alls illa ut.
Att öka arean så mycket på så liten sträcka på slutet har jag
inte provat tidigare
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/20 :  17:25:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Här är då den raka versionen. ca 130 liter stor och extremt lättbyggd.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/20 :  17:35:12  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Ja det var ju också en variant Skall nog prova lite fler element
och ta mig en funderare på vad jag skall göra. I vilket fall som
helst så blir det inte fler än två st
Misstänker att det blir några element till salu snart.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/21 :  00:06:12  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Får nog ta och tacka David också Har suttit och simulerat på
en snarlik lösning med samma lutning på kurvan men den sträcker
ut lite längre nedåt.
Även om impulssvaret inte är helt lysande så är det ändå riktigt
skapligt och tillräckligt bra för att jag förmodligen kör på
xls'erna till att börja med.

Den grå är den nya, David står för den svarta.

Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/21 00:08:19
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/21 :  00:31:11  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Som jämförelse tog jag Beyma 12LX60 som är ett alldeles utmärkt element.
Kontruktionen är annars väldigt lik den jag knåpat ihop till xls'erna angående frekvensomfånget.
Lägre frekvenser kräver utrymme som jag inte har så......

Grått för Beyma, rosa för xls

Edit: Återkommer med annan jämförelse när jag har bättre koll
på programmet

Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/21 23:53:36
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/21 :  11:56:51  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Nått sånt här skulle det kunna bli.
Jag justera lite på måtten men det är inget som påverkar
simuleringen nämnvärt. Mynningsarean är 1188 cm2 men det händer
i princip ingenting om den minskas ned till 1000cm2.
Så att elementet sitter som det gör spelar nog inte så stor roll
angående den aspekten.
Jag skulle ha kunnat vecka den kompaktare men valde den här
lösningen då det här är den plats jag har att använda.

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2009/07/21 :  13:06:33  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Måtten är alltid till centrum av elementet. (L12 och L34/45 beroende på hur många segment som används) Så som du har ritat är inte vad du simulerat.
Det är därför jag alltid brukar använda sista segmentet för att styra utvidgningen rätt. Hurvida detta gör någon skillnad vid den akustiska storleken är kanske akademisk i detta fallet men jag finner det bäst att simulera så likt man tänkt bygga som möjligt bara för att se så att inga konstigheter uppstår. Fast lite dämpning lär nog fixa det mesta.

Jag föreslår också att du veckar den mer kompakt, inte för att du behöver den mindre utan för att minska vibrationer och göra allt stabilare.

Annars är det väl bara att bygga och se. Det går ju alltid att bygga en ny om den första skulle bli fel.

Det kanske kan vara klokt att mäta parametrarna på de riktiga elementen.
Använda ARTA (Limp) http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
Det är extremt enkelt att bygga en liten mätjigg. Jag använder 10ohms motstånd och 8 magneter som jag sätter ihop till fyra tyngder, en på var sida om konen.
Perfekt att mäta spolar och kondingar med också. Får ut ESR och allt. Och efter som det ändras vid olika frekvenser så kan man kolla det enkelt.

Is that him?
That's the buffet table.

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/21 :  13:40:17  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Kompaktering pågår kanske får plats med 2st mellan takstolarna ju

Då skall vi se om jag förstått dig rätt

Jag har en clio Fw, just så pass upppackad
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/07/21 :  14:40:03  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Ursäkta OT ! David mäter du direkt efter ljudkortet eller via förstärkare ? Tänkte också bygga mätjigg till min ARTA. 'Magnet-tricket' är suveränt.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2009/07/21 :  16:15:05  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Direkt via line ut. Och sen via line in. Har funkat utan problem vad jag kan se då allt är closed loop.
Har funderat på att bygga någon form av buffertsteg för att driva lasten lite bättre. Men med 10ohm i serie så är det inga problem vad jag kan se.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/21 :  16:23:13  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Den blev inte stor
Måtten är inte helt på decimalen men det är enkelt att justera.

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/21 :  21:59:18  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Sluligen så har man läst manualen återkommer med
nya ritningar när jag har rättat till felen
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/21 :  22:56:04  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Med reservation för var dom exakta mätpunkterna bör vara på
själva elementet så tolkade jag manualen på detta vis.

Blått: Segment1
Rött: Segment2
Grönt: Segment3
Gult: Segment4

Det förändrar simuleringen en aning så en ny ritning på hornet
måste till. Det får nog bli imorgon
Men simuleringen ser bra ut

Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/21 23:04:01
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/22 :  11:37:12  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Då skall vi se om det inte börjar likna något

Programmet varnar för S1=1 men jag har testat att trycka ut konen till max och jag har inga som helst möjligheter att ta mig förbi dom 25mm som krävs för att passera tjockleken på infästningsbafeln. Måttet stiger sen ganska så snabbt. Att öka S1 ger ett något sämre impulssvar men det är iofs kanske försumbart (inte mycket sämre).

Groupdelay ser mycket bättre ut nu än när jag gjorde dom första simuleringarna, på bekostnad av något lägre output innan avrullningen nedåt.

Som konsekvens av det så ser även impulssvaret riktigt skapligt ut.
Lite av en triumf när skalan flyttas i tid till 80ms

Kurvan lutar lite men det bör inte vara något problem utan snarare en fördel. 100db vid 33hz och 10db lägre vid 23 borde fungera bra i rum också.

Nu blir det nog inte några stora förändringar av det här och ritningsarbetet får vänta nån dag då jag har lite annat att göra.
Konceptet blir enligt sista skissen
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/22 :  11:55:00  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Subdelningen kommer att skötas av ett "Lem-dx24.

http://www.lemaudio.nl/html/dx_serie.html
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/22 :  18:59:47  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Nästa mål blir att få ihop den här med yttermåtten 120x60x36
mest för att kunna såga så lite som möjligt i spånplattorna
men det skall väl vara möjligt.
Nu undrar jag om jag kan använda dom bikakemönstrade facken
för att dämpa högre frekvenser. Med nån lite hårdare stenullsskiva
kanske Eller blir det fel på avstämningen då
Tar gärna ytterligare kommentarer om det övriga också
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/22 :  22:50:11  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Jag kanske skulle lägga till att jag har verkligen jagat just impulsrespons/groupdelay i den sista simuleringen.
Om det sen var helt nödvändigt eller om det finns marginal för att släppa lite på det för att exempelvis
tjäna lite utsträckning nedåt allternativt något högre verkningsgrad mellan 30-50hz eller inte skulle jag också uppskatta ett resonemang om

Edit: Det finns en topp i grupplöptiden vid 80hz och en topp vid
30Hz. 80 hz är det inte meningen att dom här subbarna skall spela
så det förutsätter jag att vi kan bortse från.
Frågan blir då, går det att höra en skillnad om ca:10-15ms
i grupplöptiden vid 30hz om bästa resultat är ca:25

Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/23 00:19:18
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2009/07/23 :  12:11:05  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Börja här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75412
Låter inge simuleringen bra så kan man gissa att resultatet kan låta sämre.

När du kollar värdena i hornresp ser du också hur många väglängder tiden motsvarar.
En grupplöptid på 30ms vid 30Hz är 'bara' 0,8våglängder.

"dämpa högre frekvenser" Hmm. Någon resonator eller liknande skulle kanske funka. Men om man inte har Danleys nivå på kunskap kanske det är enklast att låta bli.
Resten ser bra ut när du fick in rätt mått (tror jag iaf, orkar inte räkna baklänges)

Frågan är hur konen gillar snedbelastningen. Och den höga CR. Spidern kanske får lite problem att hålla spolen rakt i gapet och den kanske tom kan skrapa i.

"Programmet varnar för S1=1 men jag har testat att trycka ut konen till max och jag har inga som helst möjligheter att ta mig förbi dom 25mm som krävs för att passera tjockleken på infästningsbafeln."
Programmet varnar för att utvidgningen är för snabb för att modellen ska kunna beräkna resultatet med hög noggrannhet. Men det gör ingen större skillnad i detta fallet tror jag. Den vill bara göra en uppmärksam på saken.

När vi pratar om impulssvar titta då förs på det som kommer efter första spiken.
Själva spiken är inte så intressant så den är uppbyggs av högre frekvenser och är beroende av "skräpet" som är de högre frekvenserna i ett TH.
Stämmer iofs på resten av ripplet också. Så därför är det lite svårt att läsa ut hur impulssvaret påverkar ljudet. Men mer skräp är förmodligen dåligt. Då detta visar på energi spritt i tidsdomänen.
Ladda in impulssvaret i ARTA och gör en burst decay med tidsupplösning prioriterat. 20 periods och 10 points per period. 20-200Hz
Ställ markören precis innan första spiken. Om du ställer den innan blir högre frekvenser förskjutna i tid.
CSD går också att använda men är lite annorlunda att relatera till.

Oj bidde långt detta.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/23 :  14:09:38  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Hej David och tack för att du tar dig tid med alla frågor

Skulle den eventuella snedbelastningen komma från det trånga startförloppet i pipan menar du Hittar man spec för CR (cone-resistance? ) någonstans i hornresp. Att ändra S1 till 100 i stället för 1 medför iofs igentligen bara akademiska ändringar av vad som syns i programmet så......
quote:
Frågan är hur konen gillar snedbelastningen. Och den höga CR. Spidern kanske får lite problem att hålla spolen rakt i gapet och den kanske tom kan skrapa i.

Jag gick tyvärr bet på Arta
Ett enklare sätt att lösa det vore ju att likställa ett snyggt impulssvar med låg distortion. Stämmer det eller

quote:
ARTA Software is classified as "shareware". To use it you have to pay for the user license key. If you have no license key, you can freely use this software only in a demo mode. The demo mode of programs is fully functional except loading and saving of files.

There are two types of licenses:

1) Personal license enables the single user personal use of the ARTA Software. The price for the personal license is 79 euros.

Hittade en kommentar i den här länken som påstår att tappade horn inte lider av en hög GD på samma sätt som andra kontruktioner. Men det innebär väl knappast att man kan bortse från det vid konstruktionen.
Han pushar också för en P-P lösning för att reducera distortion och det skulle jag väl iofs också kunna titta närmare på, jag har ju elementen. Börjar S2 i så fall mellan dom två elementen om dom placeras efter vararandra

http://www.goodsoundclub.com/Forums/ShowPost.aspx?PageIndex=2&postID=10433#10433

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2009/07/23 :  15:02:48  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Om du musar över S1 elle SD står det CD (compression ratio)
En hög CR lastar konen mer och vid höga volymer kan man slita sönder något. Hurvida normala hemmavolymer klarar av att göra detta vet jag inte.
Men snedbelastning borde tas i fundering. Den sidan med mindre utrymme borde bli hårdare belastad och vrida hela konen lite. Och med 0,5mm eller nåt över runt talspolen har man inte mycket marginaler.

Får göra en guide till ARTA sen. Men det blir senare.
Går att importera .wav utan att betala så det är inga problem.

När det gäller två element så simulerar hornresp allt som ett större element mer rätt parametrar. Ska man vara petig får man använda Akabak för att simulera men det gör nog ingen större skillnad. Inte vid de frekvenserna iaf.
Så elementen efter varandra och S2 mellan elementen borde fungera.
Man ska vända på ena elementet för att motvärka distorsion.
Se den här tråden http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=134369
Volymen för elementet måste kompenseras lite för men det räcker nog att göra som Danley gjort. Vinkla första biten lite så att allt får plats.
Att göra ett horn med två element som går ner till 20Hz är lite frestande. Går ju att få 16Hz också om man vill.

Snyggt impulssvar = låg dist. Tja, så enkelt är det nog inte. Perfekt impulssvar = ingen dist är sant men sen blir det komplicerat.
Hmm ska se om det går att mäta dist på något bra sätt.
Att lyssna säger ganska mycket tycker jag.

När det gäller skillnader i GD så tror jag inte man märker det. TH borde vara underlägsna det mesta annat om man ser till tidsaspekten. Men många har rapporterat att det finns få saker som mäter sig med ett TH. Så vad ska man tro på.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/23 :  17:29:13  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Så har man fått till en seriekopplad variant
Ser bra ut och kompresionsratio har sjunkit från 3,33
till 2,33 Den skulle bli ungefär dubbelt så stor.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000