HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Är du rik som ett troll? - (nu ännu rikare!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/06/09 :  19:11:35  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply


http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/investing/5443344/The-20-most-collectable-LPs.html

Edited by - Njord on 2009/06/11 10:54:47

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/06/09 :  20:00:30  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
20. The Beatles, Abbey Road

Hmmm..?
http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=abbey+road&search_category=-1

Missar jag nåt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/09 :  20:22:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmmmm, Marina har alla Beatles skivor på vinyl.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/06/09 :  20:47:14  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Hoppsan! Jag har nummer 1

Nu har jag ju väldigt svårt att tro att jag skulle få 5000 GBP för den men om nån är intresserad så går det bra att höra av sig.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/06/09 :  21:06:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nåja så enkelt är det inte med att det kan vara värt pengar allt beror på vilken utgåva m.m. man har vill man dyka djupare ner i sitt Beatles arkiv så har du en sida här http://www.jpgr.co.uk/i_beatleslp_date.html som kan hjälpa dig.

Själv har jag en Abby road med feltryck på baksidan :).

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/09 :  21:17:10  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det mest aviga Beatles skivan är "The Beatles in Hamburg" etiketten "Tip".


Den jag skulle önska att jag ägde var Decca inspelningarna. Det var någon gång 1982 den kom ut.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2009/06/09 :  21:37:40  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Har Abbey Road och Magical Mystery Tour bägge på Mobile Fidelityutgåvor-Lp
Mvh
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2009/06/10 :  11:57:27  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
MFSL räknas väl inte - annars har jag White Album, Abbey Road och Revolver som MFSL

+ några tidiga, men ej så värdefulla, original stereoutgåvor.....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2009/06/10 :  16:50:59  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Känns lite som att de pratar i nattmössan på den där sidan, white album kan kanske betinga det priset om den har en numrering som är lägre än 100.

Comus
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2009/06/10 :  19:35:38  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Jag har också svårt att tro att "White Album" skulle var värt så mycket även dom med lågt nummer. Hela listan är kraftigt över driven i pris.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/06/11 :  10:15:36  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
*jaha, så får man återigen veta att man satsat på fel häst... En sliten, väl insupen Nazareth, Loud 'n' Proud... någon som bjuder?... snälla?... För en Norrlands Dynamit... *


https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/06/11 :  10:49:23  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Bäst att gå till källan:

http://www.christies.com/departments/popular-culture/

Det hände någonting med länkarna som jag lade in först. Den här fungerar nog bättre. Klicka på upcoming sales, en i London och en i New York.


Edited by - Njord on 2009/06/11 11:50:14
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2009/06/11 :  15:06:11  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Skojiga saker där Njord men det är mest autograferade omslag, demopressar och acetater som ska säljas.

Om man vill kolla upp sina egna skivor så är det bara att surfa in på www.popsike.com och sök på önskad skiva, där får man se vad skivan faktiskt sålts för och kan då få ett hum om vad den kan vara värd.

Det är vad en skiva sålts för flertalet gånger som är intressant, inte vad en säljare begär eller lyckats få ut för den en gång.

Jag har sett folk på Tradera som betalat 600:- för Black sabbath-skivor ala billig 80-talspressning med en barcode på baksidan (i tron att de köpt ett orginal även fast barcoden är fullt synlig på bilderna), samma skiva får du knappt 40 spänn för på en reguljär skivmässa.



Comus
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2009/06/12 :  21:27:28  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Har precis lyckats få en förstautgåva av Sonny Rollins, Saxophone Colossus och den är värd en del enligt popsike => se länk

och man kan också kolla på MFSL White album ;)

Klassisk musik kan också vara dyr eller mycket dyr

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2009/06/12 21:35:28
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2009/06/15 :  20:37:10  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
quote:
Jag har också svårt att tro att "White Album" skulle var värt så mycket även dom med lågt nummer. Hela listan är kraftigt över driven i pris.


White Album med serienummer 0000005 såldes för 24550 ¤uro på eBay förra året.
Nästan en kvarts miljon kronor för en skiva.. inte klokt egentligen.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2009/06/15 :  22:58:32  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
quote:
White Album med serienummer 0000005 såldes för 24550 ¤uro på eBay förra året


Det var lite skoj, såg att det var mono-pressen också, denna brukar vara dyr även med höga nummer men inte alls i dessa regioner :-)

Detta är ungefär samma slant som jag gav för min tre-rummare när jag köpte den, undrar vad säljaren sagt om jag försökt pracka på honom en sån här platta istället för pengar.

Comus
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2009/06/16 :  13:28:39  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Det hade varit intressant att se vad 00000001 hade gått för på en auktion.
Låt säga att McCartney (om det nu var han som fick första) skänkt sitt exemplar för välgörenhet eller liknande.
Hade den kommit upp över miljonen tro??
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2009/06/16 :  14:41:05  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
quote:
Jag har sett folk på Tradera som betalat 600:- för Black sabbath-skivor ala billig 80-talspressning med en barcode på baksidan (i tron att de köpt ett orginal även fast barcoden är fullt synlig på bilderna), samma skiva får du knappt 40 spänn för på en reguljär skivmässa.
Vi har ett sådant sorligt exempel ute på Tradera just nu.
Någon stackare som tror han budar hem ett orginal av Neil Youngs Everybody Knows..:
http://www.tradera.com/NEIL-YOUNG-EVERYBODY-KNOWS-THIS-IS-NOWHERE-auktion_93987318
Go to Top of Page

Grison
Starting Member

24 Posts

Posted - 2009/06/16 :  22:15:20  Show Profile Send Grison a Private Message  Reply
Man bör ha koll på vad man tror att man budar på. Det var ju t.o.m. 2 som höll på att trissa priset på den.

Pro-Ject 1Xpression III med AT95HE och Tube Box SEII.
Rogue Audio Tempest II Magnum
ShengYa CD-S10
Philips CD104
H/K TD392
QLN 604 MKII
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/19 :  21:19:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vad kan en skiva med Miriam Makeba vara värd när den har hennes signatur på omslaget?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000