HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nya loppis Fynd idag!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/04/16 :  23:10:55  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Hittade dessa på Loppis:

Rubinstein (Grieg och Liszt) RCA "Living Stereo" LSC-2429 från: 1960
Frank Sinatra- Thats Life Reprise Records Made In USA FS-1020 från 1966.
Frank Sinatra- She shoot me down Reprise Germany 81

Alla i nyskick 10:- /st

Är detta värt något?

Fyll gärna på med mer fynd skivor, kul och se vad som kan finnas ute i skivbackarna på loppis och annat.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.

Edited by - Freddie Boy on 2009/04/17 22:16:32

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/04/16 :  23:18:18  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Definitivt värt 30 kronor

Kul idé till ny tråd!

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/04/17 :  08:59:09  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
För ett par år sedan hittade jag amerikanska originalutgåvan av Troubles debutplatta ("Psalm 9") för (om jag kommer ihåg rätt) 20 kr på Loppis. Den hade fortfarande plasten kvar runt omslaget och allt var i princip mint. Det är nog faktiskt mitt bästa fynd i en skivback. Det finns inget som gör en lyckligare än vinylfynd!
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/04/17 :  18:13:13  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
oj, sådant är verkligen kul när man hittar något som man verkligen vill ha!!!!! och inte bara kommer hem med en massa skräp!!!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/04/18 :  23:33:12  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Freddie Boy!

Det är ett riktigt djungel att ta reda på priset på gamla LP. Vad gäller klassisk musik, är det snudd på nästan omöjligt. Lite lättare är det att få veta ungefärlig pris för populär musik.
Det finns oändligt med olika pressningar etc, etc. Jag har sökt tiotals gånger information om någon klassisk skiva utan att hitta ett jota!

http://www.musicstack.com
Du kan ju alltid googla själv också. På den här sajten kan man få ett hum om skivan är värd lite pengar eller inte. (Fast just din LP fanns inte här!)
Om du är ute efter sällsynta vinyler så finns det en bra chans att hitta dem här för ett hyfsad pris. Men då kommer frakten också, förstås. Och beställer du flera skivor kan du åka på tull & andra kostnader.

Om du misstänker att din LP kan vara en riktig raritet kan du använda
http://www.popsike.com

Musicstack kan ge mycket märkliga priser i Frankrike! Jag misstänker att det är något skumt där. Kanske har sajten räknat fel valutan?

Edited by - pick-me-up on 2009/04/19 00:16:41
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2009/04/19 :  10:08:45  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag tycker att böckerna "Record Collector" och "Goldmine" är bästa hjälpen. Kan köpas på bl.a. Adlibris.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/04/19 :  13:59:37  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Jag har ingen aning om vad skivorna är värda utan ser till vad det är värt för mig. En riktlinje för mig brukar vara 20 spänn för klassiska fullprisskivor i gott skick. Billigare om jag köper många på ett bräde. Jag kan också ge mer om det är något jag gärna vill ha. Boxar kan vara svårare. Ibland räknas styckepriset lika. Ibland får man mängdrabatt. Ibland värderar shoppen boxar högre än styckepriset för enstaka skivor. Då brukar jag pruta.

Men Flygande holländaren i box - 3 vinylskivor i perfekt skick för 40 kr - är helt okej för mig! :



Köpt på Open Mind i Uppsala igår.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2009/04/19 :  18:05:44  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Den första skulle jag köpa för minst en hundring av dig om den är i det skick du skriver.
Den andra borde vara värd detsamma, också då i NM skick.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/04/23 :  21:59:34  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Jag mejlade just en stund sen till musicstack, och fick svar nästan på en gång! Helt otroligt, vilken service! Om ni är ute efter bra musik för bra pris, (begagnat, förstås), så finns nog få platser med lika bra serviceanda. Men naturligtvis är alla säljare helt oberoende av själva sajten.

Så här lyder deras svar:

You would think it was wrong, but these guys just have really high prices on
a lot of their stuff.
When looking at the link you sent, it is doubtful they will ever sell these
items when others have their stuff so cheap.
But who knows... maybe they have a rare release or something.

That is the great thing about marketplaces. The fairer priced items will
sell, and the crazy expensive items won't (if there is a lower prices same
thing available).

Thanks for using the service!

Dave
(founder of musicstack)

Den här länken bifogade jag med:
http://www.musicstack.com/listings.cgi?find=Rock+Your+Baby&search_type=title&media=4

Titta lite vad fransmännen vill få för deras skivor!

Edited by - pick-me-up on 2009/04/23 22:02:19
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/04/28 :  20:52:57  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
calle_jr
http://www.tradera.com/Rubinstein-RCA-Victor-Living-Stereo-LSC-2429--1960-LP-auktion_90670148

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/04/29 :  01:22:46  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Tja, själv handlade jag fyra lp'ar på Eds marknad i helgen.
Helloween - Walls of Jericho 75:-
Helloween - Keeper part 1 95:-
ZZTop - Afterburner 45:-
Running Wild - Blazon stone 125:- (som jag senare hittade på tradera för runt 400:- =D)
Och tanten ville ha Chess.
Dessa är väl inga ovanliga skivor men jag gillar dem.

EDIT: Att döma av priserna på Musicstack så har jag i allafall inte gjort en helt kass affär, plus på alla utom ZZtop

If it's to loud,
You're to old.

Edited by - Phoenix on 2009/04/29 01:29:15
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/04/29 :  18:02:54  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Jag fyndade inte på loppis, jag "fuskade" och gick till Rainbow Music i Solna där jag bland annat hittade Peter Gabriels musik till Alan Parkers fina film "Birdy", och så hittade jag några bildskivor och lite smått och gott. :)


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/04/29 :  18:11:47  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Finns ingen anledning att jaga skivor på loppis när cd-centralen i Gbg säljer vinyl från 1 SEK.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/04/29 :  21:25:48  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
jag fyndar LP hos min skivhandlare för 50 öre st. kallar jag tynd! de flesta är i mycket bra skick!!! jag brukar ta en bunt skivor hem då och då behålla det som är bra och ge resten till second hand!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/04/30 :  00:55:55  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
@VOX
Hmm vart ligger cd-centralen? är ju titt som tätt i gbg i och med att jag har släkt där.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/04/30 :  08:05:14  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Hmm vart ligger cd-centralen?

Cd-centralen ligger på centralen (centralstationen) var annars!?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/04/30 :  11:33:26  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
@Vox
Är det Bengans eller om de nu har bytt namn då? annars har jag missat den totalt,
måste kollas upp nästa gång jag är nere.

Tackar och bugar.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/04/30 :  12:19:30  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Är det Bengans eller om de nu har bytt namn då

Bengans finns inte på centralen längre, men det är "originalbengan" som jobbar i butiken.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/05/02 :  22:21:32  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Mahlers 9 med Bernard Haitink på Philips. 2 skivor i mint condition i ett fint pappalbum och en liten booklet. Låter väldigt bra. 20kr

Frank Glazer Erik Satie v.1 på Vox, tyvärr ganska knastrig. 10kr

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

Edited by - Eref on 2009/05/03 08:59:47
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/05/03 :  14:08:29  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
grattis till mahler Eref!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/05/03 :  19:13:35  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
"Guitar Gold" featuring Glen Campbell. Glen's first stereo recording. Stan Capps and his piano, featuring Glen Campbell. A collector's item. 1968, on Customtone Records in Dallas BE-49. (Bakom skivan står priset tryckt = 10 dollar redan då!)

En enda krona kostade den. Med plastpåsen blev det totalt två spänn. Köpt hos välgörenhetsaffär.
Det är lika spännande varje gång. Man kan aldrig veta vad saker och ting kostar. Ibland får man rabatt utan att fråga, en annan gång kan de även kika in i skivfodralet att inget oönskat har följt med *ler*

Säkerligen ingen NM kondition men den fin ut så jag gissar VG+ som sämst. Och vad får man för en ynka krona i dag? Plastpåsar brukar kosta 1,50 på de flesta ställen.
Men så klart blir det köpt mycket sånt som man aldrig spelar.

Edited by - pick-me-up on 2009/05/03 19:15:39
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/05/23 :  21:40:59  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Brukar inte köpa skivor pga ljudet men när det gäller Opus3 vinylare gör jag undantag. "Black Is the Color" med Cyndee Peters från 1977 för 10kr. Inget ont om Cyndee men vilket ljud!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/05/23 :  23:11:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Varför köpte man inte på sig lite NOS rör på 60-talet??
Man borde ju fattat att de skulle bli eftertraktade..

Vi är där när det gäller skivor i dag.
De är i princip gratis, och man kommer att ångra om man inte "tar hand om" denna skatt !

Ett tips är att även söka en bit ut från storstan. Där är konkurensen mindre.
Plockade upp 18st Opus3 i en liten lantloppis häromdan.
Samtliga "mint"
Tar även samtliga Proprius som jag hittar.
Det dräller av dem, och de är samtliga av MYCKET hög kvalitet om man lyssnar på kör/orgel/religiös/jazz.

Köp till ex Proprius "en skiva" & "en skiva till". Finns så många att man ofta kan hitta minst en i mint-skick

/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/06 :  15:07:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag hittade lite kul igår:
Yes - 90125 i så gott som ospelat skick! (har den sen tidigare, men börjar bli använd)
Kate Bush - Lionheart Lite speciell men bra ljud
Hall & Oates - H2O (med Maneater)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2009/06/06 :  16:13:54  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Var ute med barnen idag på en loppis utanför stan...och vad finns där om inte en stor samling skivor..... Det mesta visserligen ren skit, men en och annan guldklimp fanns det...

En hög med Deutsche Grammofons skivor dirigerade av Karajan....för 4:-/st, nej det blev nog 3:-/st till slut...... Hittills har jag inte hittat något fel på dem...de flesta knappast spelade alls....
Sedan letade sig även Tone Norums första skiva med också (jag har den men den är så sönderspelad efter försyndelser i tonåren....)

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/20 :  20:26:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply


Paul Barbarin and his New Orleans Jazz 10:- i toppenskick, låter gudomligt! Inspelad 1955
Cat Stevens - Buddha and the Chocolate box, Bra skick men inte hans bästa skiva 10:-



Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2009/06/20 20:27:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000