Author |
Topic |
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 15:00:35
|
"Moderna" rörs branthet
Först lite historia: Från tjugotalet och fram till slutet av femtiotalet utvecklades rören enormt, vad som främst bidrog till denna utveckling var dels andra världskriget samt TV:ns intåg. När kravet på bättre ljudkvalitet dök upp utvecklades även rör att passa till hi-Fi apparater. När röret 6AK5 lanserades i början på 40-talet, betraktades det som ett superrör, omöjlig att ytterliggare förbättra med sin branthet på c:a 5ma/v. Dåtidens rörkonstruktörer skulle bara veta vad som komma skulle!
I början av femtiotalet fanns det ett flertal typer med hög branthet, där är det värt att nämna rören EF80/EF 85 vilken användes bla som MF förstärkare i så gott som samtliga TV-apparater framställda i Europa under 50 talet. Dessa rör hade den akningsvärda brantheten av c:a 6 ma/v. I slutet av femtiotalet forskades det fram två nya typer med beteckningarna EF183 och EF 184, vilka hade en branthet på c:a 15 ma/v. En formidabel förbättring! Här iakttog jag något mycket intressant, nämligen att rasterskalan på testbilden blev avsevärt förbättrad med de nya rören, detta borde peka på att bildens detaljupplösning förbättrades. Jag tänkte inte då på vad det skulle ha för betydelse i audiosammanhang, det förstod jag mycket långt senare.
De nämnda rören är sk bredbandspentoder, de är alla i samma grupp av rör, och jag valde dessa för att påvisa utvecklingen av rör speciellt under 50 talet. Om vi jämför liknande rör från tiden före andra världskriget finner vi att de ofta hade så låg branthet som 2 ma/v. (6K7,6D6 mm). Samtidigt med bredbandspentoderna utvecklades även småsignaltrioderna i samma riktning. Men med transistortekniken upphörde nästan all forskning på rören, och det är lätt att förstå då dessa i radio och TV sammanhang är fullständigt underlägsna. Däremot som ljudförstärkare försvarar rören väl sin plats.
När ECC88 röret togs fram väckte det stor uppmärksamhet som det nya superröret. Det blev mycket populärt och användes flitigt i TV-apparater, antennförstärkare, studiobandspelare mm. Detta rör hade en branthet på c:a 12 ma/v, lågt inre motstånd samt var mycket linjärt vilket märkbart bidrog till dess enorma populäritet. Det togs även fram en del varianter av detta rör som tex: E88CC, 6922, E188CC, CCa mm. Det vittnar om hur populärt detta rör var och fortfarande är.
Men nu tillbaka till våra rörförstärkare av idag. Hur påverkar rörens branthet vårt musiklyssnande? Om vi nu läst på vår läxa har vi lärt oss att brantheten är lika med anodströmmens beroende av gallerspänningens storlek. Det betyder i klartext att signalen får ett snabbare dynamiskt förlopp i ett rör med hög branthet, detta i sin tur medför enligt vad jag anser ökad dynamik och smådetaljupplösning jämfört med ett lågbrant rör. Mina egna och många andras lyssningserfarenheter tycker jag bekräftar detta. Brantheten i ett rör kallas även transporteringsbranthet vilket är ett ganska talande begrepp i detta sammanhang.
På rörens senhöst togs det fram ett flertal typer med extremt hög branthet i vissa fall upp till 60ma/v! Dessvärre är dessa typer svåra att hitta och mycket dyra, men de lämpar sig utmärkt väl till våra förstärkare. Den som har rörbyggeri som hobby kan naturligtvis labba med äldre lågbranta och slöa rör. Men de som tillverkar rörförstärkare kommersiellt tycker jag skall anamma teknikens framsteg i den mån det går. Det är de skyldiga slutkonsumenten.
|
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2009/06/09 15:06:57 |
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 15:39:53
|
Mycket bra och intressant
Vilka rör med extrem branthet finns det att välja på om man vill använda dom för audiobruk ? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 16:06:08
|
Vore det klokt att tala om andraderivatan?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 16:24:04
|
Det kan den som vill räkna ut. Det finns massor av andra parametrar att ta hänsyn till. Men jag tror inte vi skall gå in på det här. Jag ville bara på ett enkelt sett belysa en parameter som ofta glöms bort i förstärkarkonstruktioner. |
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 16:27:57
|
Guru.
Det nya ryska trioden 6C45 är höginressant, dessutom billigt. |
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 17:58:31
|
En fråga, man hör ofta att rör med hög branthet inte alls är bra utan tvärtom låter hästgödsel. Är detta en av dessa ständiga hifi-myter att branta rör per automatik skulle vara usla?
För den som är läskunnig (på ryska språket) har jag en beskrivning (reVintage föreslog mig att översätta) i min ryska rörbok på ett ett-rörs SE-steg med den av Erik förslagna supertrioden 6S45P: http://www.pastisch.se/tubes/lampa/lampa.htm (Kapitel 5&6. Där finns rörkurvor och skisser på hur författaren vill lägga belastningslinjer. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 18:14:49
|
Har kollat på ett brant rör som heter E280F. Hur skulle ett sådant funka som ingångsrör med IT-trafo? 6C45 är åxå på tapeten till samma koppling. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 18:21:00
|
Som driverrör före ett slutrör fungerar det alldeles utmärkt, men som ingångssteg före drivern eller i försteg kommer nog mikrofonin att spöka misstänker jag. Men glöm inte gridstoppers! Det är mycket viktigt på rör med denna branthet. |
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 21:01:47
|
Tetroden 6E5P som bland annat reVintage har några ex att prova med (hur går det?), ligger på 30,5mA/V. Hittar ett annat rör i min bok - 6S3P - som ligger på 19,5mA/V. Finns inget ekvivalent i väst men kan ersättas av ett annat ryskt rör - 6S4P. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 22:00:27
|
6E5P(T) verkar spännande. Återkommer med rapport när alla delar kommit. Väntar på ITs och drosslar.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2009/06/09 22:01:00 |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 22:08:41
|
6S3P är ganska lik EC86, kör med dem i mina 6P41S monoblock och fungerar kanon. 6E6P triodkopplad ger µ på ~36 och branthet på 30 mA/V, 6E5P bör ge nå liknade. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/06/10 : 07:22:25
|
EC 86/PC 86 var ämnat att användas i UHF tuners i TV-Apparater. Mycket bra rör med hög branthet. Tyvärr allt för mikrofoniskt när det användes i LF förstärkare. Går dock att använda om man har möjlighet att selektera, två på tio brukar kunna godkännas. |
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/06/10 : 08:34:46
|
Hmmm, jag har 6C45 som ingångsrör i nuvarande OTL, EC86 sitter i min gamla. Ett rör jag funderat på och testat en del med är 417/5842. Det är lite kul. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/06/10 : 08:50:19
|
quote: Vore det klokt att tala om andraderivatan?
Tänker jag helt fel eller?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/06/10 : 09:54:36
|
quote:
Ett rör jag funderat på och testat en del med är 417/5842. Det är lite kul.
En klassiker som t.o.m. tillverkats i Sverige. Skulle kunna betraktas som ett "6C45-light".
När vi snackar branta rör måste jag framhålla planar-trioden 416C med mu=250 och S=65mA/V. Har 4st liggande men har inte försökt tämja dem än! Även detta rör har tilverkats i Sverige. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/06/10 : 10:01:06
|
Tillverkades av LM Erikson tidigare SER (Svenska elektronrör) denna verksamhet startade under krigsåren. då det av förståliga skäl var lite knarrit med importverksamheten på rör. |
|
|
|
pix
200.000-klubben
4174 Posts |
Posted - 2009/06/10 : 16:27:26
|
Jag kör med ett 6C45 som första rör i mitt RIAA (IT-kopplat med en LL1660) Första röret vill man ju ha både mkt hög branthet (gm) men även mycket hög förstärkning. De rör som kan erbjuda bägge dessa saker är få, och ofta mycket dyra Jag tycket att detta funkar mkt bra.
I linjesteg ser jag inte riktigt behovet av rör som 6C45. I vart fall inte om man vill hålla sig till de "ettablerade" signalnivåerna 2V (ut-RIAA), 2V (ut-Linje), ca 10V (ut-högt) Jag har 6C45 även som driver till 300B, men då i en 2-stegförstärkare, dvs behovet av både branthet och förstärkning.
Man får ju inte glömma att högbranta trioder ofta har rel. hög miller-capacitans dvs rel. tungdrivna
Mvh /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2009/06/10 16:27:59 |
|
|
Jazzskägg
fd. Mattias A
424 Posts |
Posted - 2009/06/10 : 18:17:50
|
Intressant tråd .Hur är det med E810F=50mA/V?.En fundering ,hur eller påverkas mA/v om en pentode triodkopplas?? |
d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj ------------------------Jazzskäggs byggtråd------ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2009/06/10 : 19:08:20
|
quote: En fundering ,hur eller påverkas mA/v om en pentode triodkopplas??
Ökar ... vilket man enkelt kan läsa av V-I diagrammet för en given pentod / triodkopplad pentod. |
Edited by - ludo on 2009/06/10 19:09:22 |
|
|
Jazzskägg
fd. Mattias A
424 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7945 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 00:22:32
|
quote: hur eller påverkas mA/v om en pentode triodkopplas??
Ökar, som Ludo säger, men jag har för mig att det är en ganska marginell ökning som kommer sig av att skärmgallren räknas som (eller snarare adderas till) anod vid triodkoppling.
Själv har jag på senare tid börjat sätta värde på lite mer högbranta rör, både som drivsteg och slutrör. Jag har t.ex. provat runt en hel del med 6B4G som slutrör och det var först när jag hängde på branta E280F på ingången som det verkligen började låta. Med lågbranta rör som drivsteg till det ganska "slöa" 6B4G kändes det som att det inte "hände något" i musiken även om det visst kunde låta nog så "snyggt". |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 06:57:08
|
Man kan nog förvänta sig c:a 20-25% ökning av transkonduktansen vid triodkoppling. En annan trevlig bieffekt av att triodkoppla en pentod är att bruset sänks ganska rejält också.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 10:31:03
|
EF86 är väl ett praktexempel på just detta. Som triod sägs den vara riktigt trevlig. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/06/13 : 12:42:25
|
En triodkopplad EF86 övergår till att bli en mediummytriod. Vid 250 volts anodspänning och 10 ma i anodström blir brantheten 4ma/v. Vete fan om det är speciellt intressant. |
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/06/13 : 13:06:26
|
Å FAN! |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 21:21:08
|
Det här med branthet, det är väl lika med förstärkning? OP-förstärkare kan ju förstärka väldigt mycket. Är de branta då?
Jag antar att det finns någon hake med operationsförstärkare. (Kanske att de måste ha motkoppling och att de kommer i självsvängning om de ska ha för hög förstärkning.)
|
|
|
Topic |
|