HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörens branthet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/06/15 :  07:38:20  Show Profile Send ludo a Private Message
Förstärkning blir det först när man multiplicerar gm med den resulterande lastimpedansen.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/06/15 :  08:01:58  Show Profile Send Guru a Private Message
Lite OT:

Jag har ett par E810F liggandes som man kanske skulle göra något av, skulle detta rör funka till försteg ? Isåfall schema mottages gärna.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4174 Posts

Posted - 2009/06/15 :  13:56:50  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Det här med branthet, det är väl lika med förstärkning

Jag gissar att ordet "branthet" kommer av kurvans höga lutning i ett Ia-Ua(ug) diagram.
Dvs Hög branthet = Anodströmmen ökar mycket per volt gridspänning
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/06/15 :  15:09:46  Show Profile Send ludo a Private Message
Branthet=transkonduktans (betecknas Gm) defineras som:
Gm = dI_out / dV_in ; Va=const

Spänningsförstärkning:
Av = Gm * (Ra || RL || Z_CL)

Formlerna håller för både rör och transistorer.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/06/15 :  15:24:59  Show Profile Send Guru a Private Message
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/06/15 :  15:38:50  Show Profile Send ludo a Private Message
Transkonduktansen för den valda vilopunkten (Q) blir c:a 5mA/V.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/15 :  15:43:28  Show Profile Send Sundström a Private Message
Av = Gm * (Ra || RL || Z_CL)
Det innebär ju att branta rör (hög Gm) förstärker mer. Men...
...Pix skriver "Första röret vill man ju ha både mkt hög branthet (gm) men även mycket hög förstärkning. De rör som kan erbjuda bägge dessa saker är få, och ofta mycket dyra"
Jag som inte är så elektronikkunnig tolkar ovanstående till att branta rör har annan impedans än mindre branta rör.

Att "Formlerna håller för både rör och transistorer" innebär det att hög branthet är eftertraktat för bästa ljud när OP-förstärkare motkopplas?

Jag tycker mej vara On Topic (säg till annars).

Edit: Ser nu efter min postning att ett schema och en uträkning kommit in....ganska hårdsmält info, men säkert matnyttig.

Edited by - Sundström on 2009/06/15 15:55:24
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/06/15 :  17:46:08  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Som Ludo fullt riktigt påpekats är brantheten inte lika med rörets förstärkning. Rörets förstärkningsfaktor är en helt annan parameter och fås ur formeln: Anodspänningsändringen dividerat med gallerspänningsändringen. En annan viktig parameter är rörets linjäritet som i regel försämras med ökad förstärkningsfaktor. Sundström påpekade att rörets inre motstånd ändras med brantheten,det är fullt riktigt, ett brant rör har lägre inre motstånd jämfört med ett mindre brant rör.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2009/06/17 :  09:08:58  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Så lågt inre motstånd som möjligt är en parameter jag skulle vilja fokusera på, för att påverkas så lite som möjligt av efterföljande steg, strökapacitanser etc. Hög utimpedans tillsammans med strökapacitenser lär bidra till "slött ljud".

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/06/17 :  09:38:07  Show Profile Send reVintage a Private Message
För trioder gäller approximativt Gm=mu/Ri. Utav dessa parametrar är mu den minst "åldringsbenägna".
Ang. kapacitanser så är Miller den man normalt måste ta störst hänsyn till, Cmiller=Cga*(A+1).

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4174 Posts

Posted - 2009/06/17 :  12:40:56  Show Profile Send pix a Private Message
Branta rör har väldigt tät gallerlindning med tunn tråd.
För att linda gallret tätt så måste den mekaniska strukturen vara väldigt stabil (krafitg). Dessa två påverar att millerkappaciatansen blir hög. Så inget är gratis här i värden

Det var det jag menade med att man bör fundera var man behöver branta rör. På vissa postioner (ex 1á rör i RIAA samt driver), men behöver man ett 6C45 som linjesteg (om man inte skall driva sandgrejjor förståss

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/06/17 :  13:50:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag är inte helt säker på att tät gallerdelning märkbart ökar Miller effekterna. Däremot gör högre förstärkningsfaktor det. Ta röret ECC 83 till exempel. Jag pratar nu om de dynamiska Miller effekterna, de statiska är mindre intressanta för oss då de påverkar mest på mycket höga frekvenser ovanför audioområdet.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4174 Posts

Posted - 2009/06/18 :  10:05:16  Show Profile Send pix a Private Message
Erik,
Ja så är det ju, som ReVintage skriver: Cmiller=Cga*(A+1)
Cga påverkas ju av den mekaniska konstruktionen (dimensioner mm) som sedan multipliceras med förstärkningen A(+1)
Frågan är ju vilka krav man sätter upp för att driva en viss ingångskapacitans.
Räknar man enbart på ingångsimpedansens brytfrekvens?
Har för mig att jag sett någon tummregel Ia för en driver vs Cin men hittar det inte.
/Pix

Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/06/18 :  21:30:45  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
jamen löd bort ingångskapacitansen då sen är ju saken klar....
Hahaha !!
/tord
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/06/22 :  00:07:56  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Så lågt inre motstånd som möjligt är en parameter jag skulle vilja fokusera på, för att påverkas så lite som möjligt av efterföljande steg, strökapacitanser etc.

Vad man behöver bestäms av topologin.
Jag använder mej oftast av någon form av kaskod eller current mirror amp topologi och då vill jag oftast ha hög transkonduktans och hög utgångsresistans och någorlunda hög viloström. Bandbredden och slew-raten bestäms i hög grad av viloströmmen och kapacitanser som ska laddas upp och ur.
quote:
Hög utimpedans tillsammans med strökapacitenser lär bidra till "slött ljud".

Eller inte.
quote:
För trioder gäller approximativt Gm=mu/Ri. Utav dessa parametrar är mu den minst "åldringsbenägna".

Alla parametrarna påverkas av rörets åldrande. "Mu" är bara en konsekvens av främst Gm och Ri. När röret åldras så ökar inre resistansen och transkonduktansen minskar på grund av sämre emission.
Själv använder jag mej aldrig av "mu" vid beräkningar utan går direkt på Gm(*)Ri. Mu-parametern är idag helt överflödig såväl vid rör- som transistorberäkningar. Dessutom är "mu" inte konstant utan beror på vald arbetspunkt.
quote:
jamen löd bort ingångskapacitansen då sen är ju saken klar

Ja, nästan - isolera Cag mha kaskod eller annan isolerande topologi så blir livet enklare.

Edited by - ludo on 2009/06/22 00:10:42
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000