Author |
Topic |
|
bajsmalen
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2009/06/19 : 21:51:26
|
Hej. Mitt första inlägg på detta forum och hoppas på att få lite hjälp.
Planerar att testa på mitt första högtalar bygge men vet inte riktigt vilket jag skall satsa på till min musik smak. Lyssnar på allt från Michael Jacksson, Metallica, Raised Fist till mestadels renodlad hip hop av det mindre kommersiella slaget. Men vill ändå kunna dra på nån party dänga då jag känner för det. Spelar även en hel del och tittar på film.
Letar först och främst efter prisvärdhet. Kollat på HFLS-1 och ProAc klonerna då dessa ligger kring min budget(Klonerna är väl ungefär vad jag maximalt vill lägga ut just nu) men vet inte om dom passar min musik smak osv. Utan större kunskap lutar jag mer mot HFLS-1.
Ge mig era tankar eller förslag.
MVH bajsmalen
|
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
Posted - 2009/06/19 : 22:05:30
|
Jag var i samma sits för två år sedan. Det är absolut inte lätt att välja. Mitt val föll på Proac-klonerna och det har jag inte ångrat en sekund. Men de är relativt tungdrivna.
Jag skulle rekommendera att du letar runt efter en snäll medlem så du får lyssna på båda alternativen innan du bestämmer dig. Bor du på landets framsida så är min dörr öppen för att lyssna på proac iaf. |
"Learning by doing" |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2009/06/20 : 01:40:46
|
Bor du på landets andra framsida så är du välkommen att lyssna på mina alster! Mvh/ Amatören |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
bajsmalen
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2009/06/20 : 12:59:32
|
Bor uppe i Norrbotten men tack för era erbjudanden |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/06/20 : 13:18:01
|
Den musik du lyssnar på verkar må bra av lite större membranarea än vad vanliga tvåvägare har, speciellt om man vill kräma på lite emellanåt. Jag skulle tittat på trevägare med åtminstone en åtta i basen, tex den här: http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm Skulle inte tro att de blir dyrare än klonerna heller men jag har inte räknat på det. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2009/06/20 : 14:23:51
|
-> Bajsmalen Har du verkligen valt passande nick för detta forum? |
|
|
bajsmalen
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2009/06/20 : 18:05:08
|
jonasz: skall kika lite mer på den där när jag tar mig hem, titta efter nån lite mer genomförlig ritning, är som sagt nybörjare inom högtalarbyggen. tack för tipset, mer såna här inlägg tack.
ludo: passande vet jag inte men har i stortsett haft det som "nickname" inom alla sammanhang vad det gäller datorn och dylikt så det var inget jag tänkte på direkt.
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
|
bajsmalen
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2009/06/21 : 00:11:28
|
Bardis: söker något lite snyggare estetiskt |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2009/06/21 : 12:04:56
|
"Big Is Beautiful" |
Modda allt som går att modda! |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2009/06/21 : 15:25:02
|
hej, bor också i Norrbotten så en välmenande rekommendation känns helt OK hoppas jag. Jag mal vidare med min stående rekommendation om Valutronics SQ-50. Kostar ca 2000-2500:- att bygga om du gör det själv och med inte alltför exklusiva material. Och låter dessutom jäkligt bra enligt min erfarenhet. Går i mitt rum (12m2)spikrakt ner till 25hz. Men dom är inte särskilt förlåtande mot mindre välljudande komponenter i anläggningen! Däremot så spelar dom all musik lika bra enligt mitt tycke. Och hur esteiskt tilltalande dom blir hänger ju naturligtvis på dig. |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2009/06/21 : 15:25:55
|
dom är dessutom lättdrivna ! |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/06/21 : 21:03:43
|
Jo, Urbans förslag är ju tryggast. Genomtestad. Rak frekvansgång. Billiga. Enkla att bygga. Mitt förslag är ju mer experiment, och att du kanske hade nära till elementen i annonsen...du kanske sitter och lyssnar nu efter dagens bygge? |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
bajsmalen
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2009/06/21 : 22:30:45
|
sundström: kändes inte så lockande just nu då jag är ute efter att få bygga lite också som tidsfördriv istället för att i princip skruva fast en bas i en planka . skämt åsido, är det vanligt att folk bygger med "bil-basar"? tänkte min bror äger www.multimedia-import.se så ni kan gärna kika in där isåfall (smygreklam, man tackar)
urban: såg intressant ut, ska kika mer på denna
petterpersson: ska kika mer på denna också, hitta inget pris på sidan så antar att jag får maila dom. har ett par jamo xln 25i i fint skick ståendes dock, i uppbyggnad så känns dom relativt lika i mina ögon
har kommit några väldigt givande inlägg hittils så man får allt tacka som gröngöling på detta forum |
|
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
Posted - 2009/06/21 : 22:33:11
|
Oavsett vilket projekt det blir, så lycka till! |
"Learning by doing" |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/06/21 : 23:58:22
|
Visst finns det bättre element till dipolbygge, men det brukar gå bra med billiga element. Sen blir det en kul överraskning att höra dipoler eftersom elementen inte behöver tampas med en lådas nackdelar.
Dipolerna klar dock inte att partaja lika hårt som Petters förslag. |
|
|
|
Topic |
|