Jag har fått ordning på min gamla gitarr och blev sugen på att bygga ett slutsteg att användas till en så kallad POD.
Jag har kollat lite grann på ax84 forumet men blir lite osäker och tänkte rådfråga expertisen här..
Rör skall det ju vara och runt 50W bör steget kunna klämma ur sig...
Någon som har tips på något lättbyggt?
/JZ
Signatur..
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts
Posted - 2009/06/20 : 12:44:45
Hej Joakim!
Titta här,http://www.duncanamps.com/ massor med scheman, Marshall slutstegen är enkla att kopiera och är grunden för mycket hårdrocksljud. ax84 förstärkarna är roliga men mycket små effektmässigt. Satsa på något enkelt medd ECC82/83 och EL34 ( Du behöver en annan utgångstrafo än den Du fick med dig, den är för SE inte PP.
Ingvar
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co.
Jag vill inte få folk att lämna detta forum- MEN snackar vi Gitarrförstärkare så finns Gurusarna på Ljudbojen (nåja- jag vet att några riktiga rörisar även häckar här... förutom redan nämnda så brukar Johan "Maglemer " ofta titta in här.
Vad du skall ha för slutsteg beror lite på vad du gillar- TY- gitarrförstärkare SKALL förändra "färga" ljudet och även om jag personligen anser att man gör det mesta i preampen så finns det element i slutsteget som färgar på sitt sätt... Kör man full "platta" på ett rörslutsteg för gitarr som har rörlikriktare så "sagar" den.
Gillar du "rent" ljud bör du snegla åt fenderhållet (t.ex Bassman) Distat ljud - Marshall
Man ska inte förakta rörgurus och gitarrförstärkare med rör Det är väl ofta det som mycket av musik är uppbyggt på/med från början? Innan det kommet till våra lyssningsplatser!
Jo jag fattar vad Du menar. Har en av vadera hemma. Men en viktig sak är att välja rätt hötalare.
En Marshall med Jensen högtalare funkar inte. Det bara är så. Men det kanske är et senare beskymmer. Billiga, nedslitna Marshall kabinett finns det annars ganska gott om.