HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Varning för dåligt ljud på nyutgiven vinyl
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

beetype
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/06/01 :  22:55:13  Show Profile Send beetype a Private Message  Reply
Eftersom jag själv har gjort alldeles för många vinylköp på sistone som gjort mig besviken ljudkvalitetsmässigt, så tänkte jag att man att man här kan varna för skivor med undermåligt ljud, så att vi hjälper varandra att undvika problemet.

Edited by - beetype on 2009/10/23 21:47:07

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/06/01 :  23:45:41  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Gillar inte metallicas nya 45 rpm MoFi utgåvor - Hissade i diskanten.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2009/06/01 :  23:47:19  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
The pipettes, we are the pipettes. Distar iaf på mina skivspelare så att den är olyssningsbar.

# Jon
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/06/02 :  09:58:32  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
En kompis tyckte Rolling Stones senaste (nåja, kanske ett par år då) på vinyl var rent usel.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2009/06/02 :  12:10:20  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Anthony and the Johnsons senaste lät bättre på cd än vinyl...
Go to Top of Page

beetype
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/06/02 :  15:42:56  Show Profile Send beetype a Private Message  Reply
José Gonzales senaste låter minst sagt uselt. Ingen detaljrikedom och utan detaljer, helt enkelt amatörmässigt. Det värsta är dock den enormt överdrivna komprimeringen av dynamiken. Inga toppar, inga dalar. Mycket synd på bra låtmaterial och tråkigt för José som har en intressant röst och säreget uttryckssätt.
Jag har inte hört CD-versionen. Någon som upplevt att den lider av samma syndrom?
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2009/06/02 :  17:40:41  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Tycker nog att José Gonzales senaste på CD inte låter helt bra, den lider nog av samma syndrom...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/09/16 :  00:57:16  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
The Coffinshakers "vita" LP låter inte bra i de höga registren... det distar en del i s'en bl.a
Har en Philips electronic 212 med elliptisk nål.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/09/16 :  13:43:27  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
bob dylans Dylan Bob : Together through life på LP hur låter den?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2009/09/16 :  15:53:12  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Funkar väl ok!
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/09/16 :  20:50:39  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Finns att köpa från 399:- och på ginza tar 199 för samma LP hur kan det skilja 200:-?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/09/16 :  21:02:18  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Coldplay, X&Y låter blääää på vinyl. Snyft

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/09/17 :  12:26:18  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Ang. dåligt ljud i vinyl så har jag en liten undring ang bildskivor, har nämligen en liten dispyt om ett omdömme på tradera.

Hur är dessa i ljud kvalité den som har sålt den anser att det inte finns en bildskiva som inte låter skit i stort sett och knastrar, medans jag har hört samma skiva stort sett knaster fri, plus att jag har en stratovarius skiva som inte finns tillstymmelse av knaster eller "dåligt" ljud.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/09/17 :  12:35:38  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
köpte 2 Pink Floyd bildskivor på Ginza för några år sedan men dom lät verkligen inte bra så nu pryder dom på väggen istället. Helt platt och instängt ljud...

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2009/09/20 :  18:46:40  Show Profile Send Eriken a Private Message  Reply
Köpte Anthony and the Johnsons - Another world på vinyl och den var rejält skev nypressad.. dåligt ljud också.
Go to Top of Page

Grison
Starting Member

24 Posts

Posted - 2009/09/21 :  11:38:27  Show Profile Send Grison a Private Message  Reply
Min tumregel är att man inte ska räkna med att en bildskiva låter bra, skulle den mot förmodan göra det får man ta det som en bonus.

Pro-Ject 1Xpression III med AT95HE och Tube Box SEII.
Rogue Audio Tempest II Magnum
ShengYa CD-S10
Philips CD104
H/K TD392
QLN 604 MKII
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/09/22 :  21:59:33  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Matta; vilken skiv titel av José Gonzales var det som du inte tyckte lät bra ? jag tänkte beställa IN OUR NATURE Clear vinyl hur låter den?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/09/22 :  22:41:44  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Generellt är nyutgiven vinyl inte vägen till ljudnirvana. Många lever just nu på intresset för vinyl men saknar all kunskap som fanns hos teknikerna på 50-85 talet. Visst, det finns undantag men då kostar det därefter.

I det flesta fall skulle jag nog köpa CD-utgåvan och fortsätta att köpa begagnad vinyl från den tiden de hade koll på läget.

mvh

geldis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/09/22 :  23:02:42  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Tror inte det har med okunskap att göra, normalt är det ju bara mastringen som skiljer mellan CD och vinyl och får den som mastrar en "het" mix så är det ju inte mycket han/hon kan göra vad gäller klippning etc.

Som regel är mastringen det enda steget i produktionen där man kan vara hyggligt säker på att den som gör det kan sitt jobb, det är ju ett betydligt "snävare" fält än mixning och kräver dyrare utrustning så de som hänger kvar gör det därför att de har nöjda kunder.

Man kan alltså vara rätt säker på att det låter som det är meningen att göra, vilket å andra sidan definitivt inte alltid betyder att det låter bra.

Lite OT men läste att "adaptiva limiters" har blivit rätt popupulära i vissa kretsar; det är en typ at pluggin (eller hårdvara) som gör att signalen klipper trots att den inte är fullt utstyrd. Idén är att skapa den typ av dist som gör att det låter högt a'la köksradio på högsta volym även på vanlig stereo.
Ungefär så anti-hifi det kan bli....

Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2009/09/23 :  12:15:56  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Freddie Boy - det är den skiva du pratar om, In our nature. Har dock ingen erfarenhet av vinyl-skivan.

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/09/26 :  23:53:05  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
man talar mycket om komprimering, komprimeras musiken även på LP skivor? är det "adaptiva limiters" som används som gör att det ibland kan uppfattas som att det blir dist på höga frekvenser på vissa nya LP, är det rätt uppfattat f95toli? diana kralls senaste tycker jag låter grymt bra på LP och jag hör inget distande på den. är det isf bara på vissa LP som detta då hörs?
lite förvirrande detta....

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/09/27 :  23:43:21  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Alltså... ibland används väl komprimering/komressorer redan i inspelningsfasen (för att artisten och/eller producenten vill ha det så, för att skapa ett fett och tight sound) och ibland används komprimering vid mastring (för att skivbolaget vill att skivan ska låta "högt" och därmed sticka ut på radion, detta fenomen kallas för "Loudness War")

Ofta så är vinylutgåvan av ett album mastrat på ett annat sätt än CD-utgåvan och låter därför bättre.

Min erfarenhet är att nyutgiven vinyl är av mycket god kvalitet rent ljudmässigt, men därimot så verkar själva vinylen känsligare än tex. original från tex. 70-talet (jag har flera gamla 70-tals klassiker som ser ut som skridskobanor men spelar kanonbra) och det är tyvärr ganska vanligt att nya vinyler har små defekter som tex. små gropar i skivans yta... märkligt, nu när upplagorna är så små så borde sådana problem vara obefintliga.
Bildskivor kan låta okej, men det gör de oftast inte

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2009/09/27 23:43:58
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/09/28 :  20:31:33  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
tack Opethic, intressant det dår. du har ju rätt om att gamla LP har ju bättre kvalite och låter bra för att ha många år på nacken.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/10/02 :  23:54:50  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
hur är det med Danko Jones på Vinyl?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Dxe_1956
Starting Member

37 Posts

Posted - 2009/10/03 :  19:44:16  Show Profile Send Dxe_1956 a Private Message  Reply
Man kan ju hoppas att det kommer mer vinyl i bra kvalitet nu när mer och mer vill ha formatet igen.

All my friends are boppin' the Blues
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/10/03 :  20:38:54  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
quote:
ibland används väl komprimering/komressorer redan i inspelningsfasen (för att artisten och/eller producenten vill ha det så, för att skapa ett fett och tight sound) och ibland används komprimering vid mastring

Precis, det är viktigt att förstå att så gott som ALL musik komprimeras i något skedde (kompressorer i pedalform används ju ex. rätt ofta mellan elgitarr och förstärkare inom ex. blues).
Det är bara de senaste åren det ens blivit tekniskt möjligt att spela in helt utan komprimering (med 24-bitars inspelning så är det inte längre nödvändigt), innan dess så användes nästan alltid en kompressor direkt efter mikrofonförstärkaren för att "få plats" med signalen i det dynamiska omfånget på ex. band eller 16-bitars digitala media. Endera används en dedikerad kompressor (de har funnits sedan 40-talet, och en del av de kompressorer som forfarande används är äldre än LP skivan, oftast rörbaserade) eller också så användes de interna kretsarna i rullbandspelare etc (som så gott som alltid komprimerar signalen, det är därför en del fortfarande använder dem).
Under mixningskeddet används sedan nästan alltid kompressorer på de olika instrumenenten; ex. trummor spelas ofta in med en massa mikrofoner och det är vanligt att man lägger in kompressor på "bussen" man får när man mixat samman signalen från dessa för att "limmat ihop" signalen. Som regel används även kompressorer på all sång samt akustiska instrument såsom gitarr.

Observera nu att man normalt ALDRIG komprimerar hårt under mixningen (om det inte är en speciell effekt man är ute efter) och definitivt inte så att det klipper.

Poängen är att komprimering i sig inte är "fel" utan är en självklar del av inspelnings/mixning. Problemet de senaste åren har oftast varit den komprimering som används vid mastringen; viss komprimering (samt limiters men då som "försäkring" mot för het signal) har alltid används även här (även för vinyl) men problemen uppstår när signalen komprimeras så hårt att all dynamik försvinner samt i värsta fall signalen klipper vilket leder till distortion.

För de som är intresserade kan jag rekommendera Rob Katz bok "Mastering Audio" som tar upp allt detta+en massa annat; jag tror alla som är intresserade av "tekniken bakom musiken" kan hitta något i den som de tycker är intressant (den vänder sig alltså inte bara till folk som mastrar/mixar).

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000