Author |
Topic |
beetype
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2009/06/01 : 22:55:13
|
Eftersom jag själv har gjort alldeles för många vinylköp på sistone som gjort mig besviken ljudkvalitetsmässigt, så tänkte jag att man att man här kan varna för skivor med undermåligt ljud, så att vi hjälper varandra att undvika problemet. |
Edited by - beetype on 2009/10/23 21:47:07 |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/06/01 : 23:45:41
|
Gillar inte metallicas nya 45 rpm MoFi utgåvor - Hissade i diskanten. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
JonFo
Member
218 Posts |
Posted - 2009/06/01 : 23:47:19
|
The pipettes, we are the pipettes. Distar iaf på mina skivspelare så att den är olyssningsbar.
# Jon |
|
|
24U
Member
883 Posts |
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 12:10:20
|
Anthony and the Johnsons senaste lät bättre på cd än vinyl... |
|
|
beetype
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 15:42:56
|
José Gonzales senaste låter minst sagt uselt. Ingen detaljrikedom och utan detaljer, helt enkelt amatörmässigt. Det värsta är dock den enormt överdrivna komprimeringen av dynamiken. Inga toppar, inga dalar. Mycket synd på bra låtmaterial och tråkigt för José som har en intressant röst och säreget uttryckssätt. Jag har inte hört CD-versionen. Någon som upplevt att den lider av samma syndrom? |
|
|
matta
Member
627 Posts |
Posted - 2009/06/02 : 17:40:41
|
Tycker nog att José Gonzales senaste på CD inte låter helt bra, den lider nog av samma syndrom... |
Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23) |
|
|
Phoenix
Member
80 Posts |
Posted - 2009/09/16 : 00:57:16
|
The Coffinshakers "vita" LP låter inte bra i de höga registren... det distar en del i s'en bl.a Har en Philips electronic 212 med elliptisk nål. |
If it's to loud, You're to old. |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2009/09/16 : 13:43:27
|
bob dylans Dylan Bob : Together through life på LP hur låter den? |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2009/09/16 : 15:53:12
|
Funkar väl ok! |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2009/09/16 : 20:50:39
|
Finns att köpa från 399:- och på ginza tar 199 för samma LP hur kan det skilja 200:-? |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/09/16 : 21:02:18
|
Coldplay, X&Y låter blääää på vinyl. Snyft
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Phoenix
Member
80 Posts |
Posted - 2009/09/17 : 12:26:18
|
Ang. dåligt ljud i vinyl så har jag en liten undring ang bildskivor, har nämligen en liten dispyt om ett omdömme på tradera.
Hur är dessa i ljud kvalité den som har sålt den anser att det inte finns en bildskiva som inte låter skit i stort sett och knastrar, medans jag har hört samma skiva stort sett knaster fri, plus att jag har en stratovarius skiva som inte finns tillstymmelse av knaster eller "dåligt" ljud.
|
If it's to loud, You're to old. |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2009/09/17 : 12:35:38
|
köpte 2 Pink Floyd bildskivor på Ginza för några år sedan men dom lät verkligen inte bra så nu pryder dom på väggen istället. Helt platt och instängt ljud... |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
Eriken
Member
56 Posts |
Posted - 2009/09/20 : 18:46:40
|
Köpte Anthony and the Johnsons - Another world på vinyl och den var rejält skev nypressad.. dåligt ljud också. |
|
|
Grison
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2009/09/21 : 11:38:27
|
Min tumregel är att man inte ska räkna med att en bildskiva låter bra, skulle den mot förmodan göra det får man ta det som en bonus. |
Pro-Ject 1Xpression III med AT95HE och Tube Box SEII. Rogue Audio Tempest II Magnum ShengYa CD-S10 Philips CD104 H/K TD392 QLN 604 MKII |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2009/09/22 : 21:59:33
|
Matta; vilken skiv titel av José Gonzales var det som du inte tyckte lät bra ? jag tänkte beställa IN OUR NATURE Clear vinyl hur låter den? |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2009/09/22 : 22:41:44
|
Generellt är nyutgiven vinyl inte vägen till ljudnirvana. Många lever just nu på intresset för vinyl men saknar all kunskap som fanns hos teknikerna på 50-85 talet. Visst, det finns undantag men då kostar det därefter.
I det flesta fall skulle jag nog köpa CD-utgåvan och fortsätta att köpa begagnad vinyl från den tiden de hade koll på läget.
mvh |
geldis |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/09/22 : 23:02:42
|
Tror inte det har med okunskap att göra, normalt är det ju bara mastringen som skiljer mellan CD och vinyl och får den som mastrar en "het" mix så är det ju inte mycket han/hon kan göra vad gäller klippning etc.
Som regel är mastringen det enda steget i produktionen där man kan vara hyggligt säker på att den som gör det kan sitt jobb, det är ju ett betydligt "snävare" fält än mixning och kräver dyrare utrustning så de som hänger kvar gör det därför att de har nöjda kunder.
Man kan alltså vara rätt säker på att det låter som det är meningen att göra, vilket å andra sidan definitivt inte alltid betyder att det låter bra.
Lite OT men läste att "adaptiva limiters" har blivit rätt popupulära i vissa kretsar; det är en typ at pluggin (eller hårdvara) som gör att signalen klipper trots att den inte är fullt utstyrd. Idén är att skapa den typ av dist som gör att det låter högt a'la köksradio på högsta volym även på vanlig stereo. Ungefär så anti-hifi det kan bli....
|
|
|
matta
Member
627 Posts |
Posted - 2009/09/23 : 12:15:56
|
Freddie Boy - det är den skiva du pratar om, In our nature. Har dock ingen erfarenhet av vinyl-skivan. |
Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23) |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 23:53:05
|
man talar mycket om komprimering, komprimeras musiken även på LP skivor? är det "adaptiva limiters" som används som gör att det ibland kan uppfattas som att det blir dist på höga frekvenser på vissa nya LP, är det rätt uppfattat f95toli? diana kralls senaste tycker jag låter grymt bra på LP och jag hör inget distande på den. är det isf bara på vissa LP som detta då hörs? lite förvirrande detta.... |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2009/09/27 : 23:43:21
|
Alltså... ibland används väl komprimering/komressorer redan i inspelningsfasen (för att artisten och/eller producenten vill ha det så, för att skapa ett fett och tight sound) och ibland används komprimering vid mastring (för att skivbolaget vill att skivan ska låta "högt" och därmed sticka ut på radion, detta fenomen kallas för "Loudness War")
Ofta så är vinylutgåvan av ett album mastrat på ett annat sätt än CD-utgåvan och låter därför bättre.
Min erfarenhet är att nyutgiven vinyl är av mycket god kvalitet rent ljudmässigt, men därimot så verkar själva vinylen känsligare än tex. original från tex. 70-talet (jag har flera gamla 70-tals klassiker som ser ut som skridskobanor men spelar kanonbra) och det är tyvärr ganska vanligt att nya vinyler har små defekter som tex. små gropar i skivans yta... märkligt, nu när upplagorna är så små så borde sådana problem vara obefintliga. Bildskivor kan låta okej, men det gör de oftast inte |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2009/09/27 23:43:58 |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2009/09/28 : 20:31:33
|
tack Opethic, intressant det dår. du har ju rätt om att gamla LP har ju bättre kvalite och låter bra för att ha många år på nacken. |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 23:54:50
|
hur är det med Danko Jones på Vinyl? |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
Dxe_1956
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 19:44:16
|
Man kan ju hoppas att det kommer mer vinyl i bra kvalitet nu när mer och mer vill ha formatet igen. |
All my friends are boppin' the Blues |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 20:38:54
|
quote: ibland används väl komprimering/komressorer redan i inspelningsfasen (för att artisten och/eller producenten vill ha det så, för att skapa ett fett och tight sound) och ibland används komprimering vid mastring
Precis, det är viktigt att förstå att så gott som ALL musik komprimeras i något skedde (kompressorer i pedalform används ju ex. rätt ofta mellan elgitarr och förstärkare inom ex. blues). Det är bara de senaste åren det ens blivit tekniskt möjligt att spela in helt utan komprimering (med 24-bitars inspelning så är det inte längre nödvändigt), innan dess så användes nästan alltid en kompressor direkt efter mikrofonförstärkaren för att "få plats" med signalen i det dynamiska omfånget på ex. band eller 16-bitars digitala media. Endera används en dedikerad kompressor (de har funnits sedan 40-talet, och en del av de kompressorer som forfarande används är äldre än LP skivan, oftast rörbaserade) eller också så användes de interna kretsarna i rullbandspelare etc (som så gott som alltid komprimerar signalen, det är därför en del fortfarande använder dem). Under mixningskeddet används sedan nästan alltid kompressorer på de olika instrumenenten; ex. trummor spelas ofta in med en massa mikrofoner och det är vanligt att man lägger in kompressor på "bussen" man får när man mixat samman signalen från dessa för att "limmat ihop" signalen. Som regel används även kompressorer på all sång samt akustiska instrument såsom gitarr.
Observera nu att man normalt ALDRIG komprimerar hårt under mixningen (om det inte är en speciell effekt man är ute efter) och definitivt inte så att det klipper.
Poängen är att komprimering i sig inte är "fel" utan är en självklar del av inspelnings/mixning. Problemet de senaste åren har oftast varit den komprimering som används vid mastringen; viss komprimering (samt limiters men då som "försäkring" mot för het signal) har alltid används även här (även för vinyl) men problemen uppstår när signalen komprimeras så hårt att all dynamik försvinner samt i värsta fall signalen klipper vilket leder till distortion.
För de som är intresserade kan jag rekommendera Rob Katz bok "Mastering Audio" som tar upp allt detta+en massa annat; jag tror alla som är intresserade av "tekniken bakom musiken" kan hitta något i den som de tycker är intressant (den vänder sig alltså inte bara till folk som mastrar/mixar).
|
|
|
Topic |
|