HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Denon hörlur
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasseb
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/05/10 :  09:44:54  Show Profile Send lasseb a Private Message  Reply
Lurar på att köpa ett par Denon hörlurar. Står i valet och kvalet mellan AH-D5000 och AH-D7000. Priset för AH-D7000 hos Hifi-klubben är lite saftigt tycker jag (11.000 kr) men det går att köpa dem från Headroom (auktoriserad försäljare) i USA för ca 7.500 inkl frakt, tull och moms. Min undring - är det ngn som har erfarenhet av AH-D7000 och om de är värda merkostnaden jämfört med AH-D5000? Själv har jag enbart lyssnat på AH-D5000 och tyckte att de var bra och de har ju fått mycket bra recensioner i Hifi & Musik bland annat.Idag har jag ett par AKG K701 som jag vid köp av Denon-lurarna ska sälja - i fall ngn är intresserad!

Syns man så finns man och väntar man på något gott så väntar man aldrig lika länge som den som väntar på någon som gått - Arcam Solo music, Buchardt Audio S200, Denon AH-D7000, Heed canamp

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/05/10 :  10:16:03  Show Profile Send Twilighter a Private Message  Reply
hej där

om du är sugen på dessa lurar och även tänker dig handla från usa

ta en kik på denna länk
http://www.lawtonaudio.com/

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/05/10 :  11:44:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Intressant att läsa detta som Lawton Audio skriver på sin hemsida:
"That said, many find the sound of the Denons otherwise marred by a loose, out-of-proportion, and overpowering bass that interferes with and muddies up the midrange, making it sound a bit recessed and indistinct. As has been well documented, at times the thunderous bass can sound almost flatulent, like a whoopie cushion deflating into your eardrum."

Det stämmer ju med mina intryck när jag provlyssnade. Det lät väldigt mullrigt i basen på vissa låtar. Det avtände mig helt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lasseb
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/05/10 :  18:40:35  Show Profile Send lasseb a Private Message  Reply
Ja - jag har läst mycket om moddade och moddade Denon-lurar på Head-fi och åsikterna går isär där om det behövs eller inte. Håller på att kolla priserna hos Lawton - får se vad de säger. Mina AKG är i o f s ok - lite annan karaktär och sitter inte lika skönt som Denon som dessutom funkar bättre i den lyssningsmiljö jag befinner mig i (stör fru o barn mindre!). Men det skulle vara intressant att höra om ngn har erfarenhet av skillnaderna mellan Denon AH-D5000 och 7000 - tekniskt sett kanske de är rätt likvärdiga?

Syns man så finns man och väntar man på något gott så väntar man aldrig lika länge som den som väntar på någon som gått - Arcam Solo music, Buchardt Audio S200, Denon AH-D7000, Heed canamp
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/05/11 :  23:25:05  Show Profile Send Twilighter a Private Message  Reply
jag gör som så att jag listar en prislista jag fick av Mark så kan ni kolla själva

detta gäller 2009-05-11


LA7000
1. New D7000 (price varies) (förr $749, nytt troligt pris $999 f o m nu)
2. markl Mod: $129
3. Custom cups: $229
4. 5.5ft. Jena Neutrik: $499
5. 5.5ft. Jena Furutech: $649
6. 7.5ft. Jena Neutrik: $559
7. 7.5ft. Jena Furutech: $709
8. 10ft. Jena Neutrik: $639
9. 10ft. Jena Furutech: $789
10. Return shipping: $58


kan medela med att det är guldversionen av 600serien furtech som avses då han rekomenderar guldversionen över rodium rent ljudmässigt med dessa lurar.

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s


Edited by - Twilighter on 2009/05/11 23:26:43
Go to Top of Page

lasseb
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/05/12 :  06:09:38  Show Profile Send lasseb a Private Message  Reply
Jag har haft mejlkontakt med Mark Lawton de senaste dagarna och också fått de priserna. Han har dock problem att få tag i nya Denon AH-D7000-lurar. Men jag har löst det så att jag köpt ett par hos Headroom (headphone.com) för 799$ (priset på deras hemsida går enkelt att få ner - bara att fråga) minus 15 % discount (som man får om man ringer och besvarar ett par enkla frågor - se deras hemsida i övre högra hörnet - klicka på "Talk to our experts") = 680$ - ett bra pris tycker jag. Headroom skickar sedan lurarna till Mark för markl mod som sen skickar dem till mig. Jag nöjer mig med det och byter inte kablarna (även om det känns lockande!). Denon AH-D5000 har han på lager för 600$ inklusive markl mod och frakt till Sverige. Men efter att ha diskuterat det hit och dit rådde Mark mig utifrån min musiksmak att köpa D7000-lurarna. Spännande arrangemang detta - hoppas bara att allt klaffar - det är ju inte bara att gå ner runt hörnet och byta om något gått snett!

Syns man så finns man och väntar man på något gott så väntar man aldrig lika länge som den som väntar på någon som gått - Arcam Solo music, Buchardt Audio S200, Denon AH-D7000, Heed canamp

Edited by - lasseb on 2009/05/12 09:31:10
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/05/12 :  10:45:45  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Dra på med Jenakabeln.....så jämför vi!!!!!!!!!
Fan 1800 dollars,exkl. moms och tull, får ses som ett kap
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

lasseb
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/05/13 :  07:51:23  Show Profile Send lasseb a Private Message  Reply
Tror att kabeln blir överkurs för mig men ska fundera ett varv till - lurarna är nu på väg till Mark Lawton . En reflektion - jag betalade 5.300 kr för Denon AH-D7000 från Headroom (dollarkursen nu under 8 kr!)+ fraktfritt till Mark. Det är mindre än halva priset mot vad Hifiklubben tar här i Sverige. Även om momsen tillkommer kan jag inte se annat än att Hifiklubben antingen tar ett fruktansvärt överpris för lurarna eller köper in dem mycket oförmånligt. På direkt fråga har de svarat att de inte har planer på att sänka priset. Detta gör mig tveksam till dem som självutnämnda prispressare - är det på samma sätt med andra produkter de säljer?

Syns man så finns man och väntar man på något gott så väntar man aldrig lika länge som den som väntar på någon som gått - Arcam Solo music, Buchardt Audio S200, Denon AH-D7000, Heed canamp

Edited by - lasseb on 2009/05/13 07:54:57
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/05/13 :  08:16:22  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Jämföra vore roligt!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

lasseb
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/05/13 :  10:58:14  Show Profile Send lasseb a Private Message  Reply
Vi får se - har mejlkontakt med Mark om kablar så kanske...

Syns man så finns man och väntar man på något gott så väntar man aldrig lika länge som den som väntar på någon som gått - Arcam Solo music, Buchardt Audio S200, Denon AH-D7000, Heed canamp
Go to Top of Page

lasseb
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/05/15 :  06:11:07  Show Profile Send lasseb a Private Message  Reply
Ser nu att Headroom fr o m igår inte längre har kvar 15 % rabatten - så där hade man lite tur! Kan också vara bra att veta för den som läst mina tidigare inlägg.

Syns man så finns man och väntar man på något gott så väntar man aldrig lika länge som den som väntar på någon som gått - Arcam Solo music, Buchardt Audio S200, Denon AH-D7000, Heed canamp

Edited by - lasseb on 2009/05/15 06:12:22
Go to Top of Page

lasseb
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/05/16 :  11:31:20  Show Profile Send lasseb a Private Message  Reply
Lurarna kommer till Mark Lawton på tisdag i nästa vecka så nu måste jag bestämma mig om Jena kabel eller inte - beslutsångest! Man vill ju inte sitta o undra hur det låtit om.......men 5.000 kr är mkt om man inte får så mkt ljud för pengarna. Å andra sidan är 5.000 kr inte mycket i Hifi-världen och jag lyssnar ju en hel del i hörlurar och får man dessutom mkt ljudförbättring så.......som sagt beslutsångest!
By the way - finns det några som har erfarenheter av skillnaderna mellan originalkabeln och Jena-kabeln tar jag gärna del av dem!

Syns man så finns man och väntar man på något gott så väntar man aldrig lika länge som den som väntar på någon som gått - Arcam Solo music, Buchardt Audio S200, Denon AH-D7000, Heed canamp
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/05/16 :  16:00:10  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Denonlurarna funkar finfint med Harmony Designs stärkare! Gäller att hålla ordning på basen i lurarna.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

lasseb
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/06/03 :  15:00:59  Show Profile Send lasseb a Private Message  Reply
Nu har lurarna (markl-moddade Denon AH-D7000) anlänt från Lawton Audio och de låter helt fantastiskt redan - man kan undra hur de kommer att låta när de är fullt inspelade! Enligt Mark Lawton låter de lite "rough" de första 100 timmarna och är fullt inspelade efter 250 timmar. Jag behöll trots allt originalkabeln som enligt Mark är "quite good". I jämförelse med de AKG K701 jag haft tidigare så sitter de också fantastiskt bra på huvudet. Så nu är det bara att låta musiken flöda natt o dag de närmaste 250 timmarna!

Syns man så finns man och väntar man på något gott så väntar man aldrig lika länge som den som väntar på någon som gått - Arcam Solo music, Buchardt Audio S200, Denon AH-D7000, Heed canamp
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/06/03 :  20:27:35  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
grattis!!!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2009/06/04 :  19:04:41  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Intressant! Jag håller själv på med detta inköp. Gäller bara att få tag på ett par att skicka till honom. Helst så billigt som möjligt.
Skillnaden mellan 5000 och 7000 tyckte vi var rätt stor när vi lyssnade på dessa på hifi mässan. Framförallt var det djupet i basen och rösterna som var den stora skillnaden. Till 7000s fördel. Med denna mod och priset som är från Usa så är det inte så mycket att välja på...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/06/04 :  20:43:12  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
lasseb du har ett pm från mig
mvh, Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

lasseb
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/06/04 :  20:43:22  Show Profile Send lasseb a Private Message  Reply
Smaken är i och för sig olika men i jämförelse med mina AKG K701 så är Denon AH-D7000 klart bättre - och då är jag ändå ingen utpräglad älskare av bas - snarare tvärtom. Jag tycker precis som du att djupet och rymden är fantastisk och det lär sannolikt bli ännu bättre när de är helt inspelade.
Priset för mig på Headroom blev 680 $ (799 $ minus 15 % rabatt som jag tror att de inte har kvar men fråga går ju alltid), dvs ca 5300 kr. De skickade sen hörlurarna fraktfritt till Mark (gäller inom USA). Marks mod kostade 129 $ och frakten från Mark till Sverige 59 $. Sen kom den glada överraskning som jag i och för sig anade - skatt och moms togs endast ut på de kostnader jag haft hos Mark så det blev bara 540 kr. Slutsumman = ca 7300 kr = helt ok framförallt i jämförelse med Hifi-klubbens omoddade pris på 11000 kr. Känner mig inte särskilt omoralisk heller utan har bara följt strömmen.

Syns man så finns man och väntar man på något gott så väntar man aldrig lika länge som den som väntar på någon som gått - Arcam Solo music, Buchardt Audio S200, Denon AH-D7000, Heed canamp
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/06/05 :  10:07:09  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Way to go Lars!!!!!! Vi måste jämföra!!!!!
cheers dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

lasseb
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/09/08 :  20:14:12  Show Profile Send lasseb a Private Message  Reply
Tänkte avbörda mig några färska reflektioner nu när man börjat lyssna på musik via hörlurar efter en sommar med inte så mycket hörlurslyssning! Det är i och för sig inte lätt att göra en helt rättvis och neutral jämförelse mellan olika hörlurar - medvetet eller omedvetet tenderar man nog att övervärdera de man själv har. Själv har jag ett par Denon AH-D7000 som jag haft för modifiering hos Mark Lawton i USA. Jag är supernöjd med dessa i alla avseenden (ljud, komfort mm) - det är en ren och skär njutning att lyssna på musik via dem. Det var därför med stor nyfikenhet och spänning som jag i förra veckan lyssnade på Sennheisers nya "bästalur" - HD800. Men även med beaktande av det jag skrev inledningsvis så tycker jag att mina lurar utklassar Sennheisers i alla avseenden (även mellanregister och diskant) - inklusive komfort. Sennheiser-lurarna kändes faktiskt lite beslöjade enligt mitt tycke - jag tycker att även AKG 701 låter bättre. Nu vet jag i och för sig inte om de var fullt inspelade eller om CD-spelaren och hörlursförstäkaren var tillräckligt varma men även med beaktande av det så känner jag mig för en gångs skull nöjd med det jag har!

Syns man så finns man och väntar man på något gott så väntar man aldrig lika länge som den som väntar på någon som gått - Arcam Solo music, Buchardt Audio S200, Denon AH-D7000, Heed canamp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000