HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Armvinkel.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/05/14 :  09:08:19  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Hejsan Porta...

Jag hyser vissa tvivel till att det är bara en person som sköter om mail svaren, dom 2 mailen som jag fick i retur hade 2 olika avsändar namn: Mel och Mark. Men strunt i det, har köpt en på Ebay.co.uk som jag hoppas dyker upp inom 5-10 dagar.... Sen blir det skruva bort armen så får Vi se hur detta slutar.


...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/05/19 :  10:44:49  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Hojt...

Nu har ringen kommit och iom. detta så har jag en liten fråga.
Vet någon hur stora och med vilken gänga transport låsningsskruvarna är/har..? Misstänker att jag måste låsa chassit på denna när jag vänder runt apparaten. Som nämnt tidigare så är det en Systemdek IIX. Hela baletten är fjäder upphängd på den.


...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/05/21 :  12:57:54  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Hejsan Alla Vinyl Älskare...

Iom. att ingen svarade på min fråga så kan jag numera informera att gängan i transport låsningen på Systemdek IIX har M6, testade med en skruv och voila... Nu sitter VTA justeringen på plats och plötsligt så började maskinen producera musik. Arbetet tog 2 timmar ganska exakt iom. att jag var tvungen att slipa ur ringen som satt i armfästet.Dom konstiga S-ljuden var som bortblåsta.

Nu kommer nästa intressanta dilemma, finna en puppa som kan och vill leverera lite mer i dom högre registren men även har en fast och distinkt bas.

...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/21 :  13:33:52  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Ser du jag sa att det inte var jobbigt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/21 :  13:34:36  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
föresten vilken puppa har du?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/05/21 :  13:55:16  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Hej B-200.

För tillfället så har jag en Ortofon OM10 men det är ju budgetaren av dom äldre i OM-serien, såvida Vi inte räknar med OM5.
Räknar man lite på pris för en puppa till anläggningen så tror jag att man hittar rättvisa i puppor upp till runt 5000:- (min egen tanke)..Det spelar såpass bra ljudmässigt så det borde hamna där, även med tanke på resten av elektroniken.

Vad hade Du tänkt att föreslå till systemet..?


...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/21 :  14:49:39  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Själv använder jag en Benz ACE L
Men det finns ju Dynavector med som ser trevliga ut.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/05/21 :  15:03:19  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Tackar för detta B-200, Benz och DV noterat.. Det enda problemet som jag ser det är att det är svårt att få låna hem en för att testa denna på sina egna enheter och sin egna akustik. Det blir ju liksom lite av att köpa "grisen i säcken" om man nu inte lyckas med att förhandla sig till en retur rätt.

Fanken, det vore ju egentligen kanon om ett gäng skulle kunna samlas på ett ställe för att testa puppor med en given spelare, då får man ju höra många olika puppor på en och samma spelare, speciellt om någon skulle behöva en ny puppa och inte vet vad vederbörande skall satsa på. Men jag gissar att detta kan vara svårt att få till, Vi bor ju trots allt i ett avlångt land. Sen vill nog inte alla slita loss sina puppor som är väl inställda i deras egna spelare med risken att nåt kan gå fel/sönder.

Blir nog den med grisen metoden i alla fall....


...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/05/21 :  15:50:20  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Sitter också med en Benz Ace L och är mycket nöjd, den hamnar ju rätt i pris med...

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/05/21 :  16:05:43  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Hejsan Porta..

Lysande ju, då är det 2 röster på Benz Ace L. Någon som har några fler/andra idéer..?

Gissar att en MC-puppa i en "low-output" variant är att rekommendera iom. att jag inte kan justera ohmen på mitt RIAA-steg eller en MM-puppa.

...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/21 :  17:22:29  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
..och vilket riaa har du?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/05/21 :  17:35:30  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Hej B-200...

RIAA:t är ett Cambridge 640P som i sin tur är kopplad mot en Music Angel XDSE KT88 dvs. en röris.

...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2009/05/21 :  18:20:05  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Med tanke på att det kanske blir ett "Grisen i säcken köp" så kanske följande tips kan vara på sin plats.
Det kan ibland med med en MC, bli så att det låter för ljust eller mörkt, och det behöver inte bero på att PU´n är dålig, det kan med stor sannorikhet bero på att belastningsimpedansen i din RIAA inte matchar din PU. Har då RIAA´t ingen möjlighet att ändra belastningsimpedasen, så kan det bli aktuellt med resistortuning.
Här kommer lite nyttiga länkar som hjälper dig om det skulle behövas:
http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml
http://www.hagtech.com/loading.html
Jag har själv gjort resan med min Cleraudio Symphony, där rekommedationen var en last på 400 Ohm, vilket blev på tok för ljust, jag hamnade på 100 Ohm, innan det blev bra.
Det lönar sig att jobba med detta, man blir rikligt belönad, det är dessutom inte särskilt krångligt.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/05/21 :  22:53:57  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Hej Leif...

Hmmmm, för en el-analfabetiker så blir det krångligt och jag tror att jag råkar vara just en av det slaget. Jag kan mycket om maskiner, båtar, flyg osv. men el är inte min starkaste sida om jag får uttrycka mig på det sättet men tackar ändå för tipset...


...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/05/30 :  18:47:18  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Nu Gubbs, nu har jag fått tag på en puppa, dock defekt men vad jag vet så finns det ett utbytes system för dessa: Audio Technica AT-OC 9. Den har ingen arn och nål men vet att det går att byta ut den mot en ny av varianten ML/II. Har skickat mail till både UK och US och har fått reda på att det kostar $157 för en utbytes.

Betalar 250:- för puppan så det blir en hyfsad affär.

Vad tror Ni om en dylik med min anläggning och spelare..?


...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/06/03 :  20:11:21  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Afton Alla Vinyl-älskare...

AT-OC9:an är på väg, dock så ser det mörkt ut med utbyte för närvarande. Dom har höjt priserna kraftigt till nackdel för oss svenskar...

I detta läget är "Puppa-jakten" total för min del, skatte slantar kommer hoppas jag kommande vecka. Då blir det en ny puppa, dock osäker fortfarande på vad som kan vara lämpligt för min anläggning. Att "Tweaka" mitt RIAA är nog uteslutet pga. min okunskap i el-lära. Benz har några låtit vara bland dom bättre och även DV har nämnts. Flera förslag önskas av Er kunniga inom området.

...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/06/03 :  20:13:53  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
bästa tipset är väl och lyssna.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/06/03 :  20:23:29  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Lyssna..?? Hur menar Du nu tro B200..?

...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/06/04 :  17:45:25  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Hej...

Eftersom idéerna bara haglar in (fast inte) så har jag bestämt mig för 3 alternativ:

*Benz MC20E2 (Low)
*Benz Micro Gold (Low)
*Goldring 1042

Någon av dessa kommer att investeras i dock så måste det utrönas vilken som kan passa ihop med resten av systemet som finnes på plats.


...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/06/04 :  22:00:56  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag menar att du kunde åka runt till forummedlemmar som har de pickuper du tänkt dig och lyssna. Jag har min rigg och om du skulle ha vägarna förbi Trelleborg står dörren öppen. Så menade jag, fast jag har ju Benz ACE L inte de som du nu valt att lyssna närmre på.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/06/04 :  22:45:25  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Ahhh, då förstod jag B200... Lååångt är det till Trelleborg ifrån Arboga men skulle vara roligt.

Ang. Benz så har jag för mig att Ace'n är bra mycket dyrare än Micro'n. Därav mitt val till Micro'ns fördel. Vi får se vad det blir, har även blivit rekommenderad att titta närmare på Audio Note och deras pickuper.


...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/06/05 :  09:54:06  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Det kostar att ligga på topp

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/06/06 :  14:08:33  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Visst kostar det att ligga på topp, B200, men jag tror inte mitt system kan ta hand om så mycket bättre puppa än vad Benz Micro Gold i "Low" utförande är. Misstänker att det kommer att räcka till och bli över till och med...

Skulle dock vara roligt att höra en riktigt bra anläggning någon gång som kan återge allt som vinylen kan skapa. Om jag inte förstått saker och ting fel så är vinylen minst lika bra om inte bättre än CD:n i ljudet när det kommer till kritan, speciellt med bra återgivnings förutsättningar.

Ett bra RIAA istället för Cambridge 640P, finns det några bra förslag på dylika...?

...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/06/06 :  15:44:49  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Lehmann clack cube, Musical Fidelity X-lps i alla dess former (som jag gillade mitt v2 det var svårt att släppa det) är några bra.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pitts
Member

75 Posts

Posted - 2009/06/06 :  16:12:16  Show Profile Send Pitts a Private Message  Reply
Lehman har man ju hört talas om likaså den andre...

Hur är det med Trichord Dino MkII..? Och sedan till denna dess power supply..? Den har lite fler möjligheter att anpassas till en specifik puppa.


...........MVH:// Harry S, Medåker

"What goes up must come down".
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000