HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Köptips Garrard 301/401 ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/05/24 :  14:58:23  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Vad kan en Garrard 401 i nyskick med plint vara värd ?
Är det värt att köpa en eller ska man satsa på någon nyare ? ?
Tips på tonarm till den ?

Uppdaterad/Edit:

401 inköpt så nu är man ju sugen på en 301
Vad säger ni om Garrard 301 ?
Ska man ha en med grease eller oil ?
Vad ska man se upp med ?

Mvh

Edited by - Guru on 2009/07/03 11:46:23

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/24 :  16:16:17  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
1200 dollar i denna artikeln iaf.

http://www.positive-feedback.com/Issue25/garrard_401.htm

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/03 :  13:09:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är en hel del som uppgraderar lagret till KOKOMO bearing här hittar du det http://www.analogtubeaudio.de/128-1-garrard-tweaks.html det är inget jag själv har hört men enligt ägare till Garrard spelare är det en förbättring.

http://www.google.se/search?q=KOKOMO+bearing+upgrade&btnG=Search&hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=zc1&sa=2

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/07/05 :  16:46:53  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Inge mer tips om Garrard ?

Bubbel:
Tack för tipsen. Dom hade ju även en del till SME i länken du postade är lite sugen på "Bronze knife edge bearing"


Edited by - Guru on 2009/07/05 16:47:46
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/05 :  17:02:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ear här på forumet har köpte "Bronze knife edge bearing" och är väldigt nöjd men enligt honom var det lite meck att byta men det var värt besväret.

Jag har ägt två 301:or men de sålde jag vidare så jag har aldrig haft någon som spelare så jag kan tyvärr inte råda di vilken som är bäst eller några tips.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/07 :  08:53:31  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message  Reply
Det där med att byta ut plastlagret mot knivlagret i bronze kan diskuteras. Jag vet faktiskt inte om det är ngn hörbar skillnad.
Min pesonliga uppfattning är att på grund av vårt intresse "luras" vi att tro på alla tweakar och uppgraderingar. När vi sedan spenderar flera tusenlappar så "måste" vi ju tycka att resultatet blev mycket bättre annars "idiotförklarar" vi oss själva.
Ett annat bra exempel är de magnetlagrena som Clearaudio lanserade för ett tag sedan. En och annan HiFi-skribent tyckte att det var den största förbättring som någonsin hade gjorts, what so ever.
"Sanningen" enligt mig är att det fungerar men bara på de extremt tunga skivtallrikarna. På de lättare, och de är också ganska tunga, så medför det bara att tallriken hoppar jojo med ljud därefter.
Mitt tips är att ta det lugnt när uppgraderingsivern tar tag i dig och försök att tänka logiskt. Det finns gott om säljare som vill ha våra pengar. Linn, ännu ett exempel på att det kan kosta hur mycket som helst. Som Lp-12 ägare vågar man ju snart inte låta bli att uppgradera för då har man ju inte det senaste och bästa.
Tankar från en vinyl-och musikräv.
Mats Lindqvist
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/07/08 :  07:06:41  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Mitt tips är att ta det lugnt när uppgraderingsivern tar tag i dig och försök att tänka logiskt.


Du får jag helt enkelt köpa dom får att dom är snygga
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000