HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Statisk elektricitet...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/04/30 :  17:09:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
har en tendens att bildas på vissa skivor medan andra verkar vara helt immuna?

Dessutom:
Min gamla kolfiberborste (med slitet tryck på: Falu Radio-TV) av märket "static-off AM" generear faktiskt mera stisk elektricitet än den tar bort!!!!

De flesta av mina skivor accumulerar massor av statisk el när man borstar skivorna och reagerar med att suga med sig filtmattan på LP12:an när man ska byta sida.

Om jag behandlar skivan med Zerostat-pistolen efter borstning är detta inget problem och skivan tappar sin "filt-vidhäftnings-förmåga"
(Inköpt som NOS på en loppis för 25:- tillsammans med en BB sammetsborste, även den ny i originalförp. )

Vad kan man göra för undvika att det accumuleras statisk el överhuvudtaget? Finns det bättre borstar?

Jag vill helst inte sulla med vätskor på skivorna.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2009/04/30 :  20:02:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det kan vara så att borsten har blivit fet och måste rengöras det var någon här på forumet som tipsade om att man tvättade rent kolfiberborsten med alkohol. Mofi har en bra borste som många är väldigt nöjda med har bara provat den och den håller vad de lovar. Loppisfynd är bra jag hittade min decca borste för ynka 10:- helt klart prisvärt.

Att tvätta skivor är mer positivt än man tror jag köpte en tvätt för tre-fyra år sedan och kan inte vara utan den det händer ofta att jag tvättar om skivorna bara för att de låter bättre. Även nya som begagnade får sig en omgång. Det är väldigt vanebildande att lyssna på tysta skivor lilla minsta knaster reta upp en.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/04/30 :  23:17:54  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Hjälper tvätten mot statisk elektricitet också?
Vad är det för tvätt du har, Bubbel?
Är det någon du rekommenderar?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2009/05/01 :  09:24:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har en Okki Nokki och använder L'Art du Son som tvättvätska. Man bör använda de bättre tvättvätskorna för de håller vad de lova även om jag inte har provat mer än ett par så fastnade jag för L'Art du Son. En av orsakerna till att jag valde denna vätska är att den inte innehåller någon form av alkohol bara tensider och inga konstiga tillsatser har en doft som påminner om Dove tvål.

Bra tvättmedel tar bort statisk elektricitet framför allt så blir man av med allt knaster som orsakas av smuts, väldigt vanebildande. Det är upp till var och en vilken tvättmaskin man vill ha det finns flera märken jag tittade på mest prisvärd när jag köpte men det enda som är negativt är att sugmotorn är högljudd. Ett märke som jag har tittat på mycket och beställer reservdelar från (borst och sammetremsor) http://www.hannl-vinylcleaner.com/de/index.php det är nog mer vad plånboken förmår vilken tvättmaskin man väljer.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/05/01 :  10:25:57  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Jag tvättar förhand, bara lite tvål och ljummet vatten på skivan, sen torkar jag med en bomullshandduk försiktigt så det blir rent och tort. Köpte Jan Johanssons Jazz på Ryska för många årsedan, skivan såg fin ut men när jag spelade den så var det en massa distortion....tvättade skivan sen var det borta....

Varför tvättar du nya LP, Bubbel, tycker du att de låter bättre?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/01 :  10:44:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Jag tvättar förhand, bara lite tvål och ljummet vatten på skivan, sen torkar jag med en bomullshandduk försiktigt så det blir rent och tort.

Jag gjorde något liknande, men resultatet blev en del extra knaster.

Men (party)fingeravtrycken försvann. (Livet i student korridor var stökigt redan på i slutet på 60-talet).

Kranvattnet kanske inte var det bästa?
Eller är det tvålen?
Eller båda dera?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/05/01 :  11:22:23  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Hmm satt och tänkte på att, är det ingen som har testat att göra en "matta" av esdmatta ni som jobbar inom elektronikhandel och industri vet nog vad jag prata om.

Skulle inte det kunna funka? den leder ju spänning och jordar sig själv mot centrum tappen på spelaren.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2009/05/01 :  21:06:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Varför tvättar du nya LP, Bubbel, tycker du att de låter bättre?

Ofta finns det en del skräp i spåren från bearbetningen efter pressen när de skär av kanten runt skivan ibland har jag fått nya skivor som är väldigt statiska och det minimerar man genom en tvätt. Sedan har jag fått för mig att gynnsam miljö för nålen är viktig och minimerat slitage.

När man tvättar med vatten från kranen är det viktigt att veta vilken typ av vatten som kommer ut, kalk garanterat knaster hur andra vattentyper är vet jag inte men det är bara att prova.

Bara för att veta säkert så köper jag destillerat vatten på bolaget fel apoteket skall det vara fem (5)liter går på knappt 60kr och räcker till minst ett par tusen skivor när jag tvättar.

anders

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/05/01 :  21:36:04  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Kranvatten är en fullständig katastrof på skivorna... Hur mycket mineralavlagringar som helst som ger knaster och inte minst sliter ut nålen alldeles för tidigt...

Skölj noga efter med destvatten (alltså noga och mycket) och låt lufttorka...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/05/02 :  12:10:41  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Jag har hört att statisk elektricitet är mer ett problem med dålig kvalitet på vinylen. Bra kvalitet på vinylen har färre problem med statisk elektricitet.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/05/03 :  14:11:15  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
har ej fått knaster på mina tvättade!!!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2009/05/03 :  15:31:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag har hört att statisk elektricitet är mer ett problem med dålig kvalitet på vinylen. Bra kvalitet på vinylen har färre problem med statisk elektricitet.

Dålig kvalitet på vinylen är ofta gammal vinyl som återanvänds och då blir det (har jag fått berättat för mig) luftbubblor i plasten.

Det är en del faktorer som skall falla in för att det skall bli statisk elektricitet det fick man bl.a lära sig på fysiken i skolan.

anders

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/05/05 :  15:57:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Visst är det så att vissa skivor blir fruktansvärt statiska nästan omedelbart, andra (oftast rejäla, tunga 70-talare) aldrig accumulerar någon statisk elektricitet. Så nog är det av betydelse vad det är för material.

Det blir nog en Okki framöver, det är vettigt att göra ren begagnatfynden innan man börjar svarva dem! ;)

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2009/05/05 :  16:38:44  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
quote:
Jag tvättar förhand, bara lite tvål och ljummet vatten på skivan,

Vad använder du för material/trasa/borste för rengöringen av vinylen eller spolar du rätt på?

//Kaka

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/05/07 :  11:32:14  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
en fuktig bomullshandduk med lite tvål sen torkar jag rent, ej någon borste.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000