HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 RIAA med kraftig nätdel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/04/28 :  22:37:08  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Har under flera år använt Lehmann Black Cube som RIAA och varit väldigt nöjd. Har inte jämfört med så många andra grammofonsteg här hemma men har tyckt att det låtit väldigt bra. Black Cuben finns i lite olika versioner. Jag har haft en med den (ursprungliga) inte så kraftiga nätdelen. Fick för mig att byta till den större nätdelen som följer med SEversionen. Men det visade sig inte så lätt att få tag på den och skulle dessutom kosta lite väl mycket så jag backade och tänkte att skillnaden ändå säkert bara var marginell.
(Den enda skillnaden mellan dessa versioner är nätdelen).

Häromveckan fick jag tillfälle att köpa en begagnad SE till ungefär samma pris som den separata nätdelen skulle kostat. (Nu blev det ju
även en liten uppgradering av mitt B-system med ursprungsCuben.)

Jag hade inga jätteförväntningar men märker att det blivit en stor förbättring av ljudet som yttrar sig i att jag sitter och lyssnar
på vinyl i stort sett varje kväll.
Det är ju inte första gången jag erfar betydelsen av kraftiga nätdelar i olika sammanhang och jag undrar stillsamt om nätdelen kan vara
en väldigt betydelsefull skillnad mellan olika RIIAsteg överhuvudtaget? Vad säger ni som vet, är kraftiga nätdelar en gemensam nämnare för de riktigt fina (och dyra) RIAAstegen?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

Edited by - Eref on 2009/06/26 12:33:00

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2009/04/28 :  23:26:44  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Detta med nätdelar är intressant!
Jag vill rekommendera denna tråd av ett helt fantastiskt riia bygge som totalt väger 16kg uppdelat på 3st chassin varav 2st är nätdelar

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=43299&SearchTerms=Lenn,Arts

grattis till uppgraderingen




http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/04/29 :  09:04:58  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Strömmen är ju viktig, för ju stabilare ström desto renare signal och därmed färre elektriska störningar som kan påverka skivspelaren. Och möjligen är det så att tunga nätdelar är mer stabila, än små nätadapters som man sticker in i "två hål i väggen".


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/04/29 :  09:17:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Absolut jag använder själv ett diy phonosteg där nätdelen skulle mycket väl passa i ett slutsteg.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/04/29 :  09:23:34  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Lite paradoxalt så är det faktiskt så att ju svagare signal desto viktigare att strömförsörjningen är stabil och tyst. Från pu kommer någon millivolt, eller några microvolt om vi har en mc, alltså störningskänsligt.
Det enklaste är att överdimensioner grovt med trafo och glättning, gärna i kombination med blybatterier.
Den som byggt Hiragas MC step up för DL103 har hört vad det kan göra med att nätagg som ser ut som en starthjälp till trucken.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/04/29 :  18:07:35  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
"If more is better, then too much will be just fine"
Ujujuj, ett phonosteg som väger in på 20 kilo...
Skulle trots allt kännas som lite obalans i min anläggning.

Men egentligen är det ju helt logiskt att ju svagare signal desto ömtåligare och viktigare med kraftiga nätdelar.
Black Cube SEs nätdel är ingen mastodont men det behövs inget närmare analyserande för att höra förbättringen.

Funderar på om det skulle löna sig att förse Riior i de lägre prisklasserna (NAD, Cambridge, Kjell & Co m.fl.) med lite kraftigare
strömdel istället för de löjligt små "bulorna". Nån som provat?

Hiragas MCstep up till DL-103 låter som en våt dröm för mig...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/06/25 :  21:21:59  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
För att väcka liv i en smågammal tråd *ler*

Kan ni rekommendera en bra och relativt kraftig nätdel till min Cambridge Audio 640P?
Ge mig helst en länk till en befintlig lösning! Vilka specifikationer måste den alltså ha?

kjell.com/ clasohlson.se/ osv. borde ha några hyfsade grejer till salu.

Edited by - pick-me-up on 2009/06/25 23:00:32
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2009/06/26 :  08:42:30  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Jag kommer ihåg ett äldre nummer av HiFi*&Musik där Josef Svalander 'moddade' ett Vincent-RIAA stegvis. Från en kraftigare väggbula till en helt nytt spänningsmatning. Tror jag har en elektronisk kopia liggandes på någon dator. Kan leta reda på den om det är intressant.

Själv hittade jag en 2A-bula på jobbet från någon skrotad datakom-grej som jag har till mitt Vincent-RIAA. Har dock inte rört något i själva RIAAt, ännu ...

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2009/07/13 13:17:45
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/06/26 :  10:53:26  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej
Vill lyfta upp filtret efter trafon som en viktig detalj.
Moderna elektrolyter skapar otäcka strömspikar (ju lägre ESR, desto mindre rippel, men destå större strömspikar), under en kortsekvens.
Dessa strömspikar mättar trafons kärna varför induktansen momentant faller, och genererar stöningar (luft och kablelburna) både ut och in från trafon.
Bygg en nätdel med en drosslel först i filtret (sk L-filter)
Det är det bästa, näst efter batterier med lågt inre motstånd (Ni-CD. Mi-MH eller blycell).

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/06/26 10:54:17
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/06/26 :  12:16:31  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Lite OT.

RIAA skall det stavas och inget annat.

The Recording Industry Association of America (RIAA) is the trade group that represents the U.S. recording industry. Its mission is to foster a business and legal climate that supports and promotes our members' creative and financial vitality. Its members are the record companies that comprise the most vibrant national music industry in the world. RIAA members create, manufacture and/or distribute approximately 85% of all legitimate sound recordings produced and sold in the United States.

In support of this mission, the RIAA works to protect intellectual property rights worldwide and the First Amendment rights of artists; conducts consumer, industry and technical research; and monitors and reviews state and federal laws, regulations and policies. The RIAA® also certifies Gold®, Platinum®, Multi-Platinum#8482;, and Diamond sales awards, as well as Los Premios De Oro y Platino#8482;, an award celebrating Latin music sales.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/06/26 :  12:40:12  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Vox, det där var väl inte OT. Ändrade de ställen jag såg.
Misstänker att jag skrivit fel på många ställen tidigare...
Svårt att se skillnaden tycker jag.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/06/26 :  13:06:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det finns många som skriver fel för att vara rätt borde vi skriva grammofonförstärkare men det kanske är ett för långt ord RIAA är bara en standardisering hur det skall låta och phono är en förkortning av engelskan phonograf.

Söker man på nätet använder man phono preamp för att hitta rätt men det är bara i Sverige som man har börjat sladda med vilket uttryck man skall använda vi äldre har alltid använt grammofonförstärkare vilket är enligt mig rätt ord.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/06/26 :  17:29:50  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
RIAA-steg är väl ett kort och enkelt ord även om det inte är helt korrekt. Att jag gärna stavar det RIIA-steg beror kanske på att det låter mer som åtminstone jag uttalar det.

Men är det nån som kan reda ut Pick-me-ups fråga? Är det farligt att prova med andra (större) transformatorer än väggbulor om man nu har en sån grammofonförstärkare? Kan man förstöra den? Är det nån som testat med nån sån där hyggligt stor Classe Ohlson grej t.ex.?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/06/26 :  17:32:12  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
RIAA-steg är väl ett kort och enkelt ord även om det inte är helt korrekt. Att jag gärna stavar det RIIA-steg beror kanske på att det låter mer som åtminstone jag uttalar det.

Men är det nån som kan reda ut Pick-me-ups fråga? Är det farligt att prova med andra (större) transformatorer än väggbulor om man nu har en sån grammofonförstärkare? Kan man förstöra den? Är det nån som testat med nån sån där hyggligt stor Classe Ohlson grej t.ex.?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/06/26 :  17:52:39  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Tack, Eref!

För att piffa upp vår gemensamma, enkla fråga. Jag vet att det finns tiotals duktiga medlemmar som kan det här ämnet jättebra. Vi får hoppas att någon av de vill svara.

Jag ska försöka mig med ett svar Nej, det är inte farligt alls. Men däremot kan det vara diskutabelt hur mycket amper man behöver.
På en utländsk sajt rekommenderade de en 1500mA väggbula för CA 640. Svalander säljer en rätt så stark grej som ger 2A. Borde räcka.

Edited by - pick-me-up on 2009/06/26 18:04:02
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2009/06/27 :  09:23:13  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Är det någon som testat att byta närdelen på en lehmann black cube till en vanlig kraftigare adapter? På min står det nämligen 21 volt AC. Inte jättevanlig siffra men funkar det att köra nån med högre spänning kanske? Eller lägre då.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/06/27 :  22:50:41  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Nätdelar till Riaa-steg:
En intressant grej vore väl att använda sig av "Capacitance Multiplier"?

http://sound.westhost.com/project15.htm

Det borde ju medföra att man inte behöver "så in i norden" stora kondensatorer och trafo...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/06/27 22:51:09
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/07 :  10:12:51  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Jag frågade Elfa om råd att skaffa större nätdel, och fick det här svaret:

Hej, vi har inget som passar. Eftersom det är växelspänning så är det ingen
större vits att hitta en med större effekt, eftersom den då kommer att ge för
hög spänning ut. Det finns ingen spänningsreglering i en transformator.

MVH XXX
Kundservice
ELFA AB

Vad säger ni grabbar, som kan det här med el?

Edited by - pick-me-up on 2009/07/07 10:13:48
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/07/07 :  12:02:50  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Vilen spänning skall riaa't ha ?

Att bara byta till en större väggbula är ju en chansning då vi inte har en aning om vad bulan innehåller

Edit: Ja titta det stod ju 21V

Edited by - Guru on 2009/07/07 12:07:22
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/07 :  23:18:30  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Lehmann Black Cube ser ut att ha 21V. Cambridge Audio Azur 640P har 12V AC, 500 mA.

Jag köpte en i dag. Från Kjell & Company.
Kostade endast 99 kr. Den är dubbelt så stark som min gamla. Alltså 12V AC, 1000 mA.
Dem verkade inte ha någon modell med 2A. Men om man söker, så finns det på skilda håll.

Provade lite hastigt, utan att jämföra med den som följde med som original. Ljudet känns lite punschigare, och kraftigare fast jag har inte testat dem sins emellan.
Jag provade innan med en annan nätdel som går till min synth. Tur att apparaten klarade det, fast den var 12 V DC! Osäkert, hur många amper.
I värsta fall skulle den kunna ha gått sönder. Måste vara någon inbyggt säkring eller något.

Edited by - pick-me-up on 2009/07/07 23:27:54
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/07/07 :  23:28:48  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Jag har ett EMT 153 RIAA 12 volt, skall testa och köra det med batteridrift ett motorcykelbatteri troligen med laddare blir det.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/08 :  09:54:51  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Wow!

Lycka till svejk! Är nästan helt säker på att du får bättre ljud.

----------

Det är ingen som helst drag på forumet! Har alla semester eller vad kan det bero på?

Edited by - pick-me-up on 2009/07/10 11:49:34
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/07/19 :  13:37:34  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Om "phono steget" har AC, alltså växelström in så innebär det förståss att det har intern likriktning och bra reglering. Om man tar en trafo/bula som har samma spänning så kan det inte göra någon skada.
Om man tar en med högre spänning ( mer än några Volt) så kan förlusteffekten över de interna regulatorerna bli för hög och de går då till halvledarhimlen ( dit fö alla grusgrejor går )

Det är lite intressant med moderna elektrolyter och dess strömspikar, jag har noterat att speciellt Japanska " Finförstärkare" med rörlösningar med förkärlek använder äldre elektrolyter med högre ESR.
Lite OT men ändå...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/08/19 :  19:45:36  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Ett tips!

I bästa fall kan ni hitta en bra och billig nätdel på alla affärer som sysslar med välgörenhet.
Jag har börjat kika lite runt, men än så länge har jag inte hittat det som jag vill ha.
Dem brukar kosta bara några kronor! Men om den inte passar kan den göra stor skada.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000