HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Basabsorbenten Billy
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2009/04/24 :  16:41:24  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Jag har en tanke jag inte riktigt kan släppa
Hur skulle det funka om man gjorde om valfri volym i en billyhylla låt oss säga det nedersta 40procenten av hyllan,täta av utrymmet ordentligt så att det det blir lufttätt samt bygger en "framsida" som täcker utrymmet och där applicerar man slitsen eller ett rör hellst justerbart så man kan pröva sig fram
Det borde väll fungera,jag med min bakvägg har ju lite möjligheter till puleri
Första puckeln kommer vid ca 50 hz så man kan ju börja där.

Synpunkter på detta tack!

trevlig helg/Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/04/24 :  21:26:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Börja med att kolla att din problemfrekvens också är stark där bokhyllan står. Isåfall funkar det kalas. Annars inte...
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2009/04/28 :  00:11:57  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Håller med PetterP. Borde funka helt OK. Sätter du dit några sidolister invändigt och har en 16 mm MDF/spånplatta som front, får du (tror jag) ett djup på ca 250 mm x 760 i bredd x ca 800 mm i höjd (med 40% mot 2 m).

Ett rör med id 78 mm ger då ca 38 mm längd för ca 50 Hz. En reglerbar skjutdörr med bredd 760 mm skulle för ca 50 Hz behöva öppnas ca 16 mm om du spikar dit en "hals" på dörren som sticker in 95 mm in i lådan. Öppningen skulle jag lägga horisontellt närmast golvet, samt runda av kanterna.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000