Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/03/23 : 21:15:43
|
Hejsan alla tokar
Min svåger & svägerska bor i en lägenhet i ett hus från 1929. Tegel och vass De undrar följande: Om man river alla icke bärande avdelande väggar i en 3-rumslägenhet, vad händer ljudmässigt för grannarna ovan, nedan och sidledes? Innan rivning av väggar så är det inga stööre problem med ljudspridning med tanke på husets ålder o.dyl.
Kommer den nya stora enrummaren fungera som en resonanslåda
Tacksam och tackar för alla förnuftiga svar
M
tillägg |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2009/03/25 19:46:08 |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 14:18:40
|
Jag har ingen aning egentligen Jag kan tänka mig att två saker kan ske. 1. Ljudet blir bullrigare då inga väggar som dämpar finns kvar och sprider sig därmed lättare till grannarna. 2. Ljudet blir bullrigare men det kompenseras av att väggarna är borta och de kan därmed inte fungera som ljudkanaler/förmedlare till grannar ovan & under.
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 15:32:25
|
Om väggarna rivs kommer med största sannolikhet grannen som tidigare bodde en våning över att med buller och bång flytta in väldigt snabbt. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
bmxx
Member
256 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 16:03:52
|
"Om väggarna rivs kommer med största sannolikhet grannen som tidigare bodde en våning över att med buller och bång flytta in väldigt snabbt."
haha, kul, men kanske inte för svågern å svägerskan.
om man dämpar med dacron eller liknande så känns ljud volymen lite lägre, i alla fall hemma hos mej. kan också tänka mej att det inte blir så mycket toppar i basljuden om det är större yta. men å andra sidan så har jag inte så stor erfarenhet. |
Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 19:44:13
|
quote: Om väggarna rivs kommer med största sannolikhet grannen som tidigare bodde en våning över att med buller och bång flytta in väldigt snabbt.
Icke bärande väggar
M |
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|