HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HTPC spec hjälp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/22 :  12:18:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Min grund idé var att byta ut min vanliga dvd till en BD.

Men efter diy-träffen så har idén att istället byta ut både dvd o hembioförstärkare mot en skaplig HTPC o lösa slutsteg vuxit sig allt starkare.

Så vad ska man ha för prylar??

Mina krav:
Liten
Tyst (inte nödvändigtvis helt fläktlös)
Bra ljudkort (inte lynx till att börja med, men det ska gå att sätta i något sådant senare)
Bra optisk läsare, gärna Blue-ray
Gärna två digitala o två vanliga ingångar (Den måste alltså funka som ett bra försteg )
1Gbit nätverk

Tror att det var allt, men jag har säkert glömt något

Tror inte att jag behöver allt för mycket processorkraft, den ska bara användas till film o musik...
Det räcker med en liten flashdisk resten kommer att gå via nätverket.
Låda kan jag nog bygga en själv om jag nu inte hittar en snygg köpelösnig.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2009/04/22 12:33:00

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/04/22 :  15:26:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tobbe fläktlöst och solidstate-minne är trevligt och man slipper till och med surret av HDDn.

Jag skulle misstänka att antalet kanaler samt var du lägger ljud dekodningen och bildbehandlingen påverkar processorvalet. Det vill säga, hur mycket datakraft du behöver i processorn beror på vilket ljudkort och grafikkort du väljer.

När jag harvade runt med min jukebox för någon vecka sedan blev jag ruskigt intresserad av Asus nya generation på ljudkort. De verkar vara väl genomtänkta för hemmabruk och de har tekniska specar som är intressanta. Du hörde ju mitt X-fi elite pro i helgen. Det funkar fint och har linux-support om man har sådana böjelser.

P.S. en stabil väldämpad MDF-låda med väl genomtänkt luftflöde kan bli tyst.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/22 :  15:46:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har spanat lite på komponenter.

Det är här verkar inte helt fel.
Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe

En sådan här läsare
Sony


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/04/22 :  18:28:43  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
quote:
Tror inte att jag behöver allt för mycket processorkraft, den ska bara användas till film o musik...



Som Pac redan påpekat så kräve avkodning av HD film rätt mycket processorkraft, så endera snabb processor eller grafikkort som klarar av det på egen hand (vilket inte alla gör, från Nvidia är det bara Geforce 8 och uppåt som har HD avkodning) är ett måste.



Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/04/22 :  19:14:11  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Hellre överspecat än på gränsen, få saker som är mer frustrerande än Professor på gränsen till kapacitetstak.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/22 :  22:51:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Oki...

Så vad är tillräckligt med processorkraft med lite schyst marginal??
Kom gärna med förslag både på moderkort o processor.
Måste fortfarande gå att ansluta ett bra ljudkort så minst en PCI-plats är ett måste..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/04/23 :  09:17:35  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vet du i förväg om du ska använda program som kan använda grafikkortet för uppspelning av film?

Överdimensionerat vore en E7x00 eller E8x00 CPU. Då klarar du blu-ray och lite till. Blir iof problem att få fläktlöst med en sån cpu.
Grafikkort skulle jag vilja rekommendera ett Nvidia 9400GT eller högre då klarar du av att dekoda filmer om mjukvaran har stöd för det.

(Blu-ray, inget e)
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/23 :  12:19:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har ingen koll på program tyvärr

Tror att man vill köra Linux.

Hur är det med moderkorten med integrerad grafik???
Duger de???


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/04/23 :  17:34:57  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Hej lite tips efter eget bygge, som inte är klart;

Processor AMD dubbelkärna o energy efficient exv 4850e

Minst 2, helst 4 Gb RAM: kräver Vista 64-bitar

Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe är det enda som kan koda av DD True HD och DTS Master Audio i realtid ännu så länge. Ausentech jobbar på sitt...

Scythe Mini ninja kyltorn utan fläkt.

NorthQ helt tyst nätagg med endast nödfläkt. Lägg bealstning på mac 70-75% av nätaggets kapacitet, så startar aldrig fläkten.

120 mm Scythe 500 rpm chassi fläkt. Enda luftströmmare jag har. Systemtemp och CPU temp aldrig över 45 grader nånsin.

Jag gillar Nvidias grafik, då deras mjukvara för dispayhantering är överlägsen, tycker jag.
Minst 9500 GT passivt kylt, med acceleration osv hårdvarustött på kortet.

Inget fullt integrerat moderkort stödjer fullt ut Blu-ray spelning idag. Bilden funkar, men ljudet... Sedan finns det displaymatchningar som helt enkelt inte funkar, så HDCP bara går i paranoida baklås... så är det tyvärr ännu så länge... En HTPC som inte bromsar något är ännu så länge lite dyr med tanke på det dyra och nödvändiga ljudkortet ovan som kostar ca 3.500:-

Skriv gärna om nån har fått det att funka utan glunka med annat, jag är nyfis då jag vill bygga färdigt min...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/04/24 :  10:11:06  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det många gör är att använda sig av SPDIF och ha en extern DTS decoder. Jag själv kör enbart 2 kanal och analogt ut. Det är fortfarande saftigt pris för att få DTS stöd, vilket jag antar kommer av licenskostnader.

Varför 9500GT? Det finns moderkort som har 8200 och 9400 inbyggt. Alla nvidia kort(G92 och framåt) har samma hårdvaruavkodare inbyggt i sig om jag förstått det rätt?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/24 :  11:04:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vad tror ni om det här???

Moderkort Gigabyte GA-E7AUM-DS2H 1400:-
Processor Intel Pentium Dual-Core E5200 2,5GHz Box 700:-
Minne 2x2Gb 600:-
DVD Lite-On DH-4O1S 1000:-
Nätdel OrigenAE 320W 400:-

Tänkte börja med det inbyggda grafik o ljudkortet.

Vad finns det för lämpliga nätdelar som är helt fläktlösa??


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

templar
Member

89 Posts

Posted - 2009/04/24 :  15:26:09  Show Profile Send templar a Private Message  Reply
Jag har ett Silverstone Nightjar ST30NF i min HTPC som är helt fläktlöst.

När det gäller moderkortet du funderar på så har det åtminstone varit problem med ljud via HDMI, det gäller eventuellt alla(?) kort med 9300/9400-kretsen. Problemet kan ju vara löst nu i och för sig, jag har inte brytt mig om att kolla efter att jag skickade tillbaka mitt XFX GeForce 9300.
http://forums.nvidia.com/index.php?s=6d21687b8d14ca71d9551ce3da361531&showtopic=85295&st=20

La chispa adecuada

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/24 :  22:47:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tackar för infon

Nu kommer jag inte att köra ljud via HDMI så det kanske inte blir något problem för min del.
För övrigt så verkar det moderkortet lämpa sig väl för HTPC åtminstone det jag har lyckats läsa om det...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/04/29 :  09:41:39  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Om man skall ha högupplöst ljud till film måste det gå via HDMI. HDCP tillåter ej utmatning via S/PDIF. Såg ovan om tillbakaskickat XFX 9300. Jag kör XFX 8300, funkar ej heller. Integrerad grafik saknar tyvärr ofta det sista i prestanda, medan dedikerade grafikort har det. Varit ute för att .mkv-filer ej gick att spela, för att min maskin ej klarar HD grafikacceleration med VLC mediaplayer.
Vidare finns inga nVidia grafikkort som stödjer full rate sound (ex v DTS master audio) ut via HDMI.

Detta är en jungel att forska i. Förutom ASUS Xonar HDAV1.3, skall enligt utsago (jag har inte verifierat själv) de sista värstingarna från ATI (grafikkort) stödja HD ljud ut på HDMI.

Lycka till... ;-)

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/29 :  10:58:50  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Min tanke är att HTPC ska ersätta min hemmabioförstärkare o dvd.
Alltså vill jag har analog ljud ut ur den.

Vad jag vill är att datorn ska kunna hantera alla ljudformat så att jag får ut dem på analogutgångarna.
HDMI-ljud ut är helt ointressant just nu..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/04/29 :  11:08:19  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Tror ej Du får ut ljudet via lågnivå analogt heller. Tror det är nedsamplat. Detta är jag inte lika tvärsäker på som det andra ovan; kanske någon annan kan vederlägga alt dementera detta.

Samtidigt kan man säga att nedsamplat är det inte tokigt heller ändå. Ett schysst ljudkort idag har bra ljud. Ausentech ex v satsar såpass att man har bytbara op-ampar på kortet för att tuna ljudet åt sitt eget håll.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/29 :  11:27:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vad menar du med nedsamplat??
Om ljudkortat har 192Khz dacar så borde de väl i första hand jobba på den samplingfrekvensen??

Men nu kan jag vara helt ute o snurra...

Tanken är att köra med det inbyggda ljud o grafiken nu i början.
Men lämna plats i lådan för både externt grafik och ljudkort.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2009/04/29 11:29:34
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/04/29 :  11:33:16  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Kolla in ljudkorten från Auzentech (samtliga?) och M-Audio Delta 1010LT.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/29 :  13:06:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Någon som vet om Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe funkar tillsammans med Linux??


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/04/29 :  13:26:32  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Tobbe L

Jag önskar det bara handlade om teknik. Det handlar om paranoida HDCP och företaget bakom det som; 1) inte tillåter digital utmatning annat än via krypterade HDMI-utgångar, 2) gör allt allt för att stänga det "analoga" och därmed kopierbara "fönstret". Att det sedan går att slänga skivan i e dator och via program och krypteringsnycklar går att instruera datorn hur man skall läsa och kopiera, verkar komma som överreskning för dom vid varje teknikskifte.

Som exempel kan Du inte spela en BD-skiva till en analog bildskärm via VGA-porten. Det kan gå via DVI förutsatt att skärmen stödjer DVI med HDCP. Är HDCP tillräckligt nervös skiter det sig också (vissa skärmar och vissa hembioreceivrar).

Så vad låsexperterna gjort är att göra livet surt för alla som vill köra med köpta filmer (alltså följa lagen) genom att HDCP kan gå i baklås även om alla ingående prylar säger sig stödja krypterat material, medan de som låset var avsett för bara gapsktrattar och tvättar filmerna i sin dator.

Och vad gäller datorkomponenter/tillverkare, ljuger dom friskt i sitt säljmaterial. Efter ca 4 veckors allt skarpare mejlväxling med Gigabyte tekniska support i Taiwan, kröp det fram att det jag ville göra med deras moderkort inte kunde göras. De har sedan dess ändrat formuleringen på flera kort. exv står det en formulering HDMI 1.3*, sedan en passus under att "only video", vilket inte ens existerar då du antingen är HDMI 1.3 eller inte. Aldrig delvis.

Som Du förstår, Tobbe, kan jag skriva spaltmeter om mina erfarenheter som bidragit till Omeprazol-mumsande. Ett tips, lita inte på nån säljare, det är ytterst få datasäljare som har kompetens in i hifi och hembio-området. Det vet jag nu. Har en kontakt med en importör, där det finns en mycket kunnig kille, och han säger att det finns inget integrerat som funkar i full rate. När Du skall bygga, be att få prova alla delar med returrätt. Bered Dig på både kul och ibland frustrerande labbande...

Aint life a bitch... *ler snett*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/29 :  13:37:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Inte lätt det här
Tur att jag handlade mig en DB-spelare i måndags

Tror att jag får fundera på det här med blu-ray i en HTPC..
Några mer teknik bakåtsträvare än musik o filmbranchen får man nog leta efter..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/04/30 :  19:10:16  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Kul att den här tråden startade, nu la min server av bara för det. :|
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/30 :  19:19:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Du får göra som Pac
Bygg en ny

Har jag fattat rätt om att Asus ljudkortet även agerar grafikkort för HDMI eller jag helt ute o cyklar

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/05/01 :  12:16:44  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Nja, min är rätt grym på det hela taget. Tyvärr så provade jag att köpa Samsung HDD senast och det har straffat sig nu.

Mental note: Lämna aldrig stigen! Seagate är det enda som går att lita på, glöm aldrig det!

Så jag har beställt ett par Seagate 1TB, dom får gå i RAID på systemsidan så jag har lite redundans i fortsättningen. Sen kanske jag skulle ta och uppdatera alla diskarna ändå, de gamla Seagatediskarna börjar bli redigt gamla nu, 200Gb liksom, när var det mest plats per krona eg? Fem år sen? :)
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/05/03 :  18:46:39  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Aaaa på så sätt...

Så Samsung diskar ska man hålla sig borta ifrån.
Bra att veta

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/03 :  19:06:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Elgiganten säljer(sålde?) Iomega 1TB USB-stationer som har Seagate Barracuda 7200.11 SATAII för 799:- förra helgen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000