HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HTPC / MusikPC bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/06 :  14:40:53  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Googlat lite och lärt mej nu att htpc står för "home theater personal computer" ... var alltid nyfiken på vad förkortningen stod för...

Börjar med att skissa specen för datorn.
Den ska vara liten, tyst och sval och kunna spela film (gärna Blu Ray) och musik ... ingen jättoeoriginell spec med andra ord.

Valt att bygga datorn kring Intels moderkort med mini-itx storlek (c:a 17x17cm) - DG45FC.
Processor: Intel E8400
Processorkylare: Scythe Shuriken (minus fläkt)
Processorfläkt : Scythe Kaze Maru 140mm -1200rpm (kommer att snurra tyst i c:a 500-700 varv/min)
Fläktadapter dvs i princip en resistor i serie med 12V fläktmatningslinan för att ställa in lagom rotationshastighet (variabler: temperatur vs fläkt-ljudnivå).
Kylpasta: Arctic Silver 5
Minnen: Kingston PC6400/800MHz CL5 2x2GB
Norbryggekylare: Zalman ZM-NB47J
Sydbyggekylare: dragit hem från ebay


Den stora 140mm fläkten kommer att blåsa på processorn, nordbyggan (under det blåa kylelemntet) och sydbryggan (under det svarta knappt synliga kylelementet).
Moderkortet i originalutförande saknar sydbryggekylare vilket gör att sydbryggan inkl grafikkretsen raporteras gå väldigt varmt.
Nordbryggekylaren har jag bytt ut mot en större för att hålla nere temperaturerna på moderkortet.

Edited by - ludo on 2009/05/06 14:43:24

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/06 :  14:47:20  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Intressant, är själv sugen på att bygga ihop en sådan dator men nu väntar jag på tester av nVidia Ion.

Tråd på minhembio.com
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=219529&st=30&start=30
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/06 :  14:57:53  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Fler bilder på det färdigtmoterade moderkortet...

Kylelementen:





De följande bilderna visar att kretskortet bågnar betänkligt under trycket från processorkylaren...





Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/06 :  15:29:11  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Intressant, är själv sugen på att bygga ihop en sådan dator men nu väntar jag på tester av nVidia Ion.



Ja, den här nVidia grunkan såg riktigt trevligt ut.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/05/06 :  15:32:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spännande bygge
Hur mycket bygger moderkort o fläkt i höjd??

Du får ta o avlasta moderkortet lite
Kanske inte helt lämpligt att det böjer sig så mycket..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/06 :  15:43:33  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Hur mycket bygger moderkort o fläkt i höjd??

Ganska exakt 9cm från kretkortets nederkant.
quote:
Du får ta o avlasta moderkortet lite

swedish please!
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/06 :  16:29:29  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
det blir nog MYCKET bättre när du får fast kortet på några punkter i chassiet.

mer bildrr!!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/05/06 :  17:25:24  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ja sätta lite fästvinklar upp till fläkt o kylfläns som inte sitter på moderkortet.
Så att kortet inte behöver ta all last....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/07 :  09:20:37  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
det blir nog MYCKET bättre när du får fast kortet på några punkter i chassiet.


quote:
Ja sätta lite fästvinklar upp till fläkt o kylfläns som inte sitter på moderkortet.
Så att kortet inte behöver ta all last....

Tack för era tips.
Kortet har bara 4 fästpunkter och alla sitter på hörnen. Eventuellt kommer problemet bara accentueras när man har monterat kortet i chassit...
Men jag har en enkel och smått genial lösning på problemet - om kortet överlevt monteringen av kylaren så gör jag helt enkelt inget åt saken alls. Elektronikkomponenterna ska kunna tåla viss böjning.
Kommer bara att lägga gummiunderlägg under den delen av kortet som bågnar mest dels som lite stöd dels som kortsutningsskydd.
Man kan tänka sig att man försöker bocka till de monteringsdetaljerna som pushpinsen är fästa vid så att kylaren hamnar lite högre upp. Men det finns alltid risk att man bryter sönder nåt.
Fördelen med den något feldimensionerade processorkylaren är dock att värmeöverföringen bör bli väldigt bra pga det höga trycket.

Nästa delmomentet i byggandet blir att ordna till med strömförsörjningen.
Här hade jag tänkt mej en ac/dc adapter som sitter utanför datorchassit och ett litet pico-psu liknande nätdel inne i chassit.
Ämnar dessutom lägga till common-mode choke + några ellyter emellan dessa två nätdelar för att glätta till spänningen in och ut från datorn.

Edited by - ludo on 2009/05/07 09:23:33
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/05/07 :  10:37:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Komponenterna på kortet fixar nog böjningen är mer orolig för sjäkva kortet. Vad händer med banorna när det börjar bli varmt o fläkten börjar gå mm. Ett böjt kort o lite vibrationer kanske inte är bästa vänner.
Men några lämpliga gummi bitar under kortet borde hälpa.
Försök att få tag på Sil-pad i lämplig tjocklek då får du även värmeavledning ner till lådan...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/07 :  12:34:05  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Men några lämpliga gummi bitar under kortet borde hälpa.

Jag tror jag har några lämpliga gummibitar liggande ... kanske är de tom värmaledande.

Bild på anslutningen mot ac-dc adaptern.

Funderat först på nån högströms neutrik speakon-kontakt men valt i slutändan en enklare och fulare lösning...
Kollat strömspecen på en sån MATE-N-LOK kontakt ... verkar tåla 15A per kontaktstift. Parallellkopplat röd+gul och svart+svart för säkerhets skull.
http://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/07 :  13:11:44  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Sen tänkte jag löda ihop ett litet filter bestående av ett par ellyter och en cm-drossel (4700uF-0.82mH-9400uF).

Tanken är att filtrera och stabilisera 12V matningslinan ... datorn ska ju ändå tillsamans med ett bättre ljudkort kunna användas till att spela musik och mäta distortion med...
Frågan är bara om inte de rel stora kondensatorvärdena kommer att ge upphov till några uppstartproblem...

Edited by - ludo on 2009/05/07 13:15:08
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/05/07 :  16:16:24  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Sådär ser ju alla moderkort ut när man monterat Intels standardfläkt... Kass. :|
Jag brukar byta till Zahlman, dom har betydligt smartare montering. Ev. kan det bero på en för tjock "pad" med kylpasta, den brukar vara nära nog perverst tjock på nya kylare, värt att byta mot lite eftermarknadspasta.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/08 :  13:53:58  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Sådär ser ju alla moderkort ut när man monterat Intels standardfläkt...

Dragit iväg ett mail till scythe och undrat över ifall de tycker det är ok att kortet bågnar på det viset.
Fått följande svar från scythes support:

quote:
The stated problem is no problem to be honest. The Motherboard does bend in this case,
and it is normal. The same thing happens when you mount a boxed Intel CPU Cooler. This
means that Intel was also aware of this and it is fine with the motherboard. Furthermore
there is one more thing to consider. When you mount the motherboard into your PC Case,
the pressure distribution is different, because it is mounted on few spots, which reduces
the bending of the motherboard.

The bottom line is, that the mentioned problem is actually no problem at all.

Please don't hesitate to contact me if you have any questions or require
further information. Thank you again for your interest in Scythe item.

Best regards,

x x - Product Manager



quote:
kan det bero på en för tjock "pad" med kylpasta, den brukar vara nära nog perverst tjock på nya kylare, värt att byta mot lite eftermarknadspasta.


Pastan jag avnänder heter Arctic Silver 5 och är påfört enligt instruktionen här (kylaren är inte nedkletad med nån pasta när den kommer):
http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel_dual_wcap.pdf

Väljer nöja mej med svaret från Scythe och släpper det nu.
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/05/08 :  14:18:15  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Sedär, bra feedback.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/08 :  17:01:49  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
bra kylpasta.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/08 :  18:58:21  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Veriferat nu att strömförsörjningen funkar som den ska.

Den gröna lysdioden på moderkortet indikerar väl att även kretskortet överlevt den omilda behandlingen?
Strömförsörjningen består av en 12V/120W nätadapter, 4700uF-0.82mH-9400uF filter, en 200W dc-dc adapter (PW-200-M), och en 20 till 24 pins adapterkabel
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/19 :  18:17:57  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Nu har man monterat komponenterna inne i lådan.
Överst på bilden nedan 5.25-tums BluRay spelare/brännare från LG.
2.5-tums hårddisken (WD 320GB) sitter i en egen vibrationsdämpande chassi från Scythe.
Hårddiskchassit är fäst vid datorlådan mha gummigenomföringar.


Nätfiltret har jag skruvat fast i bottenplåten medan dc-dc adaptern är bara fastsatt mha dubbelhäftande tejp på ovansidan av filtret. Spolarna har tendens att vibrera och ge ifrån sig läten ... därför har jag gjutit in dem i epoxy (den vita klumpen på undersidan av matningskortet på bilden nedan).
Komponenterna som som avger mer värme + alla mosfetar på strömkortet har fått egna små kylare (självhäftande vga-kylare som hittades på ebay).
Den lilla tysta och lågvarviga 8 centimeters Noctua fläkten vispar runt lite luft kring dc-dc adaptern och hårddisken.


Har nu även fått hem Asus Xonar Essence STX ljudkortet.
Försökt installera drivrutiner i Windows 7 men misslyckats.


Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/05/21 :  20:15:16  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Jag har nog missat nått, men vad är det för låda?
Vad för htpc programvara tänkte du använda om det skall vara en dedikerad htpc?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/22 :  06:27:36  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Jag har nog missat nått, men vad är det för låda?

Chasssi: (tillverkare TS-COMP modellbeteckn PIX1001)
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=370169014040
Måste nämnas att det inte är nåt kvalitetschassi om någon är ute efter ett sånt.
Men jag gillar det ändå.
Chassiplåten är väldigt tunn och bottenplattan är inte förstärkt på något sätt så man får vara lite försiktig vid monteringen.
Kablarna till frontpanelen är i det kortaste laget.
Men det är lättjobbat, rymligt - man får plats med standardkoponenter och lådan har ovanligt välgenomtänkt layout för att vara ett mini-itx chassi.
(Jag har tidigare provat att bygga kring MI-100/MI-008 men gett upp på grund av för dålig layout.)
quote:
Vad för htpc programvara tänkte du använda om det skall vara en dedikerad htpc?

Har inte kommit så långt så jag har börjat fundera på mjukvara än.
Koncentrerat mej just nu på hårdvaran och på att få det så tyst och svalt som möjligt.
Hoppas faktiskt på tips om lämplig mjukvara från alla vana htpc-byggare här på forumet.

Lite appropå mjukvara har jag börjat fundera på hur jag ska fästa fast fjärrkontrollerkortet vid frontpanelen.
Fjärr:
iMON Inside
https://www.inet.se/datortillbehoer/fjaerrkontroller/imon-inside-fjaerrkontroll-silver/2202139/
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/05/22 :  13:38:59  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Jag har själv haft några htpc tankar genom tiderna men allt har fallerat på mjukvaran.
Buggigt, strulig, omständigt, tar en livstid att konfiguera mm.
Mjukvara ska enligt mig vara så enkelt så att mina föräldrar förstår.
Upp-ner-höger-vänder pil + enter + space och Esc knappen.

Har hittat ett program som nästan klassar in 100% på mina kriterier.

XBMC 9.04

Bara att installera och det funkar "direkt"
En nackdel är att det krävs ren CPU kraft för spela upp HD filmer.
Om man inte har nvidas 8000+/9000 serie för då finns HD avkodning i grafikkortet.
Önskar att man kunde addera typ CoreAvc decoder så även en sämre data klarar det.





Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/05/22 :  14:02:15  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ett grafikkort som klarar av hd-uppspelning kostar ungefär lika mycket som att köpa coreavc... Dock ska man kunna sätta in ett nytt grafikkort...

Edit: Det är bättre att använda grafikkort då det brukar ge bättre bildkvalite än CoreAVC.

Edited by - Lovan on 2009/05/22 14:02:52
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/05/22 :  15:45:51  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
CoreAvc Pro går på 15 USD - 110 skr.
Grafikkort för den summan, inte en chans.
Sitter man sedan med agp moderkort så skall det köpas nytt moderkort, processor, minnen, kylare etc..
Fördel Coreavc.
Om du sedan ser skillnad på coreavc och HD avkodning från grafikkortet på 3 meter så säg till.
Jag gör det inte.
Men coreavc går ej i XBMC, inte utan hacker kunskaper.

Edited by - Thzar on 2009/05/22 15:46:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000