Author |
Topic |
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben
953 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 20:25:17
|
Sceptic, rummet är 3.5 * 5.5m inte så stort men ljudet är helt okej. Drömmen vore ju att ha ett större rum, men det får bli någon gång i framtiden..
Optimus, eller hur kul med lite färg på tillvaron !
Sjukt imponerad över Wilson, jobbar dessvärre fortfarande med placering så recensionen får vänta.. |
[i][purple]
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 20:47:40
|
Det går säkert att få till ett par W/P (som har lite drag i basen) helt okey också i ett mindre rum än de kanske är tänkta för, lite mer jobb bara . Hoppas du blir nöjd med de här nu då och att de inte åker ut innan sommaren är slut |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 23:21:51
|
Lycka till med placeringsövningarna. Överväg en parametrisk eq (analog eller digital) om det verkar knivigt. Mitt Genelec kalibreringssystem gör verkligen underverk. Trodde inte jag hade ett problematiskt rum men signaturen från rummet kommer tillbaka om jag kör utan kalibrering. Denna signatur har jag försökt bygga bort genom diverse komponentbyten utan att lyckas. Det lär dröja innan W/P 7 är svagaste länken i en anläggning. Hoppas du blir nöjd och kan njuta av musiken. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2011/07/26 : 04:15:11
|
Gozzi,har du högtalarna på långväggen eller kortväggen? Fick mina W/P 8 att låta bäst på långvägg,brett isär med invinkling nästan rakt mot lyssningsposition.
|
|
|
optimus
Member
398 Posts |
Posted - 2011/07/26 : 14:44:14
|
Har bara hört Sophia 2 och 3 från Wilson och de presterar riktigt, riktigt bra. Och dessa ska väl inte vara sämre direkt! :-)
Här är en länk som kan vara till stor nytta vid placering av högtalare. Har hjälpt mig väldigt mycket!
http://www.hunecke.de/java/lautsprecher/test-stereoplay-en.html
Lycka till! |
Edited by - optimus on 2011/07/26 14:44:52 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2011/07/26 : 20:53:22
|
quote: Härligt med lite färg på högtalarna.
Instämmer! Det är ofta mycket snyggt och dessa är minst sagt läckra i gult. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Gozzi
953 Posts |
Posted - 2011/07/29 : 16:55:55
|
HerrD: Tack det kan behövas, inte det lättaste det här !
Staffan: Uppställda på långsidan med grov invinkling enligt manualens alla konster, funderar dock på att kolla med ludvig eller Esoterisk för lite uppställningstips ! Kommer du ihåg du hur brett isär dina WP8 stod samt avståndet till lyssningsposition ?
Tack för alla tips och länkar, känner att jag måste ta tag i akustiken i rummet. Måste dämpa av väggen bakom högtalarna för att få dom att lira. Ställde upp mina avalon imorse och dom lät kanon, ljudbilden riktigt snyggt i mitten och en helt sjukt pin point vart sångarens röst kom ifrån. WP7 låter sanslöst bra och är bättre på alla parametrar förutom att mittcentrum är lite bredare, gillar ju den där exakta mitt upplevelsen så jobbar vidare.
Funderar även på att sälja MC2000 och köpa 2 st rejäla transistor monoblock modell större :)
Ingen som vill tjäna en slant och se vad jag kan göra åt akustiken ? |
[i][purple]
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2011/07/29 : 18:34:37
|
quote: Funderar även på att sälja MC2000 och köpa 2 st rejäla transistor monoblock modell större :)
Behövs verkligen stora transistor monoblock till W/P?....man ser ju väldigt ofta att man använder rör till dessa på mässor men då vanligtvis VTL eller ARC. Rör borde vara en bra match då dessutom både VTL och ARC använder mycket Wilson. Kom på att Lamm och Wilson också är en väldigt vanlig kombo så rör är nog inte helt fel |
Edited by - Sceptic on 2011/07/29 19:28:18 |
|
|
wulfman77
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2011/07/29 : 19:53:30
|
Själv körde jag med vtl med utmärkt resultat |
Tänk på alla som är fast i hifi-träsket... |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/07/29 : 23:16:51
|
quote: Ingen som vill tjäna en slant och se vad jag kan göra åt akustiken ?
Det beror på vem du frågar. Grovt sett skulle jag vilja dela in de personliga preferenserna i fyra fack:
- "Det spelar ingen roll"-personen. Lirar och lyssnar på musiken Ägnar inte en tanke på akustiken. Har ofta ett vanligt, rätt kalt rum.
- "Akustikreglera med det man har till hands"-personen. Tycker att akustikbehandling är rätt viktigt med vill inte gå "all in". Anser att det räcker med ett rätt dämpar rum med stora mattor, tjocka gardiner och många bokhyllor.
- "Öhman"-typen. Anser att gammalt ljud är av ondo, som att se på film via projektor i ett vitt rum med dagsljus. Vill dämpa väldigt mycket i den del av rummet högtalarna står (för att bara få direktljud framifrån) och mindre i den del man sitter i för att hjärnan ska förstå att den befinner sig i ett rum. Alltså skilja på bra och dåliga reflexer.
-"Svanå"-typen. Vill att alla frekvenser ska ha ~samma efterklangstid. Är noga med att få vad denne anser vara rätt efterklangstid i rummet, inte för kort (som Öhman) eller för lång för att ge en behaglig och neutral diffus "klang" i rummet. Är noga med att det ska låta lika överallt i rummet och använder väldigt mycket diffusion snarare än absorption.
Vem är du? |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2011/07/30 : 06:27:31
|
Mina nya högtalare hamnade på samma ställe. Tar några mått under dagen.
|
|
|
Ingemar
Member
261 Posts |
Posted - 2011/08/01 : 10:12:34
|
Grattis till din nya anläggning Gozzi,några stycken v4/v6or kan du inte gå fel med. |
Temptation |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2011/08/01 : 11:13:54
|
Gozzi
Till Petters fina kategorier kan man behöva tillägga - får det synas?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Gozzi
953 Posts |
Posted - 2011/08/01 : 19:05:13
|
Micke klart det kan synas, mitt eget lilla rym :) Ingemar. Tack ! Är i Gbg nu, vad gör du ? |
[i][purple]
|
|
|
Gozzi
953 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 17:52:38
|
Imorgon hämtar jag transistor kraft till basarna... Jävlar vad spännade det ska bli |
[i][purple]
|
|
|
optimus
Member
398 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 21:17:03
|
Hur går det här då??? :) |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 21:39:55
|
Hur går det med akustikfunderingarna? |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 21:47:10
|
Ja hur går det? Lång tid mellan inköp och intrycken tycker jag |
Edited by - byZan on 2011/08/04 21:47:57 |
|
|
Gozzi
953 Posts |
Posted - 2011/08/05 : 09:09:47
|
Optimus, inte så bra. Har fått hem slutsteget, men wilson gillar inte att biampas så det gick åt skogen ! Petter: jo det går bra, har pratat med svanå och han skulle komma förbi och kika. Det ser jag verkligen fram emot..
Byzan: jag vet, men nu är det lite akustik på gång..kombinationen Wilson & Mc2000 & Ref3 är löjligt bra. Ska sätta mig ned och lyssna och skriva några rader !" |
[i][purple]
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2011/08/08 : 19:55:28
|
quote: Byzan: jag vet, men nu är det lite akustik på gång..kombinationen Wilson & Mc2000 & Ref3 är löjligt bra. Ska sätta mig ned och lyssna och skriva några rader !"
Tror att du dämpat på tok för mycket......för du hörs inte |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Gozzi
953 Posts |
Posted - 2011/08/08 : 22:21:55
|
Byzan: :)
Sitter och lyssnar på susanne vega på vinyl, känner dock att jag ångrar att jag sålde min valhalla kabel mellan spelaren och Riaasteget. För här önskar jag nog lite mer klipp än i den harmonic technology truth link kabeln som sitter i nu. Men bortsett från det så är jag för en gångs skulle nöjd. Mitt system presterar precis som jag alltid strävat att ett system ska prestera, det ska finnas möjlighet att spela högt om man har humöret för det inne.. och det går verkligen med WP7.
Som jag skrev innan så är kombinationen Ref 3 & MC2000 som handen i handsken. Silkeslent men ändå med en sanslös pondus, det låter helt enkelt jäkligt bra. Har fortfarande kvar ett MC försteg, Mcintosh c22 med inbyggd phonodel som ska vara jäkligt bra. Min handlare tycker att jag ska jämföra det mot Ref 3an för att få en smak av vad ett Mcintosh försteg skulle göra för anläggningen.
Saken är den att jag är förälskad i Ref3an, vet inte om jag någonsin kommer att kunna överge den designen på ett försteg, okej det skulle väl vara om jag köpte ett REF 5 :)
Är till o med nöjd med hur wilson presterar med den placering som jag valt nu, í princip helt vinklade mot mig, visst det går väl att plocka ur en hel del mer. Men just nu känner jag mig nöjd..
Kör med en Kimbercable som högtalar kabel och är helt klart imponerad över prestandan, ändå är kabeln 4.5 m. Visst det skulle väl bli bättre med en kortare kabel men gillar att ha en hel vägg för högtalarna och racket på sidan.
Fick hem en liten best häromdagen :)
|
[i][purple]
|
|
|
Gozzi
953 Posts |
Posted - 2011/08/08 : 22:28:52
|
Egentligen tänkte jag avboka pliniusen nu när jag inte köpte MG 3.7, men tänkte att det kunde vara kul att testa. Gillar verkligen designen på det, men inget jag tänkt behålla. Men kan vara kul att ha när man tar några kalla och är sugen på att vrida på lite. För det borde ju leverera en del ? |
[i][purple]
|
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 22:37:27
|
Råkade av misstag komma in på din tråd via google och j*vlar vilken resa du gjort :) Helt fantastiska prylar! |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
optimus
Member
398 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 22:46:47
|
Ser ganska fet ut, den där pliniusen! Hehe ;-) |
|
|
Gozzi
953 Posts |
Posted - 2011/08/10 : 09:00:18
|
j0akim: Kul att du gillar systemet, jo det har blivit en del byten. Gillar ditt system också riktigt cleant. Jag gillar dina högtalare, min bror har ett par likadana. Riktigt bra !
Optimus: Jo det är en riktig best, tänkte koppla in den till helgen och se vad den går för. Jäkligt jobbigt att flytta den själv dock !"
Tips till ny rca kabel mellan vinyl & Riaa steg mottages gärna, Valhalla har jag kört och den lät kanon. Funderar dock på att prova något nytt nu, ev Audioquest Sky.
|
[i][purple]
|
|
|
Topic |
|