HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Min anläggning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 34

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2010/12/31 :  15:33:34  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Ser fram emot erat besök Byzan, ska bli riktigt roligt !

Kan ju avslöja att ML 320s ska bytas. Sanslöst bra försteg, maken till engagemang och fingerfärdighet har jag aldrig hört. För att inte tala om 326ans phonokort som sitter monterade...synd att ni missar det Byzan..men ersättaren är ju inte direkt dålig :)...Sitter iaf och njuter med en kall pilsner i handen !

Gott nytt år alla Hifi rävar !

[i][purple]
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/12/31 :  15:56:37  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Ser fram emot erat besök Byzan, ska bli riktigt roligt !

Snart onsdag Spännande med nytt (rör-)försteg?

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Gozzi

953 Posts

Posted - 2010/12/31 :  18:44:29  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Byzan, rörförsteg ? :)

[i][purple]
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/12/31 :  21:05:02  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Låter gott och fint, gott nytt ....

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Gozzi

953 Posts

Posted - 2011/01/04 :  18:23:28  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Är i chock.....

[i][purple]
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/04 :  18:51:19  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Är det imorgon som det dova ljudet av tre hakor som träffar golvet ska eka runt i grannskapet?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/01/04 :  19:11:11  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Är i chock.....

Har strömmen gått? Fikabrödet fruset? Kaffet slut? Inte plogat?

För du menar väl inte något annat va?

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/04 :  19:16:57  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/01/04 :  19:38:21  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Vad har nu hänt?
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:02:33  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tack Gozzi för en trevlig hifi-fika med lyssning och snack. Nästa gång får ni komma ner till Stockholm.

Postar bilderna imorgon.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:32:20  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Tackar också för en trevlig eftermiddag, Gozzi#180;s anläggning spelade mycket bra, Pioneer gjorde sig verkligen bra med den utsökta elektroniken.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:56:31  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Jaha, då hann man inte mer än komma hem förrän huzze varit inne och skrivit i tråden. Bilderna som togs har jag ingen aning om men lite lyssningsintryck tänkte jag försöka mig på iaf.

Monoblocken var stora, så stora så att jag inte förstår hur de får plats på bilderna Snygga och de kunde leverera, det är min bild.

Gozzi hade värmt upp i god hifi-anda och vi hann lyssna på hans ML-försteg innan det for iväg till ny ägare som hade ML-förstärkare som skulle få en namne som försteg. Det tror jag passar bättre än hos Gozzi, för där lät det i mitt tycke kanske inte.....jo det lät bra men inte så att det blev haksläpp. Däremot när Audio Research rörförsteget kopplades in så blev det riktigt njutbart i mina öron. Ljudbild blev större, detaljer kom fram utan för den skull bli för analytiskt, allt blev så grymt mycket bättre och de fina högtalarna spottade ur sig riktigt fint välljud
Monoblocken fick en mycket bättre förmedlare i mina öron, det blev en bättre matchning helt enkelt, mycket bättre.

Anläggningen spelade allt vi hade med som referensskivor med bravur, rummet hade ingen större negativ inverkan heller, trots att ägaren tyckte att det fanns saker att göra med akustiken. Nåväl, tweaka kan man ju alltid pyssla med om man inte har annat för sig

Summan av besöket från min sida är följande.

Alltid lika trevligt att besöka likasinnade och få utbyta erfarenheter samt att en hifi-fika aldrig sitter fel.
Ett grymt och nu bra matchat system som fick mig att stampa takten och bli lite kär i

Tack för en trevlig eftermiddag och hälsa brorsan.

//byZan

Edit: frugan korrekturläste och då är det bara att ändra

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/01/06 11:25:40
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/05 :  21:24:45  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vi kunde kallt konstatera att Gozzi inte var ute o cykla...

Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2011/01/05 :  21:30:25  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Hehe.. kul att min cykel fick vara med åtminstone. Gozzi - dags att pinna över med den
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2011/01/05 :  21:36:31  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Gozzi! Upp med lite nya bilder på ref 3:an.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/05 :  22:07:26  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jag kan bidra med en teaser i form av en stämningsbild.

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/01/05 :  22:47:19  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Ja, det blev riktig mysstämning, även om mitt förslag att grilla korv på gallren inte föll i god jord.

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/05 :  23:01:26  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det hade gått att lägga på falukorvsringar, så stora är dessa rörblock.

Värme blev det inte bara i ljudet, elementen behövde knappast vara på i rummet och så här nära, så hettade det verkligen till som öronen.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/05 :  23:09:50  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
När vi kom sköttes volymjusteringen med hjälp av ett ML-försteg, som i sig var stor som en normal CD-spelare (men ändå liten skulle det visa sig). Hos Gozzi är allt verkligen XL.

Under försteget står Krell-CD'n.

Edited by - huzze on 2011/01/05 23:15:20
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/05 :  23:21:25  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Dagens stora händelse var avyttrandet av ML-försteget för att få ställa dit något lite manligare. Ett Audio Research

Ett försteg som är större än många slutsteg!

Det går knappt att förmedla på bild hur stora apparaterna är. Här kan ni jämföra med en normalstor skivspelare och ni förstår att slutstegen är STORA.

Jag lyckades inte ens få med hela anläggningen på en bild.

Edited by - huzze on 2011/01/05 23:40:32
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/01/06 :  01:13:00  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Lägg även märke till den massiva akustikregleringen.

Go to Top of Page

Gozzi

953 Posts

Posted - 2011/01/06 :  06:06:53  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Vilken dag, det var verkligen kul att ha er på besök. Som det vändes plattor och diskuterades Hifi, sjukt kul !

Ref 3an är verkligen en Mastodont pjäs, men som den lirar. Kom inte upp från källaren först klockan 11 igår, fick ju 2 st referens skivor igår som bara inte gick sluta spela. Dom är jag oerhört tacksam för, vilka Sanslösa inspelningar !

Ser fram emot ett Stockholms besök med ännu mer Hifi och välljud !

[i][purple]
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/01/06 :  08:41:11  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Ser fram emot ett Stockholms besök

Du/ni är så välkomna
quote:
.....med ännu mer Hifi och välljud

Vilka krav

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/06 :  10:31:36  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Innan vi åkte upp, frågade min fru något ointresserad vad det var vi skulle lyssna på. Jag svarade då att det var ett par intressanta högtalare som fått bra kritik och tyvärr gått upp en del i pris, men att de designmässigt och storleksmässigt borde tilltala henne. Visst lite bredare än mina Scorpio är de nog, men annars grymt snygga.

Allt det baserat på de bilder jag sett från mässor och annonser. Tji så fel jag hade. Dessa pjäser är också stora. Nästan dubbelt så breda som mina Scorpio, en bit djupare och en rejäl storlek högre. Dessa kommer inte in i vårt vardagsrum , inte vårt nuvarande får jag väl trösta mig med.

Jag är bara 1.90 så de kanske inte ser så stora ut? Borde ställt dit bearwik som storleksjämförelse istället.

Finishen är grym. Snyggt trä som övergår i en svart baffel och svart baksida i en sömlös klarlackad yta. Gozzi avslöjade att de köpts av en kille vars fru tyckte de var i fel färg och skulle byta till helsvarta. Tänk vad fruar kan ställa till med, dessa högtalare ska verkligen inte vara i helsvart, då försvinner ju den imponerande finishen i övergången mellan trä och svart.

Edited by - huzze on 2011/01/06 10:36:08
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/06 :  11:04:42  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Hur lät det då?

Jo det lyssnades på mycket varierande material, speciellt som både byZan och bearwik hade med sig sitt hembrända att mata anläggningen med. En hel del av låtarna har blivit referenser även för mig, då vi ofta haft sällskap av varandra. (Det ursäktar dock inte att jag ännu inte bränt en egen referensplatta.)

Allt material presenterades öppet och oansträngt, från högsta topp till lägsta botten. Rummet störde inte med några hyss, snarare var det imponerande att högtalarna kunde leverera så rent ljud i ett relativt litet rum, högtalarna brett isär med moderat toe-in. Lyssningsplatsen var närmare än avståndet mellan högtalarna som i sin tur hade ett rejält avstånd till sidoväggarna. Ljudet var befriat från störande förstareflexer, även från det låga taket. Dock tyckte jag i början av lyssningen att sittplatserna var lite för låga i förhållande till koaxialelementet.

Efter bytet till AR-försteget, så kändes ljudet ännu lite fylligare utan att tappa precision. Det som imponerade på mig var högtalarens förmåga att ha olika klangkaraktär beroende på inspelningen. Mellanregistret kunde riva av feta gitarrer samtidigt som basen var torr som fnöske och på nästa inspelning precis tvärtom, torra gitarrer som malde riff samtidigt som basen och baskaggen öste på med feta anslag. Inga tendenser att gröta ihop dessa olika instrumentklanger och göra allt antingen torrt eller fett. Dock så var det känsligt för inspelningskvalitén. Slarvigt producerad hårdrock lät inte tokilla, men anläggningen dolde det inte.

Diskanten var underbart integrerad med mellanregistret och var väldigt behaglig, jag tänkte knappt på den, utan det som imponerade var högtalarnas förmåga att försvinna samt som jag nämnde tidigare hur registren kunde få olika karaktär beroende på inspelning.

Kvinnoröster och speciellt en inspelning som ursprungligen finns på en Pac-skiva gav mig gåshud och blev aldrig hård. Mansröster hade närvaro och fyllighet. En annan inspelning med piano och fiol (i modern tappning) lät sjukt bra. Speciellt med AR, för då lät pianot inte lika hårt som med ML. Modernt producerad pianomusik är ofta lite klinisk i ljudet till skillnad från klassiska inspelningar som har mer värme. En gitarrduo var så sjukt närmickad att det lät överrealistiskt. Så mycket detaljer av strängljud, knäppljud och förflyttning på greppbrädan blir det knappast ens om gitarristerna suttit framför mig. Ibland blir det för mycket grädde på moset.

Avslutar med en bild som kanske bäst beskriver vad jag tyckte.

bearwik, du får ta tåget hem, byZan, fäll sätena, de får plats i kombin.

Edited by - huzze on 2011/01/06 11:09:00
Go to Top of Page
Page: of 34 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000