HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylskivor var bättre förr?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/03/29 :  17:28:43  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Är det fler än jag som uppmärksammat detta faktum. Gamla skivor från hela 80-talet och början av 90-talet håller ofta skyhög kvalitet, både ljudmässigt och skickmässigt, om man nu kan säga så. Äldre skivor kan iofs låta mycket bra men lider oftare av slitage. Påfallande ofta låter nya skivor mindre bra, dåligt masterarbete eller? Vidare finns mer oljud (smuts?) på nya skivor än mina gamla/beg. Distortion i vissa passager är ganska vanligt på en del skivor,tex Madonnas-Hard candy trippelalbum, där en av sidorna låter rent fördjävligt, varför?!!! Har hela kunnadet gått upp i rök eller??
Är skivorna mastrade för MM-DJ-nålar där spårning är viktigare än väljud? För det finns en del bra nygammalt matrial tex en coltraneskiva jag köpte, grymt bra ljud, faktiskt. Annars är favoriterna beg-skivor. Det är inte ofta som nya skivor lever upp till dessa nivåer, nya skivor kan låta helt suveränt tills små skönhetsfläckar dyker upp, helt oförklarligt på nya ospelade, tvättade skivor grrr!! Ibland undrar jag varför jag inte ska köpa CD-skivor igen, där man i allafall får konsekvent dåligt ljud.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

beetype
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/03/30 :  17:02:22  Show Profile Send beetype a Private Message  Reply
Jag har upplevt samma problem. Ta t.ex. The Answer's senaste där sida A har flera "distade" partier medan sida B och C (det finns ingen D-sida) spelar utan detta problem. Audioslaves "Out Of Exile" lider genomgående av samma problem. AC/DC's senaste är felfri vad jag kan minnas och likaså Guns 'n' Roses' senaste. (Som ni märker lyssnar jag mycket på hårdrock.)

Det verkar ofta som om vinylutgåvor mer är en samlarpryl än en ljudprodukt. Ofta är skivorna pressade med cd-masteringen. De har alltså inte gjort någon speciell mastering för vinyl vilket ofta behövs. Det skule vara bra med en topic som rekommenderar bra vinylutgåvor och varnar för dåliga...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/03/31 :  10:33:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag köper ganska mycket nya vinyler, och de flesta låter bra.
Ibland så har det gjorts en särskild vinyl-mastering (brukar mejla bolagen och kolla) och ibland inte. Men det som retar mig mest är att det är så pass mycket missar i tillverkningen - gropar i vinylen, för stora centrumhål, "äggformade" skivspår, skräp (vinylslagg?) i spåren osv...
Hur är det möjligt nu när det pressas så små serier, kvalitén borde ju bli bättre då kan tyckas.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/03/31 :  13:55:36  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Precis min mening, kunde inte vuttryckt det bättre.

Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/03/31 :  23:32:44  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Ta tex. Led Zeppelin´s första LP i US press, den låter helt underbart bra, alla låtar båda sidor. Men Audioslave låter ju dock inte lika bra. Varför?

Fick hem "Cream- Disraeli Gears" på bolaget, Lilith 2007 180gr. Låter riktigt bra, rekomenderas. kom även "Raising Sand" - med Robert Plant och Alison Krauss Rounder 2007 180gr 2LP, även denna låter grymt bra. Möjligen någon låt som skrapade lite...mycket märkligt.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/04/01 :  16:05:57  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nu är jag rätt nöjd igen, jag har pillat på div parametrar, bla nåltryck, VTA, azimuth och dämpoljan, detta har resulterat att alla skivor låter riktigt bra. Mängden dämpolja gjorde att flera olyssningsbara skivor låter som de ska. Nu är jag en glad vinylare igen
Men skivbolagen få skärpa sig ändå i fråga om nogranheten i produktionen.

Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/04/01 :  19:25:54  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
låtar kul att höra att det låter bättre. Får man fråga hur mycket nåltryck har du nu mot innan?
vad menar du med: azimuth och dämpoljan?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/04/04 :  15:13:36  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Azimuth är den vertikala vinkeln sett framifrån, på armen/pickuppen.
StogiS är en unipivotarm med en oljeresoar för att stämma av dämpningen och stabilisera armen. Ang nåltrycket så gick jag från 1,800g till 1,865g.

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2009/04/13 :  22:36:43  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Ljudmässigt tycker jag nya skivor inte skiljer sig från äldre alls, möjligen till det bättre! Precis som förr finns det de som låter bra och de som låter mindre bra. Om någonting eventuellt har försämrats så är det hållbarheten. Äldre slitna skivor låter ofta bättre än nya slitna. Om man säger så. Dvs förr verkade de tåla mer stryk innan ljudet tog stryk!

Däremot kan det skilja en hel del mellan olika bolag, som då säkert använder sig av olika presserier. En del vinylsläpp är inget roliga alls, mycket - får man intrycket av - pga vad som verkar vara slarv.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2009/04/13 22:37:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000