HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Har testat armresonansen - hjälp med tolkning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/03/01 :  12:40:13  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Hej,

Har skaffat den där Hi-Fi News-skivan och kört testerna för att få reda på resonansfrekvens.
Jag vill byta PU på min gamla spelare och vill undvika att köpa en som inte kommer att funka med armen. Spelaren är gammal och jag har ingen info om armens massa (finns en tråd här om spelaren http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72631)

Resultat av testet:
9Hz på det första testet (rörelse i sidled)
10Hz på det andra (vertikalt)

Har förstått att resonansen bör ligga mellan 8-12Hz, korrekt?
I så fall ligger mina 9Hz i nedre delen av spannet.
Betyder det att jag bör undvika PU:s med mjukare nål för att stanna inom spannet?

Har uppfattat det här med komplians så här:
Hög komplians = mjuk, låg komplians = hård. Korrekt?

Sedan det här med massan:
Kan man säga att ett större massa sänker resonansfrekvensen och att en mindre massa höjer resonansfrekvensen?

I så fall bör jag väl välja en PU med hårdare nål eller lättare PU eller en kombination av båda?

Det sitter en Audio Technica AT-95 där nu och jag är sugen på att byta till en Grado Gold.

Har kollat på http://www.cartridgedb.com/ och inte blivit klokare på om det är "riskfritt" att välja en Grado Gold till min spelare/arm. Som jag kan se verkar Gradon och AT-95:an vara ungefär lika mjuka och de väger ungefär lika mycket.

Någon som kan hjälpa mig lite?

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/03/02 :  10:32:47  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag skulle tro att Gradon är en utmärkt pu till din JVC spelare.
I övrigt har Du uppfattat helt korrekt.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/03/02 :  20:00:17  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Pegul

Håller med Ingvar; du har fattat rätt, Grado Gold är en lämplig puppa rent fysikaliskt och Grado Gold är jäkligt rolig/bra puppa musikaliskt. Bra också när resonansen ligger en aning åt det lägre hållet i spannet. Komplians brukar tyvärr anges som statisk när det är den dynamiska som är intressant. Att dra i en nål med fjädervåg stämmer inte med verkligheten. Du fångar bara nålens styvhet i upphängningen då och missar den rörliga massan som skall bromsas och bytas riktning på under ett dynamiskt svängningsförlopp. Den dynamiska kompliansen är alltid lägre än den statiska, där MM-puppor står för den största skillnaden då rörlig magnet väger mer än rörlig spole med låg utsignal.
Alltså; ligger du på den lägre delen i spannet, stämmer resonansfrekvensen bättre mot dynamisk komplians framförallt då man kör med MM-puppa. Tror Du kommer bli nöjd, lots of bang for the buck...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/03/02 :  20:55:09  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Tackar för svar!

Har beställt en Grado Gold.
Kommer förhoppningsvis mot slutet av veckan så att det kan bli lite helgpyssel.

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2009/03/04 :  10:39:24  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply

Du har ju redan fått bra råd. Go for Grado! Jag vill bara göra några förtydliganden.

"Har uppfattat det här med komplians så här:
Hög komplians = mjuk, låg komplians = hård. Korrekt?"

Yes, mjuk respektive styv nålupphängning.

"Sedan det här med massan:
Kan man säga att ett större massa sänker resonansfrekvensen och att en mindre massa höjer resonansfrekvensen?"

Ja, nålupphängningens nedre resonansfrekvensen ska inte kollidera mrd upphängningens undre resonansfrekvens, då hoppar pickupen bara man går på golvet förutom att det låter sämre.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000