HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ortofon 2M "Bronze" och "Black"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/08/10 :  08:16:47  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Mailade Ortofon Sverige och frågade när de nya pickupperna kommer att börja säljas i Sverige och fick till svar att de kommer i slutet av augusti.

De säljs tydligen redan i Australien enligt:

http://www.drhifihousecalls.com.au/New%20Equipment/Ortofon/Ortofon%20MM/Ortofon%20MM.htm

Där kan ni också läsa specarna för Bronze och Black. Observera att angivna priser är i Australiensiska dollar.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Eddie on 2007/08/10 08:18:38

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/10 :  08:55:29  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Och jag som just börjat njuta av en Adikt :(

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Eddie

624 Posts

Posted - 2007/09/28 :  18:36:37  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Nu finns "Bronze" och "Black" med på Ortofons hemsida men jag hittar dom banne mig ej på någon butikssite .

http://www.ortofon2m.com/

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/30 :  22:39:20  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Ojojdå, "the new standard in MM cartridges". Vad är det som är intressant med bronze och black? Bra nålslipningar i kombination med MM-pickup eller?
Sen undrar jag vad det är som är intressant med 2M-serien som helhet också? Ljudmässigt alltså - det saknas ju annars inte exotiska och spännande inslag: shibata-nålslipning, norylplast/glas... För min del är London Decca-pickuperna referensen att sträcka sig mot på 5mV-signalnivån, och det lär bli svårt att nå dit hur de än bär sig åt. Andra här har säkert andra referenser.

De trycker mycket på designern och designen, själv har jag lite svårt för färgad genomskinlig plast... men visst, gillar man det så.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/02 :  21:09:01  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag förstår inte riktigt meningen med den nya Ortofon serien samtidigt som man tillverkar OM40. Jag har själv OM40 som både mäter bra och låter väldigt bra så jag önskar just ingen annan MM puppa. Men jag ska däremot snart köpa mig en ny mycket lågohmig MC puppa.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/10/02 :  23:27:45  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Hmm titta på bilden på 2M bronze, ser ut som dom har gjutit in en OM pickup där inne i all plast....

M2 Bronze verkar ha samma nål som min nuvarande OM30 och i övrigt mycket snarlika data. Något högre DC resistans och induktans samt något högre utspänning, lägre rekomenderad lastkapacitans, verkar som dom lindat fler varv i spolarna?

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Eddie

624 Posts

Posted - 2007/10/24 :  21:14:04  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
"Bronze" och "Black" finns som beställningsvara på Reference Audio. Jag mailade och frågade.

De säljs för 2 490:- resp. 4 290:-.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/05/21 :  20:34:07  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Sorry, att jag är lite sent ute ...

Såg först i dag en tråd om dem, speciellt om Ortofon 2M Black, och blev otroligt nyfiken.
Vissa källor litar jag lite mer än på andra, och det ser bra ut för den här modellen.
(Inte att jag går i köptankar, utan av ren nyfikenhet.)

gcs!

Utvecklingen går framåt. Du vill väl inte stoppa den? Dessutom är Ortofon 2M Black bra mycket dyrare samt använder en väldig exklusiv nål som oftast finns bara i dyrare pickuper.

Vore kul att höra om någon har hört hur den låter i ett hyfsad bra kombo. Spårningsförmågan lär vara oerhört bra. Kanske den bästa i klassen.

Ni får ursäkta mig även om jag puffar för andra forum, men jag tycker att ni ska inte missa det här:

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=149339

Edited by - pick-me-up on 2008/05/22 20:24:22
Go to Top of Page

Eddie

624 Posts

Posted - 2008/05/31 :  22:37:05  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Jag kör Bronze sedan en tid och är nöjd. Nu har jag iofs inte så mycket att jämföra med men ändå...

Jag är rätt så ny på vinyl nämligen. Kör den ihop med en Continuoplint med Cantus-tonarm.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/06/01 :  08:38:42  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har monterat ett par av 2M serien en blue och en bronze och av de två tycker jag att blue är ett fynd för pengarna. Men det är nog helt efter tycke och smak vilken nålslipning man väljer för det är skillnad på ljudåtergivningen.

Hifiklubben säljer red och blue.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

beetype
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/03/03 :  22:01:11  Show Profile Send beetype a Private Message  Reply
Det har gått en tid sedan senaste inlägget. Är det fler som har erfarenhet av dessa pick-uper nu. Hur står de sig mot OM-seriens olika modeller?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000