HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nu jävlar lirar det! (Thorens TD321)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2009/02/14 :  16:05:07  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Tänkte passa på att tacka samt lägga upp lite bilder nu efter att jag fått tillbaka den containerfyndade TD321:an från injustering, service samt montering av ny pickup.

Först vill jag börja med att tacka Ingvar.Ahlberg så mycket för förslaget att införskaffa en Clearaudio Stainless Steel pickup. Det är världar av skillnad i djup, detaljrikedom och neutralitet jämfört med Ortofon pickupen som satt på farsans gamla Dual 505, som var väldigt skrikig (ljus/skarp). Precis som du sa är den väldigt "rockig", bra tryck i de lägre registren och väldigt rapp. Trummor börjar låta som trummor nu. Tonarmen gör väl sitt i det hela också, men det verkar vara en väldigt fin pickup!

Det verkade ha varit lite frågetecken kring tonarmen dock där jag fick den justerad (Takt & Ton i Luleå, en annan diskussion för en annan dag...). Där verkade den "vinylinsatte" hävda att själva tonarmsröret skulle sitta helt löst, med andra ord: gå att vrida motsols/medsols framifrån sett (inte vara statisk horisontalt och bara vridas när själva upphängningen vred på sig) något jag tyckte lät jätteskumt. Nålen ska ju spåra rakt ner i spåret på skivan. Börjar nålen spåra efter kanterna (på grund av att tonarm / pickup inte är helt horisontal) så tas ju inte allt ljud "upp" som det ska samt att skivan och nålen slits onödigt / felaktigt. Det fick jag ordna själv när jag väl var hemma med spelaren, men i övrigt verkar det ha varit ett gott utfört jobb, enda andra synpunkten kan väl kanske vara att de inte bytte / fyllde på silikonolja i koppen på tonarmen.

Nåja, slut med skrivandet och mer bilder (ursäktar för kvalitén på de två första bilderna).

Anläggningen i sin helhet: Focal Chorus 836V högtalare, Nikko NR-819 förstärkare, egenhändigt ihopknåpade EKLK högtalarkablar, Linn Ikemi CD-spelare samt då det nya hjärtat i anläggningen: en Thorens TD321.

(den gamla Dual:en ligger för närvarande på golvet, brorsan ska ta över den nu)

Det ser ut som det gör men huvudsaken är att det låter bra - och det kan jag lova att det gör.

Skivspelaren med Mayware Formula IV MkIII tonarm samt den nya Clearaudio pickupen.

(när bilden togs spelades Dire Straits - Sultans of Swing)

Spelaren har gått varm i flera dagar nu och ju mer man lyssnar ju bättre tycks det låta. Nu framöver blir det att börja bygga ut skivförrådet samt att uppgradera elektroniken (främst förstärkare och RIAA-steg) men även kablar. Har småkikat på en Pathos Classic One som kraftverk, men tyvärr är man ekonomiskt ganska så begränsad när man är arbetslös.

Ska nu idag ta och svetsa ihop en ordentlig hylla för skivspelaren som ska fästas i väggen ovanför racken.

Det var nog allt för denna gång kära entusiaster. Räkna dock med lite nya (och framförallt bättre) bilder när nästa uppgradering kommer.

Återkommer även kanske med lite mer djupgående lyssningsintryck på den nya Thorens:en jämfört med den gamla Dual:en vid senare tillfälle.

Än en gång, tack!

Edited by - Mindless on 2009/02/14 16:06:19

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2009/02/14 :  18:26:10  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Riktigt snygg svarv!
Gillar looken på armen också, den ser så stabil ut!
Kul att du är nöjd med ditt fynd. :)

# Jon
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/02/14 :  19:54:38  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Oj, snyggt! kul att Clearaudion passar dig.
Du har naturligtvis helt rätt i att armröret skall sitta helt fast, inte vara vridbart. Som jag ser det så är en enpunktslagrad arm, korrekt justerad, överlägsen alla andra typer när det gäller bas och dynamik, det finns inga lagerspel alls som kan äta signal.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/02/14 :  20:53:12  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Tjusigt Mindless ..

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2009/02/14 :  23:21:21  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
JonFo: Att den är?

Speciellt med tanke på att den hittades lämnad i en sopkontainer på en pappersfabrik. Knappast det ställe man förväntas hitta 80-tals HiFi i toppskick. Vad gäller stabiliteten på armen kan jag bara instämma - den är väldigt gedigen trots sin relativt enkla konstruktion.

Ingvar: Tackar!

Jo, den är helt i min smak hittills, inga som helst invändningar om hur den låter.

Vad gäller tonarmen: misstänkte just det. Roligt också att du tycker det är en kanon-arm, gör ju hela fyndet mycket roligare!

PG: Tack! Ska se om det går att få upp något tjusigare på väggarna. Rätt så tråkigt just nu...
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2009/02/14 :  23:53:46  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Gratulerer med funnet Mindless
morsom arm...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000