HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tips på tonarm?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/02/08 :  09:45:08  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Jag köpte för ca 1 år sen en Thorens TD145 MKII på blocket för en billig peng, 400kr inklusive frakt.

Den fungerar som den ska, med automatik m.m. En översyn ska göras inom en snar framtid med rembyte etc.
Jag har sen jag köpte den haft funderingar på att byta tonarm. Det första som dyker upp som förslag är förstås SME 3009.
Så mina funderingar är om någon har koll på om det överhuvudtaget är möjligt att byta tonarm på min spelare? Vilka tonarmar är i så fall möjliga att montera på den?
Tips mottages tacksamt .

DIY och rör.

Edited by - maal on 2009/02/08 09:48:10

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/02/08 :  12:17:14  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det går aldeles utmärkt att byta arm på 145:an. Man får tillverka en monteringsplatta i stället för den bit som originalarmen sitter i. SME fäste får inte plats utan att man även tar upp ett mycket större hål i chassieplåten. Bra begagnatalternativ att leta efter är Mayware, Audio Technica AT1100, Excel ES1000, Hadcock, och så Moerch naturligtvis men det blir väldigt mycket pengar.
Jag trorn att Bo Hansson Opus/Rauna har en Mayware till salu.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/02/08 :  16:35:22  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Tack Ingvar. Jag läste i någon tråd på nätet att TD145 MKII har stora likheter med TD160 MKII, stämmer det? Vad jag fick fram så är det bara att 145:an har automatik och att 160:an är helt manuell.
Nästa fråga är ju om det är knepigt att byta tonarm? Kan väl nämna att jag inte har tummen helt mitt i handen.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/02/08 :  21:39:25  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
145 är samma spelare som 165 men med autostop/lyft vid skivslut, 160 har grövre centrumlager och annan arm.
Att byta arm är enkelt, alting sitter i den montageplatta som man lossar med en skruv framför och en bakom armen, plus lite krafs till automatiken under chassiet. Ny monteringsplatta till arm gör man med originalet som mall, solidträ eller plywood eller aluminium, eller nåt annat skoj, de flesta 9" armar med fast monteringsavstånd passar.
Ingvar

Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/02/08 :  22:07:30  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Återigen, tack Ingvar. Jag har snöat in lite på SME 3009. Rätt eller fel vet jag inte. Det finns ju fler olika serier. Dom som förekommer mest i annonser (vad jag har sett i alla fall) är serie II och serie III. Jag har även funderingar på att bygga en helt ny plint till den. Björkplywood kanske, eller något annat fint träslag. Fördelen med min skivspelare är ju att hela rasket sitter skruvad i hörnen. Lätt att plocka bort och montera i en ny plint. Lite förvånande att det är en tunn ram av spånskiva som original. Men det kanske är en tanke med det också, vad vet jag.
Jag hittade en bra tråd:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=149222

DIY och rör.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/02/08 :  23:34:44  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
SME 3009 är en fin arm och med rätt pu så det fortfarande musikalisk high-end. Skall det bli bra så är det helt nybygge som gäller, och spånskivelådan är ingen tanke, bara besparing. För övrigt Marko så tror jag att jag skulle skickat ritningar på kvartvågspipor till Dig, det är sällsynt att jag minns vad jag lovat men ibland kommer jag ihåg vad jag glömt, vi kan kombinera med att Du får bilder och ritningar på vad vi gjort för roliga lösningar med Thorens verk.

Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/02/09 :  06:42:56  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Det låter ju bra. Då finns det ju möjligheter för min gamla Thorens-svarv. Skicka gärna ritningar och lite bilder . Du har ju min mail-adress. För övrigt så ska jag köpa transformatorer till slutsteget du skickade korten till. Dom ska inhandlas inom några veckor. Sen ska det byggas transistorsteg.

DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/02/15 :  21:21:23  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Ingvar; Hur går det med bilder och ritningar?

DIY och rör.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/02/15 :  21:50:35  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Hej Marko, jag fäktas likt don Quixotte mot väderkvarnar och bredbandsbolaget, dels för att kunna lägga bilder på någon sorts server någonstans för att få med i trådar här, dels för att slippa ramla ur nätet precis innan jag postar det jag skrivit. Ritning/skiss mailar jag i morgon (ligger på jobbservern).
Ingvar

Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/02/15 :  22:59:07  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Tack Ingvar! Om du vill så kan du skicka bilderna också i samma mail. Om du tillåter så kan jag posta bilderna här så att fler kan ta del av dom få och lite tips.

DIY och rör.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000