HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vad har du för vinylavläsare, och varför?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/02/06 :  22:15:59  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det är ju alltid kul att få veta vilka bevekelsegrunder folk har haft för att välja vilken vinylavläsare man valt för att avnjuta sina vinylskivor.

Lägg in en bild på din vinylavläsare, och med en enkel beskrivning på varför.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/02/06 :  22:23:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
OK, jag kan börja .....

Fick en Lenco 78 av EAR, locket var kasst, men ändå....

Fungerade, men jag kände att lite tyngd i plinten inte skulle skada.

Så det här är en Lenco med skifferplint och SME 3009 arm med Ortofon OM40.

Förövrigt så står den på en annan och bättre bänk nu........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2009/02/07 :  06:43:18  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply

Thorens Td125 longbase med SME 3012 arm
Har haft ett antal thorens genom åren men när jag hittade denna på loppis för 10 kr inkl SME armen var det kört
Sen har den helt enkelt stannat i huset.
Har bytat nållager till bronslager och satt på en Denon Dl 103-r puppa

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/02/07 :  09:32:31  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Många år har spenderats med denna Denon DP-37F som jag köpte för en billig peng av en bekant för ca 18 år sedan när vi började gymnasiet.

Nu har den bara spelat i gästrummet under några år. Förut satt en Denon DL-110 (tror jag den hette???) som följde med vid köpet, men nu sitter det en AT-95E där istället.

Edited by - millenniumking on 2009/02/07 09:52:39
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/02/07 :  10:21:48  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
En Thorens 124 mk2.Varför? Har senaste åren dragit mig till vintage pryttlar. Hela vinyl kedjan är gammal EMT Riaa Denon 103 sammanlagd ålder ca 120 år! Köpte precis en käck plåt till min grammofon

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/02/07 :  10:51:30  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Har bara en gammal bild men den får duga:

[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aVwLsm9][/url]

Rega p25 med Rega RB 250 arm och Benz ACE low output. Densen riaa DP 04 nyuppgraderat hos Densen. Kablar är VDH M.C.D. 502

Jag gillar denna spelare mycket för sin okomplicerade design. Dock saknar jag VTA och kommer ng därför att byta arm någongång men ljudet är så pass bra att det dröjer längre och längre tid.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/02/07 :  12:11:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Genom åren har det blivit en hel del olika allt från direktdrivna, mellanhjul och rem drivna varianter. Nuvarande spelare är en tre lagers variant där motor, tonarm samt lager sitter på olika lager med dämpning av resonanser mellan dessa lager lagerplattan (övre) är även dämpad med ett lager bly. Tonarmen är en Stax UA 9N som hittades på en loppis som kostade 100:- med en medföljande plint verket jag använder kommer från en TD150 som också var ett loppisfynd som visade sig vara mögel angripen i plinten. Jag hade tur för det visade sig att jag kunde få tonarmen renoverad av Stax. Tonarmen var en ungdomsdröm det gör inte saken bättre att hitta den på en loppis vilket är otroligt med tanke på att just denna modell är det enda sålda ex i Sverige.

Jag kommer att komplettera med en spelare till den med lencoverk och skifferplint snarlik PG's men med vissa förbättringar givetvis.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2009/02/07 :  12:20:34  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Sonab 85s med Empire 2000 pu
Varför: Billig, under 1000kr för spelaren beggat, pickupen NOS från Svalander också billigt, mailade honom och frågade, han tyckte Empiren borde passa bra till mina preferenser. Jag hade gärna haft en Technics sl1 med sme-arm eller en continuo/cantus, men ekonomin sätter käppar i hjulet än så länge.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/02/07 :  12:22:28  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Har en Rega Planar 3 som jag iofs inte använder så mycket.
Köpte den mest för att kunna går runt och botanisera bland välgörenhetsbutikerna i närheten av där jag bor, hittar emellanåt en del kul grejer på LP.

Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2009/02/07 :  23:22:36  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
En egenhändigt tillverkad spelare, motorn köpt hos Teres, även plinten inspirerad av Chris Bradys första spelare. Armen är luftlagrad Ladegaard typ, fackverkskonstruktion i balsaträ. Puppan är en OM30. RIAA-steget är ett LC-audio. Mycket nöjd med resultatet, håller dock på bygga en ny arm som kan ta MC pickupper, balsa armen är lite väl lätt för det.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/02/08 :  09:07:34  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Numera Linn Sondek LP12, Ittok LVII, Denon DL103R, T-kable, Hercules II in i Quad 99pre.

Bubbel: häftigt med Stax:en!!! Brukar dregla lite på vintagesajter efter deras pryttlar.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/02/08 :  09:45:32  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Är väldigt nöjd med min Project9rpm med SpeedboxSE och Torlaimodifierade DenonDL-103 (f.ö. min andra version eftersom den första förolyckades på ett trist sätt, men Torlai "lagade" den) och Lehmanns Black Cube.
Har också ett B-system för säkerhets skull: NAD 355 med RB250 och Audiovector DV-10X4 samt NADPP2.

Plysch, ditt hemmabygge ser fantastiskt snyggt och intressant ut.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/02/08 :  12:40:49  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Här hemma använder vi en REGA P9 MKI. Den köptes i Bristol, England efter en veckasprovkörning.
Det satt och sitter fortfarande en Grado Gold på armen, En Shure V15VxMR har legat i en låda alldeles för länge nu

Vi är mycket nöjda, den bara spelar, bråkar aldrig (Hörde jag idiotsäker??)
I källaren står ett antal projekt

Bilder ja......Kommer.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2009/02/08 :  13:11:33  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply

Jag har en VPI Scout med arm och Gradopuppa.
Varför?
Tyckte den passa in kvalitets och stilmässigt.
Ska bli kul och lyssna på den en dag!
Ska bygga och väntar på bla bla bla bla.......
Det kommer

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2009/02/08 13:14:01
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2009/02/08 :  13:19:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Bubbel: häftigt med Stax:en!!! Brukar dregla lite på vintagesajter efter deras pryttlar.

Visst är det så sannolikheten att hitta den jag har skulle vara smått omöjligt eftersom det är den enda sålda lite som en stor lottovinst.

Plötsligt har priserna på Stax armarna med kolfiberrör gått upp från att ha kostat runt 1500:- är de nu uppe i 9000:- .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/02/08 :  14:26:37  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har en Opus3 Continuo med Cantus tonarm. Pickupen är en Denon DL-103.

Rätt inställd, vilket är lätt att göra, avspelas skivan på samma sätt som den spelades in dvs. tangialt. Inga vinkelfel här inte.
Tonarmen klarar av alla typer av pickuper så det finns inga begränsningar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2009/02/08 :  21:25:57  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
Den här kör jag med, en Sony PS-1150 från 1977 eller så. Den får funka tills jag hittar något roligare.

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/02/08 :  21:41:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Ooops - den här tråden har jag missat...

TD 125 LB i en SME 2000 Zarge med SME 1012-arm. Upphottad med en Dynavectror DV - 10X5 puppa. (Original Ortofon-puppan var utsliten.)

Varför? Under en juldagsmiddag kom frågan upp om någon var intresserad av en gammal Thorens-grammofon som stod på en vind sedan nästan 25 år. Och det var Någon...

Tyvärr år den lite krasslig och behöver lite omvårdnad. Därför befinner den sig för närvarande på härför avsedd verkstad för åtgärd.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/02/08 21:46:28
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2009/02/09 :  19:06:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Fantastiskt vad folk ger bort.

Jörgen_G kul att se en SME TD125 jag har renoverat en sådan till en äldre man i min stad och han blev så nöjd över resultatet att han på stående fot erbjöd mig att få ärva den.

Jag ser att du har den nyare plinten den äldre har den droppformade tonarmsplattan. Plinten har två fjädersystem SME's egna som sitter under knopparna (de svarta) plus Thorens egna fjäderupphängning de svarta knopparna kan man även ställa in skivspelaren i våg.

anders

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/02/09 :  19:22:48  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Här är en av mina två vinylare, som jag gillar mycket skarpt

En vinylspelare med komponenter ifrån en Clearaudio Solution och Simply Black.
Varför? Vet inte! Men jag lät "Mirre" på Veteran Hifi få fria tyglar att göra den. Tycker själv att det blev lyckat

Chassit är i grunden en Clearaudio Solution. Tallrik med lager är taget ifrån en Simply Black Classic. Teflonlagret gör så att den snurrar mycket tyst. Kvartsstyrd 24-polig synkronmotor.

En för mig mycket speciell vinylspelare, estetiskt tilltalande och som spelar riktigt fint.

Tonarmen är en SME 310. Jag ville ha en tonarm som skulle passa både musikaliskt och estetiskt. Den spelar så fint och den ser faktiskt ut som om den var som gjord för just denna speciella vinylspelare.

Använder idag en Ortofon Salsa (MC) som passar fint, men funderar på att byta till en Clearaudio Maestro (MM).

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/02/11 :  00:33:00  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Mina två spelare,
Systemdek IIS

Efter inbrott julafton 1983 köpte jag min Systemdek IIS med konkav Mazak-tallrik, Helius Standard arm och Goldring Electro II+ pickup.
Den kostade då strax under 8.000 kr. CD-spelarna hade inte börjat sjunka i pris ännu, 7.000 kr var vanligt och då tyckte jag att det var vettigare att spendera ungefär den summan på en bra vinylspelare och vänta med CD, och den här kombinationen var den mest välbalanserade på marknaden just då.
Senare kompletterad med Flutterbuster 2-fas kristallstyrd matning till motorn. Helt nyligen uppgraderad med Lyra Dorian pickup. Spelaren har aldrig varit nerpackad mer än vid flyttning utan i bruk praktiskt taget varje vecka.

Garrard SP25Mk.2 endast schellack numera

Detta är min första skivspelare som jag köpte begagnad 1969 av en klasskompis på gymnasiet, som uppgraderat. Den stod hos mina föräldrar vid det ovan nämnda inbrottet.

För drygt 20 år sedan stötte jag på ett parti 78-varvare på FFV överskott i Solna, som verkade komma från en utsortering på Sveriges Radio. Jag köpte på mig ett lass och hämtade min gamla Garrad. Den hade beckat ihop ordentligt, så jag blev tvungen att riva allt. Lyckligtvis var mellanhjulet i gott skick, så jag monterade bara tillbaka vad som är nödvändigt för att spela 78-varvare. All automatik som kan vara till källa till störningar sparades omonterad.
Det gick inte längre att få tag i nya 78-varvsnålar till den keramiska Sonotone-pickupen, så det blev att köpa ny Ortofon OM78-nål och tigga sig till ett begagnat OM-hus ur handlarens skrotlåda - det gick! Sedan jag bytt upp mig till lågnivå MC-pickup på vinylspelaren är nu Garrarden ständigt inkopplad på MM-ingången och redo för spelning.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2009/02/11 00:43:43
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2009/02/11 :  11:16:54  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
I vardagsrummet står en Transcriptor Hydraulic Reference med Fluid tonarm, mer som en prydnadsak ska tilläggas. Men den kan absolut spela musik oxå. Sålde den nästan häromvecka men min estetiskt känsliga fru vägrade släppa klenoden. Så den får vara kvar ett tag till.

Sedan har jag olika andra skivspelare, däribland en Thorens TD-124 MK II med SME 3009. Står i en tung, bastant plint som köptes på Ebay från Moldavien!? Mycket nöjd med den plinten Billig var den oxå.

En Garrard 301 i grå utförande ska snart renoveras och till den ska jag införskaffa en plint. Här i Sverige, den här gången.

Glömde förklara mig, svara på varför För att jag älskar gamla stereoprylar i synerhet skivspelare och högtalare. Transcriptor är vacker och TD-124 låter bra. Med SME 3009 kan man även elaborera med olika puppor.

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Edited by - adi6606 on 2009/02/11 11:19:35
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/02/11 :  13:30:25  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag sitter på en något uppgraderad Rega Planar 2; pickupen är en Denon DL-160, hög output MC (vilket ju passar bra in i en MM-ingång), VTA-justerare från Origin Live, ny motvikt, och en plint från en Planar 3.

Köpte den för 500kr från Tradera, började med vinyl för att jag snöat in på tidig 70-talsrock som inte fanns på CD, numera älskar jag ljudkvaliteten (ingen CD jag har testat har kunnat konkurrera) och att man kan köpa fantastiska operor för en spottstyver!
Jag gav upp jakten på en bra CD och bestämde mig för att i princip bara köpa vinyl istället, Jag kan varmt rekommendera Lykke Lis skiva, eller Kari Bremnes Reise, eller Madonna eller... Det låter fantastiskt, så det lär dröja länge innan jag byter skivspelare!

(Bilder kommer...)
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2009/02/11 :  20:40:36  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Mine spillere:
Technics SP10mkII ,DIY plinth , Micro seiki MA 505mkIII arm ,
Ortofon Rohman

spiller2:
JVC TT-71 direcr drive, DIY plinth, Eikeland luftbåren tangentialarm
Lyra Dorian pickup

Spiller 3:
Pro-ject RPM9 med original carbonarm. Her med Denon 103 for test

Spiller 4
JVC QL-Y5F original arm m demper spiller meget godt med Denon DL103

spiller5:
En Systemdek IIxE her med helius aureus arm

Her med ortofon MC30super
( har ikke bilde av selve spilleren liggende på maskinen nå. )

Ellers har jeg 26 armer + div annet vinylstash

Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202

Edited by - Jan I on 2009/02/11 20:49:17
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/02/11 :  21:28:32  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Micro Seiki RX/RY/RZ 1500 med SME V arm og Koetsu Urushi Sky Blue PU.

Hvorfor?

Spiller jo bra....

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/02/11 :  21:38:24  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Bubbel - kan du berätta mer om plinten - den stora lådan alltså? Du är den första som kommenterar den i ordalag av att känna igen den. Alla andra har bara skakat på huvudet. Ingen verkar ha sett en TD 125 med dylik IRL. Har för övrigt enbart sett en enda bild på Internet med plinten - och då med en "liten" TD 125. För övrigt verkar den vara okänd.

Jo då jag har allt lagt märke till våginställningen. Den är ytterst känslig och man får använda sig av 1/16-varv på skruvarna när man gör den allar sista fininställningen för att få den i våg.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/02/11 21:39:42
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000