Author |
Topic |
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/02/11 : 22:15:34
|
Ja du Jörgen G jag blev själv väldigt snopen när jag hämtade den jag trodde att det var den vanliga LB som han hade. Plinten är tillverkad av spånskiva 20mm tjock med teakfanér på utsidan Thorensverket sitter fast med två längsgående metallister som klämmer verket mot topplattan. Skall man montera ner den så får man lägga den på rygg.
Det är en stor rackare den skivspelaren vad jag har fått reda på så slutade SME att tillverka denna plint strax efter att Thorens började med LB för denna modell var väldigt dyr. Sven-Erik har haft sin sedan den var ny han köpte den 1972 i Stockholm jag har för mig att den kostade runt 5000:- vilket var mycket pengar. Jag har sett en till efter detta men den var i allt för dåligt skick saknade tonarm en del andra saker och allt för dyr. Om jag skulle gissa antalet sålda i Sverige så tror jag att inte fler än tio förmodligen färre 5000:- kunde man få en fin bil för.
Jag misstänker att det är kondensatorerna som är slut på din de kostar 150:- på elfa och om du har lämnat bort den så tycker jag att du skall säga till dem att endast justera spänningen och inte röra frekvens potentiometern detta fick jag reda på av Joel en fd Thorens anställd han gör numera renoverings kit till Thorens spelare.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2009/02/12 : 20:39:59
|
Åh - är den SÅ ovanlig!
Jag vet att mitt exemplar inköptes i det riktigt tidiga 70-talet. Vet inte var den är inhandlad, men den har funnits i växjötrakten fram till i våras.
När det gäller åtgärd är jag helt i händerna på reparatören. Både hoppas och tror att de vet vad de gör...
/Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2009/02/12 21:16:01 |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2009/02/12 : 21:17:13
|
Jag kom faktiskt på att jag har sett en sådan plint till men där satt det ett Garrard 401 verk i den köpt av Stefanolo här på forumet från England.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/02/15 : 00:10:16
|
Fick tag på den här:
Vad är det för en Audio tehnica pu,
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/02/17 : 10:27:11
|
Lessen att jag inte har bilder, men: Thorens TD320, SME 3009R, Benz Micro ACE Low och Van den Hul kablage, internt och externt
Skälet då? Tillfälle dök upp, jag moddade och byggde och gillar hur det låter. Kan verkligen ge dynamik. Nytt RIAA och bronslager planeras... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2009/02/17 : 19:28:19
|
Även jag har en Thorens, tyvärr har jag ingen bild på den än, men jag lovar det kommer :) Jag har en Thorens TD3001 men TP90 arm och på den sitter det en Benz Ace L. kablaget är utbytt mot Van den Hul. Kör med Michell skivklämma på vissa plattor
Varför blev det då en sån här spelare. Jo... Jag har även sen innan en Thorens TD316, och har sedan länge varit intresserad av Thorens alla fina modeller. Jag har läst mycket om olika modeller, och just TD3001 är väl ganska ovanlig, då det var en av de sista Thorens innan de gick i konkurs. Om jag har fattat det rätt så är det en vidareutveckling at TD300-serien o TD2001. Det verkara vara en spelare som har bra möjligheter till moddning o välljud för någorlunda rimliga pengar. Så när jag väl fick tag i en till ett bra pris, så slog jag så klart till.
Jag är så klart sugen på moddningstips. :)
24U: Vad har du mer gjort med din 321:a? Du skriver om att skaffa nytt bronslager, blir intressserad, berätta mer.
Saker jag har funderat på är att göra nny bottenplatta i tjockare MDF- Testa nya typer skivmattor. Kanske tillverka nya arm boards o testa en RB251 eller RB301 kanske, då jag tror att armen är en av de svagaste länkarana i systemet. Har även fundrat på bättre strömförsörjning än 16VAC orginalbulan. Kanske ngn av Pro-Jects Speedboxar, ngn som har provat? Skulle även vilja testa en Thorens Stabilizer o se om den är bättre än Michell-klämman. Dock verkar ingen hifiaffär i Malmö-trakten ha den hemma, och betala 1500 för att prova är lite mastigt om det inte är bra. Ngn i närheten som har en jag kan få låna?
Det var några av mina tankar och idéer ang min skivspelare. Den får vara med tills jag ahr råd med en Kuzma Stabi som jag oxå är väldigt förtjust i. |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/02/18 : 19:28:25
|
Det här är de varianter jag spelar mest på.
[url=http://www.pixbox.se/pic26232733][/url]
[url=http://www.pixbox.se/pic26232732][/url] För att det är hejdlöst roligt att spela på, i synnerhet DL-103r men Även Dynavectorn. Moerch armen är min absoluta favorit, basen ifrån denna är något helt unikt, sedan är det ju kul med flera rör, lättare att byta pickuper. Ingvar
|
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2009/02/18 : 19:46:56
|
Technics 1210 MK2 med DL-103R + Cabridge 640P + CineMag step-up... Xono på gång
Varför? Enkelt att använda och ljud som jag gillar! |
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
|
|
Jan I
Member
448 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/02/18 : 20:03:15
|
Nej det är ett plåster, katten har bitit av armen där. Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/02/18 : 20:11:27
|
Nej, Jan, inte direkt dämpning utan lite extra massa, det skall egentligen vara gult rör till DL103 och detta är ett grönt, jag behöver skaffa fler rör. Däremot så har nog silpad duken väldigt imponerande dämpegenskaper om man behöver det. Håll med om att det är väldigt snyggt ändå, skulle kunnat vara original? Ingvar |
|
|
Margaux-Monbrison
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2009/02/19 : 00:10:25
|
Jag använder en Garrard 301 för mina stenkakor och mono inspelningar. En Platine Verdier för mono, men ibland stereo inspelningar också. Har en Clearaudio Anniversary med tre tonarmar på, dock använder jag sällan!
http://picasaweb.google.se/kiviab |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/02/19 : 18:30:59
|
Kilgore:
Kul med broder i Thorensträsket... Bronslagret är från Tyskland och avsett som knivlager till min SME-arm. Plast original, stål finns som tillbehör från SME, men sägs ge för hård klang i anslagen, medan detta pirattillbehör sägs kurera plastens mjukhet utan stålets klang.
Mera som är gjort är en plintmoddning som troget följer SME's monteringsmall istället för den 4-kantiga plattan. Slitsen skall ju justeras i linje med tallrikens centrumtapp, när man intonerar armen, medan de flesta SME montage på Thorens ger justering "utmed sidokantens linje" (hoppas Du förstår vad jag menar?) Dämpmassa av bitumen finns på plint och i tvättfatet (botten i plåt).
Kan rekommendera Projects Speedbox SE mkII. Ger mycket tydlig påverkan i stadgan. Bastyngd, transientsvar är mer påtagliga. Långdragna toner är klippfasta, framför allt under forte/fortissimo, då bromsverkan är som starkast. Tänk vilken underbar hobby man har som aldrig blir klar?!
Kuzma Stabi har jag hört med Benz Micro LP Ebony *rysningar av välbehag* |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/02/19 : 19:03:02
|
Observera att speedbox inte fyller någon funktion till Thorens 300 och 3000 serier. Dessa spelare har dc motorer med inbyggd elektronisk styrning och hastighetsjustering, skall matas med 15-25V ac/dc, oavsett vad man stoppar in i kontakten där bak så är det det inbyggda styrkortet som driver motorn. Däremot så gör en rejäl trafo, 50-100va 15-20V, en stor skillnad gentemot original väggbula. Ingvar
|
Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2009/02/19 19:50:26 |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2009/02/20 : 09:19:47
|
Tack Ingvar och 24U för informationen, då ska jag med andra ord skaffa miig en bättre strömförsörjning till spelaren, blir ju billigare än en Speedbox :)
Jag har oxå funderat på "bituma" plinten, blir att köra inom biltema oköpa lite tror jag :)
Ingvar var det en Mörch arm du hade till din 321:a, vilken av varianterna? Man får höra så många olika tips o förslag när det gäller 300 och 3000, men man har ju inte riktigt budget att testa alla. Mörch kanske är ett bättre val än Rega, som du skriver så är det ju bra att kunna byta armrör beroende på PU. |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/02/20 : 10:55:41
|
Tack Ingvar för att du tydliggjorde den yttre matning till Thorens. Hade vart pinsamt om man börjat frekvensreglera en dc-snurra som redan är reglerad... ;-)
Finns däremot klar anledning att se över regleringen. Min 320 gick fel varvtal när jag köpte den. Så investering i en varvtalsbricka på tallriken är aldrig fel. Regleringen är dock enkel, finns 2 trimpottar på reglerkortet, en för varje varvtal (på min åtminstone...).
Tror att man just får många tips på armar för att det beror på puppan också. Tror att man har störst chans till lycka om man betraktar arm och puppa som en enhet. Mörch verkar ju mkt lovande om man kan anpassa effektiv massa till puppans komplians. Min erfarenhet säger dock att gärna tynga lite mer än rekommenderat, då statisk och dynamisk komplians skiljer sig. Den dynamiska är ju mer verkligheten och är ofta en bit lägre än den statiska. Nä rättning mittåt; nu är jag långt från ämnet och detta finns redan många trådar om... *f'låt* |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/02/20 : 12:23:00
|
Ja jag använder Mörch, en UP4 med gula och röda armrör, behöver ett par gröna också. Mörch armen tycker jag fortfarande är bland det bästa man kan hitta, börjar bli lite dyr idag ca 10.000:- och uppåt beroende på modell och utförande. Dock klart prisvärd! Borde finnas en hel del på beg marknaden.
Ingvar |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2009/02/20 : 19:31:00
|
Mina skivor spelas med en, Simply Black "Classic", SME V-D arm, PU Clearaudio "Symphony" och Step Up från KK-Audio (Lundahl 9206). Varför? Ja, armen var det som styrde valet av verk, jag ville ha ett verk som var designat med utgångspunkt från SME V, och eftersom kassan inte tillät en SME 20 eller 30, så föll valet på Simply Black. SME V är en fröjd att jobba med, enkel att ställa in, och finmekanik i den högre skolan. Det är dessutom en förmån, att få ha Veteran HiFi och Mirre, som "Hovleverantör" på Vinylsidan. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2009/02/20 19:32:32 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/02/20 : 19:54:48
|
Denna vinylspelare spelar jag på hemma
Clearaudio Master Reference AMG Wood
Varför; Egentligen så ville jag behålla Master Solution spelaren, men eftersom jag var tvungen att byta tonarm, så tyckte jag att det var lika bra att ha spelaren som är gjord för just den armen. Om man vill ha en skivspelare som verkligen är med i klassen "State of the Art", så är det här en skivspelare som definitivt ska vara med på vill-ha-listan.
Mina kommentarer och omdömen; En för mig ännu mer perfekt vinylspelare, fortsättningsvis med två tonarmar, lika estetiskt tilltalande och mycket mer välspelande, ändå tystare, om kanske ännu mer svårplacerad om jag ska vara helt ärlig, men vad f*n.
Övrig utrustning är från samtliga från Clearaudio: Tonarm 1 är en Master TQ-I med en Goldfinger Diamond v2 pickup. Tonarm 2 är en Unify 14" med Da Vinci pickup. RIAA är ett Reference Balanced Phonostage.
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2009/02/20 19:56:02 |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 12:53:23
|
Ingvar
Efter en koll i "bibeln" (boken om Thorens historia) fann jag intessanta data. De spelare vi talat om ovan har inte DC utan synkron-motorer. Vissa har 16-poliga, de finare har 24-poliga. Hur samexistens mellan yttre regulator och reglerkortet internt i realiteten funkar, låter jag dock vara osagt. Kräver nog lite djupare analys. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 15:09:45
|
Har tyvärr inga bilder än men har föjande:
Äger dom mest för att det är kul att renovera dom :)
Thorens Td-124 Mk1 med SME 3009 Russco Cue master utan tonarm för tillfället (renoveras) Lenco L75 med Grace 707.
Bild på cue master, inte min dock
Mvh
|
Edited by - Guru on 2009/02/25 15:13:02 |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 16:11:28
|
Den är hur cool som helst med "växelspaken" hur hittar man en sådan Russco Cue master är nog inte den vanligaste skivspelaren i Sverige.
anders |
|
|
Phoenix
Member
80 Posts |
Posted - 2009/04/28 : 01:50:51
|
Detta är min spelare, dock inte min men en likadan http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_pic.php?pic_id=2052& Dock är powerknappen död så den får man hålla nere eller klämma ner på annat sätt.
Så varför vinyl... tja jag har varit nyfiken på detta mediat länge men aldrig köpt någon spelare tyvärr. Gillar ljudet i vinylen känns varmare mysigare på nåt sett inte så sterilt som cd'n låter... kanske har att göra med att vinylspelare är klass A eller?
Så när jag och frugan köpte huset av mormor efter att hon gick bort så fanns där en övergiven liten sak med shure puppa och allt..... japp enligt Svalander snubben var det en sådan, han var förvånad över att det funkade över huvudtaget.
Numera sitter det en Philips 400 nål där, skulle vilja ha en annan pickup och/eller tonarm eller varför inte en helt annan spelare.
Dock behöver jag en ny rem, den som sitter där självantänder väl snart så torr är den ;) men 195:- känns något mastigt tycker jag finns det inget annat alternativ? //Hannes |
If it's to loud, You're to old. |
|
|
Topic |
|