Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/03 : 08:34:05
|
Jag tror inte att det skall vara något problem med pruttandet. Vid 1,5 mm konamplitud så har du väl ca 105 - 110 dB ljudtryck från hornet. Bygg martinssons lådor. De är smidiga och trevliga. Jag skulle själv vilja bygga dem i 21 mm konstruktionsplywood. Jag tvivlar på att OSB håller i fogarna. Trycket blir enormt i tappade horn. Mitt sketna 5,25 tumms element fick 22 mm spånskiva att flexa påtagligt. Å det var en liten låda och obefintlig motorstyrka. Dina RCFer kan nog spräcka spånskivor till frukost. Speciellt viktigt då du skall köra dom i PA sammanhang. Plywood är bra. OSB billigt. Måste du absolut köra osb så bör du ha 30 - 40 mm tjockt i dom första 30% av hornets längd. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/08/10 : 13:15:15
|
En design likt denna gör att ni sparar två sidors vikt samt att det blir väldigt lättbyggt. Plus stag naturligtvis...
Vad tror ni? |
Edited by - PetterPersson on 2009/08/10 13:15:51 |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/08/11 : 11:26:21
|
Eftersom vi ska dela hyfsat högt lär det bli en bas per kanal som sitter nära topparna. Och sen är jag lite orolig för resonanser när man inte viker. Stående vågor innan första vecket.
Vi har lyckats få till en hyfsad lösning nu. Finns tyvärr ett lagom hål i mitten för dansbandspinne också =) Men det är sånt man får leva med. Är iaf ett par böjar för säkerhets skull. Ritning kommer sen.
RCF LF15G401 i martinssons låda (57V) vs våran senaste skapelse(60V). Hornet är på 181,1L men det blir lite tomrum så säg 190L.
Vad tror ni? Martinssons horn är förmodligen enklare att bygga då det finns ritning. Man får skala om till 21mm ply men det gå nog. Men går inte lika högt i SPL eller frekvens. Men frågan är hur mycket det gör. Och sen *är* det ju inte så svårt att göra ritning att bygga efter till vårt horn. Har ju gjort det några gånger nu. Får göra ritning för bedömning helt enkelt. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2009/08/11 : 18:02:12
|
Säger han ja, att det inte är så svårt att göra en ritning, men det är ju jag som fått slita med det Även om det då bara blir på papper medan datorritning får ske av hackern.
edit: stavfel som vanligt |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
Edited by - ud on 2009/08/11 18:02:46 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/11 : 18:12:28
|
Börja med att mäta upp T&S på elementen när de är ordentligt inspelade. Både kalla och varma. Det kan tyvärr skilja från ed angivna värdena. Ert element i Martinssons horn tycker jag ser för "ovågigt" ut för att den byggda versionen ska bli bra. Då ser er nya simulering bättre ut. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/11 : 19:44:22
|
quote: Ert element i Martinssons horn tycker jag ser för "ovågigt" ut för att den byggda versionen ska bli bra. Då ser er nya simulering bättre ut.
Jag håller med! Släta kurvor ger ett slätt ljud. Lite hav och vågor ger ett roligt och dynamiskt ljud. Lowther mäter "Balder" men låter hur kul som helst. Vifa P21-WO mäter så jämt och slätt å vackert, men är lika rolig att lyssna på, som att räkna ut de första 58 miljonerna decimaler av Pi med papper och penna..... Ok, jag överdrev visst lite, men ni förstår liknelsen.
Den lilla peaken runt 120 Hz komer göra underverk med anslag och glädje. Det ser riktigt snyggt ut. |
Edited by - Circlomanen on 2009/08/11 19:45:35 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/11 : 19:52:13
|
Jämför med mästarens mätdata. TH 115. Lite glädjepucklar runt 100 Hz och lite ovan. Å den är ökänd för sin brutala kick och anslag. |
Edited by - Circlomanen on 2009/08/11 19:53:09 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/11 : 20:04:33
|
Nja... Jag tänkte snarare på "ovågigheten" i simuleringen, när man bygger försvinner de. Detta element i Martinssons horn skulle snarare bli kulle snarare än ett bandpass, Danley lyckas alltid med detta |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/12 : 15:41:49
|
"och varma" Hur ska detta gå till? Lär bli svårt att värma upp något. Kanske hårtork eller varmluftspistol men knappast från förstärkare. I basen kommer man inte upp i extrema watt och dessutom kyls den då. Och i midbas vill man inte vara i närheten. Moment 22.
Får göra ritning i datorn då. Parametrar ska också mätas. Har stått och spelat in ett tag nu. Kanske 30 timmar eller så totalt. Borde hamna någotsånär lika spec. RCF spec är tydligen med "varmt" element så Qes och Re borde vara lite lägre kall. Bl borde då vara en gnutta högre. Får se om det stämmer. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 18:22:05
|
Nu är ritningen färdig. Vad tycker ni?
Innermåttet är 50cm djupt så lägg till för stagning,lock och botten.
Här är skillnaden med(svart) och utan(grå) kil. Går kanske att göra något mellanting om det skulle vara så. Konutslagen minskas lite med kil också.
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 18:34:47
|
Ser klockrent ut tycker jag. Har du input också? *Nyfiken* |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 18:59:17
|
S1 kan ju minskas till 1 eller så för kilen. 21mm ply om någon undrade.
|
Edited by - Joda on 2009/08/16 18:59:51 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 19:16:02
|
Snyggt David ! (eller vem som nu gjort ritningen:)
Det här ska bli roligt att följa.
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 19:40:52
|
Tack. Josef annars =) Borde nog byta namn, var länge sen jag valde det här namnet. Någon gång i 2003 tror jag.
Ska bli kul att bygga också. Nu fattas bara lite bly, verktyg och folk som kan hjälpa till. |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 20:22:27
|
quote: (eller vem som nu gjort ritningen:)
Bra fråga
|
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 20:25:51
|
Tja jag gjorde ju bara CAD delen. UD gjorde grovjobbet när det gäller veckningen. Fast jag simulerade så det kanske jämnar ut sig. Mycket jobb var det iaf då vi gick igenom ganska många versioner. Men resultatet blir förhoppningsvis bra. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 22:19:11
|
Det ser riktigt lovande ut.
Det borde inte vara nått problem, men jag bara grubblar på om kilen gör att konen snedbelastas mer än nödvändigt??!!?? Konen blir ju snedbelastad då det inte finns någon symmetri i hur den kopplar in i horngången, men luften är ju trots allt ganska elastisk, så 7 cm luft direkt under konen i början av hornet bör ge mindre snedbelastning än en hård kil i plywood?!
Detta borde inte påverka nämnvärt om man spelar i hemmamiljö, men kanske kan ge mera dist om man börjar pressa på lite med en kilowatt eller två. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 23:26:24
|
Funderar på det också. Är bara att byta ut kilen mot en rak vägg vid streckade linjen. Skillnaden är ju inte enorm och påverkar bara tonkurvan. Impulssvaret skiljer inte så mycket. Det blir ju en hävstångseffekt som spidern måste hålla i och om ett par år kanske talspolen börjar skrapa i. Så det kanske inte är värt det. Trots att det är dubbel spider och rejäl talspole. Om man inte använder kil tror jag belastningen blir okej. CR är förhoppningsvis tillräckligt låg för att inte slita sönder något.
Får fundera på hur man ska lösa stag sista biten. Kanske går att skruva dit något efter att man stoppat in elementet. Ska ju dit galler på något sätt också. Det hålrummet som blir är utmärkt till dansbandspinne om man vill stoppa dit en topp och använda som portabelt PA. Men tror inte vi gör det på detta hornet. Hantag hade också varit trevligt men det behövs förhoppningsvis inte heller för fast installation. Men vi får se. Fyra starka öglor ska däremot sättas dit på toppen så att hornet kan flyga.
Vilket lim är rekommenderat? Borde ju vara något som tätar bra men som är väldigt styvt utan att spricka eller slita sönder trät. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 07:41:25
|
Det bästa limmet är Cascol Trälim Ute 3337. Kan då få tag på Cascofen så är det ruskigt bra, men det är ett 2 komponentlim som är lite kletigt att jobba med. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/10/22 : 21:12:05
|
Nu börjar det hända saker
Mät noga så det inte blir fel.
Ser ju bra ut.
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/10/22 : 22:25:07
|
Något mer har vi gjort idag, kapat största delen av bitarna vi behöver. Nu fattas bara stag och fila till passformen på de bitar där hörnen är sneda.
Testpassning med lite tejp.
Ser ju ut att passa hyfsat.
Oj vad stor den blev. Eller tja, kanske liten för vad den kommer att prestera.
|
Edited by - Joda on 2009/10/22 22:25:58 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/10/23 : 06:54:11
|
Äntligen Då blir det PA på Uppsalamässn |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/10/23 : 08:50:57
|
COOLT!!! det har ser ut att bli riktigt lackert!
mer bilder killar, mer mer ! |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/10/24 : 23:50:33
|
Ja nu var det ju det där med sneda kanter. Hur sjutton löser man det måntro.
Jo man slipar snett förstås!
Hmm, ser ju ut att fungera.
Men oj, vad är nu det här för vitt? Jo, för att biten skulle glida bättre användes potatismjöl.
Oj Oj Oj. Det ser ju ut att passa.
Och här med.
Invändig besiktning utförs av kunnig personal.
Ser nog bra ut.
Japp det blev godkänt.
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 18:01:14
|
Lite bilder på stag och liknande.
Får se när det spelar. |
|
|
Topic |
|