Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/07/05 : 11:40:58
|
Post 5 i länken är bra. Gör volymen samma som om det vore ett rakt horn. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 19:26:02
|
Oj Oj Oj. Nu finns ett par element i huset. Dags att leka eehm menar spela in elementen. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 19:33:45
|
Bilder! |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 20:42:43
|
Bilder får nog bli i morgon. Märks att Audes TH har betydligt mer känslighet. Men det kan man väl vänta då dom är väggladdade vs fritt hängande element =) Bara bar då det är konutslag vi vill har för att spela in elementen. TS parametrar är mätta lite snabbt för att kunna se förändringen.
Lite förvånande att basen går så pass djupt utan EQ.
Ska göra färdigt en preliminär ritning på hornen också så att den kan betittas och godkännas. Och sen hoppas att TS parametrarna från RCF stämmer. Men som det ser ut nu så bör det stämma. Hur beställer man dämplim och vilken stort ska det vara? swedac är det väl som gäller? Kommer att behövas en del till alla projekt. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 20:55:10
|
Jag skulle inte använda dämplim då förluster i lådan bara ger sämre transientrespons och just förluster. Jag limmade en låda med vanligt PL400 och jämförde med en låda limmad med vanligt trälim, inga andra dämpningar i lådan. PL400-lådan lät bluddrig och trist i jämförelse. Så pass att jag slängde den. Då var det bara ca 0,1 mm lim i fogarna som dessutom var dragna hårt med skruv var 10 cm. Dämpning är satan och möglig senap när det gäller spelglädje. Det mäter bättre, men låter trist och avslaget. Avslaget ljummet öl är mindre hälsovådligt än kall nyöppnad öl... Men vad dricker man helst?! |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 21:48:56
|
Nu pratar vi dämplim för att limma ihop 2 11mm OSB skivor. Stagning och fogar limmas med vanligt lim. Skruvar gör ingen större skillnad när det kommer till styvhet men är trevligt för att inget ska åka runt. Så det är planerat att väggarna ska vara så styva som möjligt när det gäller svängningar och buktningar. Men vibrationer ska dämpas bort. Eller missförstod jag nu?
Dämplimmet borde inte göra något vridstyvsmässigt men borde äta upp resonanser högre upp i frekvens.
Men om det är bättre med vanligt stabilt lim även för att limma ihop OSBn så är det bra. Dämplim kanske inte har någon betydelse vid så låga frekvenser. Ska göra färdigt ritningen sen. Kanske är bäst att ha styvt lim i början för att då impulssvaret och dämplim senare i hornet där stagningen inte kommer att kunna vara lika bra. Mynningen är ändå 45*66cm eller så.
Och när punch och kick är det man vill ha så är det en viktig bit. Sen är det PA vi pratar om. Även om detta förmodligen kommer att låta bättre än mångas hifi.
Ju fler erfarenheter desto bättre. Så vädra allt nu innan vi bygger och inte efter =) |
Edited by - Joda on 2009/07/31 21:49:34 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 22:22:47
|
Tappade horn jag bygge åt Andrén, hade fria ytor på ca 25 cm. De hade en resonansfrekvens på 115 Hz. Då ert horn blir rätt stort och ska användas högt upp i frekvens skulle jag rekommendera dämplim. Väggarna rör sig/får mindre utslag med dämplim än utan då, vid ytans resonans, dämpas väggarnas vibrationer mer än 10 ggr så effektivt med dämplim än utan och det är då ytorna är i resonans som de får störst utböjningar. Jämför en gunga som man puttar på. Puttar man rätt behövs lite kraft för att få den i gungning... |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 22:29:31
|
och om man skall dela vid 50-60hz så kan man lika gärna köra 25mm spån odämpat men välstagat Hade iofs inte mycket med sporthallen att göra men jag kunde inte hålla mig |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 22:32:58
|
Ja. Vill du ha både hängslen och livrem dämplimmar man, men med din låga delning skulle jag säga att de är att överarbeta. |
Edited by - PetterPersson on 2009/07/31 22:33:15 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/01 : 07:23:07
|
Limma in en 16 mm spånskiva mellan 2 st plywoodskivor så får du ett både styvt och dämpande matrial? Lite mer jobb, men konstruktionsplywood, spånskiva och trälim är billigt. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/01 : 09:03:40
|
Jag använde Swedac DG-A 2 som dämpskikt i sidorna och snedväggen i mitt horn. Det skall vara 1 mm skikt, inte mindre för då funkar inte dämpningen.
Sedan limmade jag ihop de dämplimmade bitarna med vanligt trälim.
(Mina dipoler är också dämplimmade med DG-A 2, tycker det funkar bra att ta bort skrammel från stora ytor.)
PL400, har det verkligen dämpegenskaper? Betvivlar detta starkt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/08/01 09:05:54 |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/01 : 13:01:27
|
Elementen i sig låter lite illa. Är något vid 40-50Hz som stör. Tror att det är den tvingade lyftkylningen av VC som har någon lagom påverkan. Tror dock inte detta kommer att göra ett dugg i hornen då dessa konutslag kommer att göra en illamående innan man kommer i närheten av att höra det. Den tror jag dom är lite olinjära innan dom är inspelade. Byggkvaliten är inget att klaga på. Möjligtvis att korgen låter lite klonk när man knackar men det är inget som har möjlighet att påverka en bas. Det märks att konen är lite större än på vanliga 15" med hela 910 Sd.
Ply och spån kommer nog inte på fråga då det billigaste skitply fortfarande är dyrare än OSB. Så frågan är dämplim vs vanligt lim att sätta ihop skivorna med. Att limma ihop 2 12mm spånskiva går också men då tror jag mer på OSB. Huvudbry Huvudbry |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/01 : 13:25:29
|
quote: Så frågan är dämplim vs vanligt lim att sätta ihop skivorna med. Att limma ihop 2 12mm spånskiva går också men då tror jag mer på OSB.
Jag har testlimmat 2*12 mm spån (ca 30*40 cm) med vanligt lim respektive dämplim. Kommer du till Uppsala i höst kan du få knacka på dem innan du bygger. Spån till ert bygge skulle jag avråda från då det tål betydligt mindre stryk och fukt än OSB. Dessutom är det tyngre och mjukare.
Översta bilden var läcker! Prova kapa den en del i överkant så tror jag den blir än snyggare. |
Edited by - PetterPersson on 2009/08/01 13:26:58 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/08/01 : 17:17:21
|
Grymma bilder på ett grymt element, RCF är ett fabrikat som har respekt med sig :)
Har du kollat hur dessa simulerar i de lådor jag tog fram, bara lite på skoj ? jag har inte kollat element datan så det kanske inte funkar alls med jag vet inte. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/01 : 19:35:25
|
Funderar på om våra stora horn är värt det. Basarna passar faktiskt utmärkt i dina horn. Kanske bättre än B&C elementen. *duckar* Vad tror du. Skulle dina horn räcka? Borde hamna på liknande max SPL bara att de stora hornen går 5Hz djupare. Och sen att dom går att dela högre är bara en fördel.
Då kan man limma ihop två OSB med vanligt lim. Kanske tom använda ply då det är betydligt mindre lådor. Vad kostade dina horn?
Du har ju erfarenhet när det kommer till PA. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/01 : 20:16:03
|
Dämplim... Det var ordet lim jag hängde upp mig på. Om konstruktionen är fast och hård, så kan man alltid limma på fler skick utanpå för att ta bort vibrationer. Men det viktiga är att lådan är styv och hård så basarna kan ha nått att ta avstamp från när dom accelererar. Jag tänkte nog lite fel i morse när jag läste dämplim.
Martinssons THar borde inte ha nått problem att fylla en sporthall med bra kvalitetsbas i stora mängder. Jag saknar inte djupbas från dem, så att stämma av 5 Hz djupare är inte nödvändigt. De ger väldiga tryck ända ned till 30 Hz ungefär. Jag hade prioriterat max spl i det fallet. Stoppa in elementen i hornresp och kolla så att dessa inte får för mycket konamplitud mellan 30 och 150 Hz. När Martinsson spelar på ganska högt med Yello och annan bastung synt så rör sig konerna en millimeter ungefär. Ca 20 - 30 watt vill jag minnas.
Elementen ser jättefina ut. Kan du ta lite mer högupplösta bilder så man kan få se konen och helheten???
Johannes. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/01 : 21:30:40
|
Konutslagen är nästan exakt lika för båda elementen. Kurvorna skiljer sig lite, B&C har lite snävare och högre toppar medans RCF har lite lägre men mjukare toppar. Frågan är hur mycket det skiljer i verkligheten.
Om man gör en styv låda kan man alltid limma på filt eller liknande utanpå.
Lite bilder kan ordnas när det blir ljust i morgon. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/01 : 22:12:43
|
quote: Jag saknar inte djupbas från dem
Inte jag heller, Martinssons TH lät kanon! Hur mycket extra nivå vinner man på att öka munarean något? Har ni möjlighet att bygga större kan man ju ha martinssons TH som utgångspunkt men öka känsligheten något. Hans kunde man dela vid 200 Hz, men lät bäst upp till 120-130 Hz. Dock är det små skillnader och ställer inte till några problem i er applikation. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 10:40:50
|
Åh varför skulle jag ledas in till att tweaka runt igen. Kan man dela vid 120Hz är det nog OK. Topparna idag börjag nog falla runt där. Går nog att tweaka lite till.
RCF LF15G401 224L svart vs B&C 15TBX100 176L (martinsson) grå. 60V båda klarar xmax precis.
Parametrar för RCF hornet. Ska man simulera konens volym med en frontkammare eller ska man låta bli? Skiljer bara marginellt men ändå.
(ska naturligtvis vara LF15G401)
Om man gör hornet så här blir det kanske bara ett veck. Det går nog att vecka mer om man skulle vilja men det är inte lika smidigt. Hur skulle detta påverka hornet negativt? |
Edited by - Joda on 2009/08/02 13:37:02 |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 11:18:05
|
Du får nöja dig med lite lägre upplösning och kvalité på bilderna. Baksidan får jag ta sen då jag inte kommer åt att fota.
http://img528.imageshack.us/img528/1377/hq1.jpg http://img7.imageshack.us/img7/6449/hq2.jpg http://img518.imageshack.us/img518/1379/hq3.jpg
Jag gillar klämanslutningen som är riktigt rejäl. Går tom i banankontakt. Svagt räfflad kontakt är nog att föredra för att vara helt säker på att inget åker ut. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 13:57:14
|
quote: Om man gör hornet så här blir det kanske bara ett veck. Det går nog att vecka mer om man skulle vilja men det är inte lika smidigt. Hur skulle detta påverka hornet negativt?
Fler veck möjliggör högre delningsfrekvens. Ska ni dela vid 120/130 Hz skulle jag säga att det kvittar. Det är först när man går över, för er del, 120 Hz-toppen, som det är viktigt att hornets resonanser kraftigt undertrycks av dämpmaterial eller veck på rätt ställe. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 16:42:03
|
Såhär blir hornet om man veckar en gång. Vad tror ni? Jobbar lite på ett horn med flera veck också. Specialanpassat för veckningens skull.
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 19:49:37
|
Ser bra ut. Ville du ha in det på en standardskiva |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 21:11:21
|
Vilket element!!!! Ser riktigt fint ut. Kvalitet! Det vill jag oxå ha. 4 st sådana i mitt hem!!! Det skulle kunna ge bas.
Sista ritningen ser bra ut, men baserad på mina expriment med tappade trattar så vill jag iallafall ha fler veck. Det finns inga nackdelar med att ha fler veck vad jag kan komma att tänka på i mitt djupa komatillstånd just nu, men du vinner lägre dist och mindre övertoner (samma sak.. skyller på koman). Dämpmatrial är jag skeptisk till som ersättare till veck, men jag kan vill inte säga så mycket då jag aldrig provat det själv. Min guru Tom Danley använder många veck, å de subbarna får ju hyggliga omdömmen på nätet!
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/08/03 : 00:17:41
|
Försöker designa om hornet med lite fler veck. I nuvarande utförande var det svårt att få till en bra låda. Får bli lite fler försök. Ett annat problem med ritningen ovan är den kvartvågsresonans som kan uppstå från början av hornet och upp till första böjen. 72Hz eller vad det hamnar på. Är förhoppningsvis värt besväret när man får till det.
Jag är lite orolig för de blåsljud som kommer från ett av elementen. Lite högre än det andra. Förmodligen inga problem i riktig låda sen men jag ska försöka reda ut varför det låter. Är inte lätt att komma åt och höra var det låter ifrån. Eller är jag övernojjig? Konen rör sig ju ändå runt 1,5mm PP eller så. Lite annorlunda vid högre frekvenser då ljudet är lite mer "pruttande". Kanske något man får betala för bra power handling. Borde kanske inte vara något problem i ett bra TH. Å andra sidan med effektiviteten av ett TH så borde synen bli suddig innan man lyckat höra sådana ljud. |
|
|
Topic |
|